• 0

Particulier of Stichting?

Ik ga met enkele vrienden een debatfestival organiseren. Nu vragen wij ons af hoe we dit het best kunnen regelen qua financien en belastingen en eventuele doorverkoop van het concept.

 

We hebben het liefst niet dat het geld op één van onze rekeningen staat, in verband met belastingaangifte e.d.. Wat kunnen wij het best doen? Het gaat om inkomsten en kosten van enkele duizenden euro's (ongeveer 1000-3000).

 

Is er voor een stichting per se een notaris nodig? Ik weet dat het aan te raden is, maar is het ook echt verplicht? En hoeveel kost een notaris anders ongeveer?

 

Alvast bedankt.

 

- Erik

 

PS. Kon niets nuttigs vinden met de zoekfunctie

Technisch innovator.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Zelf zou ik zeker voor een rechtsvorm kiezen ivm. eventuele aansprakelijkheid. Naast een stichting kun je ook een vereniging (wel via de notaris, wederom wegens de aansprakelijkheid) oprichten.

 

Verschil tussen vereniging en stichting:

http://www.notaris.nl/page.asp?id=63

 

Tarieven:

http://www.degoedkoopstenotaris.nl/

 

Voor beide rechtsvormen worden gelijke tarieven gehanteerd en dat ligt rond de 300,- euro.

Link naar reactie
  • 0

Bij een stichting is een notaris verplicht! Het is overigen een ongeschikte rechtspersoon.

 

Ik zou gewoon een eenmanszaak of een vof op jullie beider naam inschrijven . Open een bankrekening en vraag een btw nummer aan.

 

Je kan overwegen de naam te deponeren, dan heb je tenminste iets om te verkopen als het een succes wordt.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Dan komt een Stichting misschien in beeld, de vraag is of de kosten tegen de baten opwegen. Staar je niet geheel blind op de aansprakelijkheid. Er is ook nog zoiets als een bestuurdersaansprakelijkheid. Niet dat je hier direct wakker van moet liggen, maar denk niet dat je met een Stichting een vrijbrief hebt om allerlei doldwaze verplichtingen aan te gaan zonder hiervoor aansprakelijk te kunnen worden gehouden.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 279 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.