• 0

Als onderndenemer meer dan 7 maanden per jaar in het buitenland

Wij zijn eigen ondernemer. Hebben nu 2 jaar een bedrijf met een Nederlands KVK en BTW nummer. Nu zijn we dit jaar voor ongeveer 10 maanden in het buitenland en maar 2 maanden in Nederland. Onze inkomsten komen voor meer dan 80% van buitenlandse klanten van over de hele wereld. Hoe zit dit dan met belasting?

 

Een andere ondernemer vertelde mij dat als je meer dan 183 dagen niet in Nederland woont / werkt dat je dan geen Nederlandse belasting hoeft te betalen.

- Hoe toon je aan hoeveel dagen dat je niet in Nederland woont?

- Hoe werkt dit precies?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

ja, ik kan me dit nog goed van Guus Hiddink herinneren.

Hij was destijds trainer van PSV, en woonde in België, om fiscale redenen. En niet in het minst omdat

dat ook heel dichtbij is daar. Maar hij verbleef ook wel in een appartement in Eindhoven volgens mij, zoals veel meer voetbaltrainers een appartement erbij huren.

Hij had echter ook een huis in Amsterdam, en een vriendin daar. Tja, dan ben je ook nog wel eens daar uiteraard. Als je al niet helemaal onderweg bent bij zo'n internationale functie.

 

Toen ging de belastingdienst, FIOD, behoorlijk uitpluizen met agenda's erbij hoeveel dagen hij precies waar was geweest, en toen kwam hij niet aan de helft in het buitenland. Waarbij overigens de overnachtingen geteld worden.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel nieuwsgierig hoe je dit voor je ziet? Niet meer in Nederland belasting betalen. Je zult toch ergens een voetje aan de grond moeten hebben. Denk ook aan aow, verzekeringen etc. Wil je statenloos worden? Als je in meerdere "buitenlanden" werkt. Hoe maak je dan in het buitenland van je keuze duidelijk dat je daar wel de spreekwoordelijke 183 dagen woont?

 

Erg amusant :)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je verliest 2% AOW per jaar dat je niet in nederland woont, en het kan ook onpraktisch zijn met verzekeringen en dergelijke.

 

Maar er kan best een reeele situatie zijn waarbij je in geen enkel land meer dan een half jaar per jaar woont, bijvoorbeeld als je gelijkelijk verdeeld in 3 landen woont (dwz ca 4 maanden in ieder), of praktisch 50/50 in twee landen woont maar ook nog een maand per jaar op reis gaat oid.

 

Het aantonen is soms lastig, soms eenvoudig. Als je 'andere land' buiten de EU ligt kun je het bijvoorbeeld bewijzen met de stempels in je paspoort, vliegtickets, hotelrekeningen en dergelijke.

Link naar reactie
  • 0

Hebben nu 2 jaar een bedrijf met een Nederlands KVK en BTW nummer.

 

Bedenk wel dat je in sommige gevallen (zoals het leveren van elektronische diensten aan Nederlandse particulieren) ook BTW moet afdragen aan Nederland als je een buitenlands bedrijf zou zijn.

 

En kwa inkomstenbelasting is Nederland niet altijd een ongunstig land.

Zelfs wel eens nagedacht over het omgekeerde. Kan ik niet lekker in Nederland belasting blijven betalen, maar in het buitenland verblijven?! :)

Het lekker rustig aan doen, met de gedachte dat een eenmanszaak met zelfstandigenaftrek zo'n 24k kan verdienen voordat je uberhaupt IB hoeft te betalen, en je in veel Aziatische landen daar best ruim van kan leven. 8)

Link naar reactie
  • 0

Dat kan inderdaad, al is het de vraag of dat strict genomen mag.

 

Ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit doen, maar vaak wel op toeristenvisa. Strict genomen mag je daarmee niet werken, maar of dat ook geldt voor werken voor je nederlandse bedrijf en voor opdrachtgevers buiten het land van verblijf?

 

Overigens vraag ik me af of het een het ander uitsluit: Kun je niet gewoon je nederlandse kvk en dergelijke houden, maar vrijgesteld zijn van inkomstenbelasting omdat je meer dan het halve jaar buiten de landsgrenzen blijft? Btw moet je dan natuurlijk wel blijven berekenen, maar dat is voor zakelijke opdrachtgevers zelden een probleem.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 90 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.