• 0

Boekdatum inkoopfactuur

Ik heb onlangs een eigen bedrijf opgestart dus ik ben nog niet heel erg ervaren met het boekhouden. Ik heb wel in het verleden een jaar boekhouding gedaan van een sportvereniging, maar ik wil het nu toch wel serieuzer aanpakken, vandaar mijn vraag.

 

Ik heb vandaag een levering ontvangen met een factuur (dus verkoopfactuur voor de leverancier en inkoopfactuur voor mij, of moet ik dit anders zien?). Op de factuur staat factuurdatum 13-05-2016 en ik heb de factuur inclusief goederen vandaag ontvangen, dus op 19-05-2016. De BTW is naar mij uit het buitenland (EU) verlegd. Dit is allemaal geen enkel probleem dus. Ik kan de factuur gewoon op vandaag (of op 13 mei) inboeken en er is niets aan de hand. Afgezien wat boekhoudkundig gezien correct is zal dit geen problemen opleveren.

 

Toch wil ik het graag boekhoudkundig correct doen. Ik kan mij namelijk voorstellen dat de volgende situatie ontstaat: De BTW wordt niet naar mij verlegd en de leverancier boekt de factuur net aan het einde van het BTW-tijdvak. De levering blijft nog een paar dagen bij de leverancier liggen voordat hij verzonden wordt en wordt vervolgens per zeecontainer naar mij verscheept waarop het van Rotterdam naar een distributiecentrum vervoert wordt. Vanaf het distributiecentrum worden de goederen naar mij vervoerd (of er wordt eventueel nog een tussenstap gemaakt). Wanneer de levering aankomt ontvang ik de factuur met de levering.

 

Als het een beetje tegenzit kan ik mij voorstellen dat de factuur bij mij binnenkomt nadat de uiterlijk datum voor de aangifte van de BTW van het tijdvak waarin de factuur opgemaakt is. Ik ben bang dat ik dan met allerlei administratieve rompslomp kom te zitten.

 

Daarom vraag ik om advies: hoe kan ik dit boekhoudkundig het best verwerken en mocht zoiets ooit gebeuren, hoe kan ik het best weer herstellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Luitzen,

 

welkom op ondernemersforum Higherlevel. Gewoon de factuurdatum, Rechnungsdatum, invoice date whatever gebruiken. Je hebt altijd minimaal een maand de tijd om je BTW-aangifte in te dienen, dus ik geloof niet dat het probleem bestaat waar je aan denkt, deze zending is immers slechts een vijf of zes dagen onderweg geweest.

 

Voor de aangifte moet je deze factuur trouwens ook sowieso meenemen. Herhaalde leestip: Handboek Ondernemen 2016.

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Gewoon het verzoek neerleggen dat je de factuur ook per email wilt ontvangen op het moment van verzenden. Dan wordt blijkbaar namelijk de factuur opgemaakt. Het lijkt mij voor de leverancier een kleine moeite.

 

Eigenlijk wil je de facturen het liefst zoveel mogelijk digitaal ontvangen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 84 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.