Ik heb onlangs een eigen bedrijf opgestart dus ik ben nog niet heel erg ervaren met het boekhouden. Ik heb wel in het verleden een jaar boekhouding gedaan van een sportvereniging, maar ik wil het nu toch wel serieuzer aanpakken, vandaar mijn vraag.
Ik heb vandaag een levering ontvangen met een factuur (dus verkoopfactuur voor de leverancier en inkoopfactuur voor mij, of moet ik dit anders zien?). Op de factuur staat factuurdatum 13-05-2016 en ik heb de factuur inclusief goederen vandaag ontvangen, dus op 19-05-2016. De BTW is naar mij uit het buitenland (EU) verlegd. Dit is allemaal geen enkel probleem dus. Ik kan de factuur gewoon op vandaag (of op 13 mei) inboeken en er is niets aan de hand. Afgezien wat boekhoudkundig gezien correct is zal dit geen problemen opleveren.
Toch wil ik het graag boekhoudkundig correct doen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat de volgende situatie ontstaat: De BTW wordt niet naar mij verlegd en de leverancier boekt de factuur net aan het einde van het BTW-tijdvak. De levering blijft nog een paar dagen bij de leverancier liggen voordat hij verzonden wordt en wordt vervolgens per zeecontainer naar mij verscheept waarop het van Rotterdam naar een distributiecentrum vervoert wordt. Vanaf het distributiecentrum worden de goederen naar mij vervoerd (of er wordt eventueel nog een tussenstap gemaakt). Wanneer de levering aankomt ontvang ik de factuur met de levering.
Als het een beetje tegenzit kan ik mij voorstellen dat de factuur bij mij binnenkomt nadat de uiterlijk datum voor de aangifte van de BTW van het tijdvak waarin de factuur opgemaakt is. Ik ben bang dat ik dan met allerlei administratieve rompslomp kom te zitten.
Daarom vraag ik om advies: hoe kan ik dit boekhoudkundig het best verwerken en mocht zoiets ooit gebeuren, hoe kan ik het best weer herstellen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
luitzen
luitzen
Ik heb onlangs een eigen bedrijf opgestart dus ik ben nog niet heel erg ervaren met het boekhouden. Ik heb wel in het verleden een jaar boekhouding gedaan van een sportvereniging, maar ik wil het nu toch wel serieuzer aanpakken, vandaar mijn vraag.
Ik heb vandaag een levering ontvangen met een factuur (dus verkoopfactuur voor de leverancier en inkoopfactuur voor mij, of moet ik dit anders zien?). Op de factuur staat factuurdatum 13-05-2016 en ik heb de factuur inclusief goederen vandaag ontvangen, dus op 19-05-2016. De BTW is naar mij uit het buitenland (EU) verlegd. Dit is allemaal geen enkel probleem dus. Ik kan de factuur gewoon op vandaag (of op 13 mei) inboeken en er is niets aan de hand. Afgezien wat boekhoudkundig gezien correct is zal dit geen problemen opleveren.
Toch wil ik het graag boekhoudkundig correct doen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat de volgende situatie ontstaat: De BTW wordt niet naar mij verlegd en de leverancier boekt de factuur net aan het einde van het BTW-tijdvak. De levering blijft nog een paar dagen bij de leverancier liggen voordat hij verzonden wordt en wordt vervolgens per zeecontainer naar mij verscheept waarop het van Rotterdam naar een distributiecentrum vervoert wordt. Vanaf het distributiecentrum worden de goederen naar mij vervoerd (of er wordt eventueel nog een tussenstap gemaakt). Wanneer de levering aankomt ontvang ik de factuur met de levering.
Als het een beetje tegenzit kan ik mij voorstellen dat de factuur bij mij binnenkomt nadat de uiterlijk datum voor de aangifte van de BTW van het tijdvak waarin de factuur opgemaakt is. Ik ben bang dat ik dan met allerlei administratieve rompslomp kom te zitten.
Daarom vraag ik om advies: hoe kan ik dit boekhoudkundig het best verwerken en mocht zoiets ooit gebeuren, hoe kan ik het best weer herstellen?
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/53323-boekdatum-inkoopfactuur/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
5 antwoorden op deze vraag