• 0

Aanschaf bestelbus met willekeurig afschrijven

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de aanschaf van een bestelbusje. Ik heb van alles zitten googlen en op dit forum gelezen en heb het onderstaande scenario bedacht. Ik vraag mij alleen af of mijn scenario klopt en of dit zo kan…?

 

Mijn situatie:

Ik ben zzp’er met een eenmanszaak en heb nog recht op startersaftrek. Nu rijd ik een privé auto waarvoor ik € 0,19 per zakelijke kilometer als aftrekpost neem. De huidige auto is aan vervanging toe.

Ik rijd totaal ca 36.000 km per jaar waarvan ca 12.000 zakelijk.

 

Ik heb een 2e hands VW transporter op het oog van € 24.000,- excl btw (nieuwprijs € 52.000 incl btw en bpm). De transporter wil ik zakelijk opvoeren voor zowel de IB als BTW. Mijn idee is nu als volgt:

 

Ik koop de bus per 1-7-2016 en neem de kosten voor afschrijving volledig in 2016 obv van de regeling willekeurig afschrijven voor startende ondernemers (restwaarde 4000 na 5 jaar, dus totaal 20.000 afschrijving). De kosten vallen daardoor in 2016 extra hoog uit wat goed is voor mijn aangifte IB (het is een goed jaar en ik kom fors in de 52% schijf). Ik tel 25% bijtelling over de nieuwprijs op bij mijn aangifte IB. Daarnaast maak ik gebruik van de investeringsaftrek. Het financiële plaatje voor 2016 is dan grofweg (alles excl. btw):

 

Brandstof 2.900

Wegenbel 500

Verzekering 500

Afschrijving 20.000

Onderhoud 1.000

Totaal 24.900

 

Bijtelling 25% van 52.000 over 6 mnd = 6.500

Investeringsaftrek 28% van 24.000 = 6.720

 

 

De jaren daarop heb ik geen afschrijving meer. De kosten vallen daardoor logischerwijs een stuk lager uit. Vanaf 2017 zou ik dan bijtelling op basis van werkelijke kosten willen toepassen:

Brandstof 2.900

Wegenbel 500

Verzekering 500

Afschrijving 0

Onderhoud 1.000

Totaal 4.900 (dus ook 4.900 bijtelling)