• 0

Webshop uitbreiden naar België

Een compagnon en ik zijn sinds juni 2016 een V.O.F. begonnen met een webshop.

Sinds november 2015 is dit gaan lopen en tot nu toe is er een omzet behaald van 160K.

Een deel van het assortiment wordt verstuurd en de grotere artikelen worden per transporteur verstuurd naar de klant en naar België brengen wij dit zelf weg.

Wij houden amper voorraad omdat alles direct uit voorraad beschikbaar is bij onze leveranciers.

 

Nu dreigen wij over het drempelbedrag heen te gaan van 35K voor consumentenverkoop naar België.

 

Nu lag het plan er al om in België ook een onderneming te starten echter raakt dit nu in een stroomversnelling.

 

We hebben zelf al een groot aantal zaken uitgezocht en zijn van plan om het via Xerius te laten verlopen, die zal de inschrijving e.d. in orde maken.

 

Rechtsvorm gaat waarschijnlijk een VOF worden, is wat makkelijker om op te starten.

Risico is amper aanwezig, wij hebben eenmalig een prive investering gedaan en die reeds alweer teruggestort, verder gaat alles met eigen geld van de NL VOF.

 

Vooruitlopend op ons gesprek bij Xerius al wat vragen:

 

België kent uiteraard ook sociale lasten, maar gezien het feit dat wij daar niet wonen neem ik aan dat de sociale lasten alleen in NL betaald worden?

En dan uiteraard ook over de winst die we in België gaan maken?

Het grootste deel van de werkzaamheden bevinden zich toch in Nederland.

 

Wij gaan in eerste instantie nog niet voor een kantoor of bedrijfsruimte (op langere termijn wel), is het toegestaan om een BE VOF in te schrijven op een virtueel kantooradres?

Op dat adres komt dan ook onze post die wordt doorgestuurd en wordt ook de telefoon beantwoord/doorgeschakeld.

 

Verder is het eventueel nodig om de bekwaamheid aan te tonen door middel van een opleiding, werkervaring of ervaring met een eigen bedrijf.

Mocht dit niet voldoende zijn kan het zijn dat je een staatsexamen moet doen, heeft iemand hier ervaring mee?

 

Wij bezitten een bedrijfsbus en die wordt vooral gebruikt voor het vervoeren van goederen van NL-BE, is het mogelijk om deze op de BE VOF te zetten?

Dan vallen namelijk alles kosten ook op het juiste bedrijf.

En mag er dan als Nederlander nog in NL mee worden gereden?

 

 

Als er iemand nog tips of suggesties heeft dan hoor ik dat uiteraard graag.

 

Bij voorbaat dank.

 

 

Groeten Marcel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

@Cavorka,

 

Dat klopt, daar ben ik van op de hoogte.

Maar commercieel gezien is het voor ons ook beter om een Belgische firma te hebben.

Dan heb je een Belgisch telefoonnummer, mensen zien dat het bedrijf in België is gevestigd en dat geeft een stuk meer vertrouwen.

Onze ervaring is dat de Belg liever bij een Belg koopt, een deel van de mensen gaat voor de lage prijzen toch naar de Nederlander maar een ander deel ook niet.

 

Tevens is het bedoeling om ons fysiek met een winkel/magazijn te vestigingen in België dus dan is het makkelijk als je al een Belgische firma hebt.

En inkopen bij Belgische bedrijven gaat ook net even wat makkelijker.

 

Maar evengoed bedankt voor je reactie!

Link naar reactie
  • 1

Inmiddels al een heel stuk wijzer.

Mijn compagnon en ik volgen momenteel een cursus bedrijfsbeheer.

23/08 hebben we daarvoor examen in Brussel.

 

Verder is het als niet inwonende van BE een fysiek adres te hebben waarop je werkzaam kunt zijn, dus een klein kantoor met een bureau alleen mag maar een adres zonder fysiek kantoor is niet toegestaan.

Ook niet als je de maatschappelijke zetel in NL houdt, wat blijkbaar kan bij een BE bedrijf.

 

Ondertussen zijn we druk bezig met onderhandelen over een bedrijfspand wat we momenteel op het oog hebben en dat lijkt door te gaan per 1 oktober.

 

Dus hebben we nog mooi anderhalve maand om alle randzaken te regelen en op zoek te gaan naar b.v. een boekhouder.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

Waar je sociale lasten betaald, en dat is altijd maar in 1 land, heeft niks te maken met waar je woont (of toch niet als zodanig), maar waar je je meest inkomsten genereert (fysiek op welk grondgebied in je vaste inrichting) en of waar je de meeste uren werkt. Regels voor zelfstandigen of loontrekkende zijn verschillend. Een zelfstandige blijft sociaal verzekerd in zijn eigen land, tenzij hij meer dan 75% (in de vaste inrichting) in dat andere land werkt. Wanneer heb je een vaste inrichting, weer een aandachtspunt. Velen denken liever niet sociaal verzekerd in België te willen zijn, maar je krijgt er veel voor terug, een goed pensioen, hoog kindergeld, goedkope zorg.

Een auto op de Belgische vof zetten hoeft niet, kan wel, de bijtelling zou men toch moeten verdelen over beide landen en tevens moet men oppassen waar men meer dan 50% zakelijk op de weg zit, wegens de wegenbelasting en de BPM.

Groet,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
  • 0

Mag ik opmerken dat ik enkele, recente postings van Mireille gewoon waardevol vindt voor Nederbelgen of grensondernemers en dit platform?

 

En dat ik wel benieuwd ben naar vorderingen van -Marcel- en compagnon?

 

Groet,

 

Highio

 

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Hallo Mireille,

 

Bedankt voor je reactie!

We zijn ondertussen al een stuk verder en alles is in vraag, de VOF akte ligt momenteel ter controle in Brussel en wordt na goedkeuring over enkele dagen gepubliceerd in het Belgisch staatsblad.

 

Bedrijfspand zijn we overeengekomen per 01 oktober, wordt mogelijk iets later maar zal slechts een paar dagen zijn.

Qua sociale lasten is Xerius dit aan het uitzoeken, zowel mijn compagnon als ik hebben een vrouw en kinderen in NL dus het is even de vraag hoe het precies gaat werken qua kindertoeslag e.d.

Van prive rijden is geen spraken gezien het een bestelbus is, wij zullen dan bij NL BD een ontheffing aan moeten vragen om in een auto met BE kenteken in NL te rijden, maar als het zakelijk meer dan 50% in BE wordt gereden dan is dit geen probleem, dit is exc. woon werk verkeer.

Hier voldoen wij ruimschoots aan.

 

Het is wel een heel traject in BE, in NL voor onze VOF stonden we 50 euro armer, een bak koffie en 30 minuten later weer buiten.

In BE kost het traject 2 bezoeken naar BE, een week of 3 doorlooptijd en 850 euro.

 

Maar misschien wel een mooie drempel, je moet daar wel serieus bezig zijn om iets op te starten.

 

Ik houd jullie wederom weer op de hoogte.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Marcel,

Ik weet natuurlijk niet waar jullie die 850,- euro aan uitgegeven hebben, maar op zich is het zeker niet duurder om in België een onderneming te starten (behoudends een bvba/BV waarbij de notariskosten in BE hoger liggen en een financieel plan vereist is). Het is natuurlijk wel zo dat een grensoverschrijder in een "vreemd" land terecht komt en daar zijn weg moet vinden, dat kan meer geld kosten. Mijn ervaring is dat een Nederlander altijd veel zelf wil doen en daarmee kosten bespaard, en in een ander land heeft hij daar toch meestal wel andermans hulp nodig. Bijvoorbeeld als jij de statuten voor de vof zelf maakt, kost dat niet extra, wel als je dat door een ander laat doen. Het tarief voor aansluiting bij een KBO (kruispuntbank van ondernemingen, een soort van Kvk) is 83,50, eigenlijk hoeft dat niet meer te kosten. Maar dan begint het en biedt men allerlei meer diensten aan waarbij je als "vreemde" niet meteen weet of je dat zelf kan of niet.

Mijn werkwijze is om duidelijk aan te geven wat iets inhoudt en of je het zelf zou kunnen of niet. Een aandachtspunt is wel dat de wettelijke regels een stuk strenger zijn, zeker qua opvolging, er wordt hier snel met boetes gesmeten, zeker wat de btw regels betreft, dat beseft de Nederlander niet meteen. In het begin is dan een goede begeleiding nodig, al is het de begeleiding naar het zelf doen.

Succes.

Groetjes,

Mireille Coumans

FM Partners boekhoudkantoor. Grenzeloze kennis, innoverend in aanpak!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 276 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.