• 0

Voorraad/ halffabricaat / assembleren

Beste Forumleden,

 

Naar aanleiding van een discussie met een collega wil ik eens weten hoe jullie naar dit vraagstuk kijken.

 

Situatie: produceren van a - z in kleine oplage 30st. incl. eigen productie halffabricaten + inkoop derde. In batch vorm, van 20 á 30 stuks.

 

Hij is van mening dat als je toch bezig bent met één apparaat je er net zo goed 30 tegelijk kunt produceren.

 

Ik zie dit toch anders, mede omdat er op het moment dat je er 30 aan het produceren bent er niet tot zeer weinig wordt gedaan met de overige orders van andere modellen c.q. apparaten.

 

Ik ben voorstander van een noem het ijzerenvoorraad voor 3 á 4 apparaten (oplage apparaten op basis van verkoophistorie). Zodra er een order binnenkomt, dan pas te gaan assembleren en gelijk leveren, lijkt mij dat je meer kunt produceren, leveren en factureren. Dit lijkt mij omzet en cash technisch veel sneller werken.

 

Daar was mijn collega het totaal niet mee eens volgens hij was dat super inëfficent en zou je uiteindelijk veel minder produceren en kunnen facturen.

 

Hoe zien jullie dit?

 

Groet,

 

Bram

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij ontbreekt er nog de nodige informatie om hier een zinvol antwoord op te kunnen geven, zoals:

 

- wat zijn de opstartkosten / opstarttijden voor het produceren van (een serie van) de verschillende apparaten

- wat is de gemiddelde ordergrootte en omloopsnelheid

- moet je apparaten afschrijven als je ze niet tijdig verkoopt (bijv. i.v.m. nieuwe technologie)

- heb je verlies van grondstof-/halffabrikaat als je maar een paar stuks tegelijk produceert (bijv. i.v.m. houdbaarheid of opslagmogelijkheden)

- kun je vaker leveren als je voorraad hebt (klanten die afhaken als je nog moet produceren i.p.v. direct kunt leveren)

- etc. (ik kan zo snel niets meer verzinnen, maar er zijn er ongetwijfeld meer)

 

Is de "in batch vorm" de manier waarop jullie dit tot nu toe hebben gedaan? Wat is de aanleiding voor de ontstane discussie?

 

Je hebt het trouwens over "produceren" en "assembleren". Bedoel je hiermee hetzelfde of zijn dat verschillende processen? En over welk proces gaat de discussie dan?

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien moeten jij en je collega eens een boek lezen over LEAN ;D

 

De keuze tussen alles opstarten om een enkel exemplaar te maken en de keuze om voor de voorraad te produceren is kiezen tussen twee kwaden. Of die voorraad nu 3 is of 30. Is er niet op een of andere manier flow te creëren?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hiermee kun je echt alle kanten op, beiden kunnen gelijk hebben, al heeft je partner in beginsel wel een punt.

 

Hij is van mening dat als je toch bezig bent met één apparaat je er net zo goed 30 tegelijk kunt produceren.

 

Ik zie dit toch anders, mede omdat er op het moment dat je er 30 aan het produceren bent er niet tot zeer weinig wordt gedaan met de overige orders van andere modellen c.q. apparaten.

In een (fictieve) simpele situatie kun je met Camp-achtige formules een soort optimale seriegrootte bepalen. Dat is slechts indicatief, want ook nog afhankelijk van vele andere situaties. Maar in beginsel klopt het als een bus, dat wanneer je toch bezig bent, je er beter wat meer kunt maken. Die leg je dan op voorraad. De 'overige orders' waar jij het over hebt, worden geleverd uit voorraad die je in een eerder moment hebt aangelegd. Geheel afhankelijk van hoe uniek deze orders zijn, de instelkosten etc etc.

 

Het geheel is ook nog sterk afhankelijk van hoe druk je bent. heb je het éven kortstondig druk, dan ga je natuurlijk niet grote orders in voren maken.

 

je hebt het over assembleren en halffabricaten. Je kunt ook nog overwegen, om van sommige producten juist halffabricaten op voorraad te maken.

 

 

Ik ben voorstander van een noem het ijzerenvoorraad voor 3 á 4 apparaten (oplage apparaten op basis van verkoophistorie).

Daar heb je helemaal gelijk in, maar stel je hebt 4 apparaten liggen. Ik bestel er twee. Nu kom je onder je voorraadniveau. Ga je er dan weer twee maken (omdat jij er 4 wilt hebben), of ga je er tien maken omdat dat wat sneller produceert? Zoals je ziet, doet dit aan de discussie niets af.

 

Ik zou gewoon eens met 'optimale seriegrootte' aan de slag gaan. Bepaal per product of je dat uberhaupt wel op voorraad wilt produceren, zo ja een optimale batchgrootte, en een orderniveau, bij welke hoeveelheid je weer wilt produceren. (dat mag ook nog nul zijn)

Dat kan heel wiskundig, en besef vervolgens dat het absoluut niet verkeerd is om hier licht van af te wijken. Dus als je bepaalt dat 20 het optimum is, dan kun je er ook best eens 15 maken (als dat verder kan qua productieomgeving), of 27 tegelijk. Maar dan dus niet eentje tegelijk maken.

 

De 'optimale seriegrootte' kijkt wel erg naar de items individueel, en neemt in het geheel geen integrale zaken mee. Zo zou het in een typische productiesituatie goed kunnen om de snellopers op voorraad te produceren, dan produceer je efficient en kun je snel reageren op vraag, en je loopt niet echt risico van incourantie. De unieke producten produceer je dan meer alleen als er een order komt.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.