• 0

Exporteren naar turkije via een webshop, douane unie?

Goedendag beste leden!

 

Ik heb hier en daar antwoorden op mijn vragen gezocht, ook even op higherlevel gekeken, maar helaas heb ik nog geen duidelijke antwoord kunnen vinden.

 

Samen met een partner run ik een webshop waarop we autoradio's (niet de standaard autoradio's die we gewend zijn) aanbieden.

Na een korte onderzoek ben ik tot de conclusie gekomen dat er aardig wat kansen voor me liggen in Turkije. Voornamelijk door de weinige concurrentie via Google advertising en de lage kosten kosten per klik in combinatie met hoge zoekvolumes. Omdat ik zelf ook de Turkse taal beheers, lijkt het me ideaal om ook een Turkse versie te openen van mijn webshop.

Ik wil zelf geen voorraad aanhouden in Turkije en voornamelijk werken op basis van dropshipping. Wanneer ik een bestelling krijg, laat ik deze direct versturen vanuit mijn leverancier in Engeland naar de klant in Turkije.

 

Nou weet ik dat de EU en Turkije al een tijd geleden een douane unie verdrag hebben gesloten. Ik heb hier en daar nagevraagd wat dit nou precies inhoudt.

Ook heb ik even contact gehad met iemand uit Turkije die zelf werkt voor een transportbedrijf om na te gaan of ik de producten wel of niet kan leveren zonder dat er invoerrechten/inklaringskosten verschuldigd zijn.

Hij gaf me aan dat ik de producten dan het liefst via bijvoorbeeld DHL kan verzenden als een privé zending en dus niet echt zakelijk. Alsof ik als het ware een cadeau stuur naar een familielid van me. Hierdoor zou dan o.a. geen ATR documenten, douanekosten etc vereist zijn. Hij gaf ook aan dat het geen probleem kan zijn als ik dit met regelmaat doe.

 

Graag ben ik benieuwd of er nog leden zijn die hier wat meer over weten en mij kunnen helpen.

Is het dankzij de douane unie verdrag mogelijk om producten te exporteren naar particuliere klanten in Turkije zonder dat er enige kosten verschuldigd zijn?

 

Ik wil jullie alvast bedanken voor jullie reacties!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat je eigenlijk vraagt is hoe kan je flexibel omgaan met de douane wetgeving? Immers je wil goederen als cadeau's versturen terwijl het eigenlijk handelsgoederen zijn. Dit lijkt mij geen handig business model. Wellicht een beetje testen in het begin maar zeker niet voor de lange termijn.

 

Verder is dropshipping een "leuk idee"(hierover is wel al heel veel geschreven op dit forum). Ik ben echter nog altijd van mening dat dit niet werkt over de grens(buiten de EU zowel import als export).

 

Dat Turkije en de EU afspraken hebben over douane gerelateerde zaken klopt. Invoerrechten zijn dan niet verschuldigd als je middels een ATR eea kunt aan tonen. Maar ook in Turkije moet je zover ik weer ook bij invoer BTW betalen?

Maarten Versluis

 

Logic4l B.V.

Logic4l Transport Solutions

http://www.logic4l.com

Link naar reactie
  • 0

Beste,

Het is inderdaad mogelijk om met een ATR certificaat te werken. Alleen de producten moeten dan wel qua herkomst uit de EU komen. Zie:

http://www.kvk.nl/advies-en-informatie/internationale-handel/exportdocumenten/atr-certificaat-voor-turkije/

Is dit niet het geval, dan geldt de verlaging van de invoerrechten niet en zal in Turkije door de ontvanger invoerrechten en BTW moeten worden betaald.

Met vriendelijke groet,

Antoine van Wegen.

De KvK Informatie- en Advieslijn is op werkdagen van 8:30 uur tot 17:00 telefonisch bereikbaar op 088-5852222.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 210 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.