• 0

Aanschaf bestelbus met willekeurig afschrijven

Beste forumleden,

Ik heb een vraag over de aanschaf van een bestelbusje. Ik heb van alles zitten googlen en op dit forum gelezen en heb het onderstaande scenario bedacht. Ik vraag mij alleen af of mijn scenario klopt en of dit zo kan…?

 

Mijn situatie:

Ik ben zzp’er met een eenmanszaak en heb nog recht op startersaftrek. Nu rijd ik een privé auto waarvoor ik € 0,19 per zakelijke kilometer als aftrekpost neem. De huidige auto is aan vervanging toe.

Ik rijd totaal ca 36.000 km per jaar waarvan ca 12.000 zakelijk.

 

Ik heb een 2e hands VW transporter op het oog van € 24.000,- excl btw (nieuwprijs € 52.000 incl btw en bpm). De transporter wil ik zakelijk opvoeren voor zowel de IB als BTW. Mijn idee is nu als volgt:

 

Ik koop de bus per 1-7-2016 en neem de kosten voor afschrijving volledig in 2016 obv van de regeling willekeurig afschrijven voor startende ondernemers (restwaarde 4000 na 5 jaar, dus totaal 20.000 afschrijving). De kosten vallen daardoor in 2016 extra hoog uit wat goed is voor mijn aangifte IB (het is een goed jaar en ik kom fors in de 52% schijf). Ik tel 25% bijtelling over de nieuwprijs op bij mijn aangifte IB. Daarnaast maak ik gebruik van de investeringsaftrek. Het financiële plaatje voor 2016 is dan grofweg (alles excl. btw):

 

Brandstof 2.900

Wegenbel 500

Verzekering 500

Afschrijving 20.000

Onderhoud 1.000

Totaal 24.900

 

Bijtelling 25% van 52.000 over 6 mnd = 6.500

Investeringsaftrek 28% van 24.000 = 6.720

 

 

De jaren daarop heb ik geen afschrijving meer. De kosten vallen daardoor logischerwijs een stuk lager uit. Vanaf 2017 zou ik dan bijtelling op basis van werkelijke kosten willen toepassen:

Brandstof 2.900

Wegenbel 500

Verzekering 500

Afschrijving 0

Onderhoud 1.000

Totaal 4.900 (dus ook 4.900 bijtelling)

 

Met deze constructie kan ik in mijn ogen fiscaal gunstig een groot deel van de kosten nemen in dit jaar en de komende jaren met relatief lage bijtelling rijden. Klopt mijn redenering? Of heb ik iets verzonnen wat helemaal niet kan / mag?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste BaGo83,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Of heb ik iets verzonnen wat helemaal niet kan / mag?

Of deze constructie mag weet ik niet, maar ik heb gelezen dat je een bestelauto wel willekeurig mag afschrijven als starter en een personenauto niet. De fiscaal experts op dit forum kunnen dat ongetwijfeld vertellen.

 

De jaren daarop heb ik geen afschrijving meer. De kosten vallen daardoor logischerwijs een stuk lager uit.

Dan mis je natuurlijk wel jaarlijks de post afschrijving om de winst te verlagen. En als je de auto tzt verkoopt, verhogen de opbrengsten de winst.

 

Kortom, het is het de vraag hoe gunstig het op lange termijn werkelijk is om de wagen zakelijk te zien. Misschien een leuke vingeroefening om die verschillende totaalplaatjes eens uit te rekenen tot een netto inkomen voor de komende vijf jaar?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Het meeste klopt wel (dus goed gezocht en gevonden), alleen moet je voor de bepaling van de maximale bijtelling rekenen met de standaard afschrijving van 20% per jaar, dus € 5.000. De jaarlijkse bijtelling wordt dan waarschijnlijk wat hoger.

 

Zoals Ron al schreef, is het niet altijd het voordeligst om de auto al in 2016 helemaal vervroegd af te schrijven. Dat geldt bijvoorbeeld als de top van je inkomen door die (extra) afschrijving, investeringsaftrek en startersaftrek weer in het 42% tarief komt. Soms is een hoger inkomen om andere redenen gewenst, bijvoorbeeld bij het verkrijgen een banklening, een vrije-sector huurwoning of een IND-aanvraag.

 


Overigens kun je je afvragen of het in dit geval wel zo gunstig is om de auto voor de IB als zakelijk te beschouwen. Wanneer de bijtelling gelijk is aan de werkelijke autokosten, zijn er immers in feite geen aftrekbare autokosten meer. Indien privé, kun je nog 12.000 x € 0,19 aftrekken. Je loopt dan alleen weer de investeringsaftrek mis. Bereken dus de kosten voor beide situaties. Voor de BTW kan de keuze anders uitvallen.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie reacties! Schept weer een stuk duidelijkheid. Jammer dat voor de bijtelling niet naar werkelijk kosten wordt gekeken maar dat de afschrijving lineair genomen moet worden (wel logisch eigenlijk....). Dat was waar voor mij het voordeel te halen was.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 118 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.