• 0

bedrijf oprichten dat geen winst maakt

Hoi,

Wij zijn 3 studenten en zijn van plan om een bedrijfje op te richten. Ik heb al een tijdje rondgekeken op dit forum en heel wat handige informatie gevonden.

 

We zijn op dit moment (door stufi en bijbaantjes) niet afhankelijk van inkomsten van het bedrijf. De inkomsten die we krijgen willen we daarom eigenlijk allemaal meteen weer investeren in het bedrijf. Op die manier kunnen we de komende tijd leuk aan de slag en als het meezit ook nog iets opbouwens waar we na onze studie wat aan hebben. :)

 

Als ik het allemaal goed begrepen heb hoeven we zo dus geen inkomstenbelasting te betalen, we hebben immers geen inkomsten.

 

Is dit plan uitvoerbaar, of denken we er iets te makkelijk over? Ik hoop dat iemand ons dat kan vertellen, want we hebben natuurlijk weinig zin om straks ineens tegen problemen aan te lopen. :-\

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast Verwijderd account

Ligt hoofdzakelijk aan de bedrijfsvorm die je gaat hanteren.

 

Als je met de belasting van tevoren overlegt kan je heel ver komen in je plannen.

Wanneer je een rechtspersoon opzet die overkoepelt is ben je geen minimum inkomen verplicht. Dus je kan dan nul verdienen.

 

CV of vof met als beherende vennoot een buitenlandse rechtpersoon.

 

 

Link naar reactie
  • 0

(...) vof met als beherende vennoot een buitenlandse rechtpersoon.

Is dit een serieuze tip?! Waarom zo omslachtig?

 

BertvR, zoals swaziglass al aangeeft heb je wel degelijk inkomsten, dus moet je daar belasting over afdragen. Echter, investeringen (kosten) mag je weer aftrekken, dus als je alles investeert dan mag je dus alles aftrekken. Afhankelijk van hoeveel je verdient heb je ook startersaftrek e.d., dus dat maakt het ook voordelig. Als ik je verhaal zo hoor zou ik gewoon een vofje oprichten met je vrienden, is erg laagdrempelig, maakt alles legaal en houdt alles goed overzichtelijk.

 

(Belasting betaal je alleen als je ook echt geld verdiend, dus belasting moeten betalen is juist een goed teken ;))

Link naar reactie
  • 0

Enorm bedankt voor de reacties!

 

Ik weet niet of ik het allemaal goed begrepen heb. Maar bij een vof moet toch iedere vennoot persoonlijk over zijn inkomsten belasting betalen?

 

Als alle omzet door het bedrijf meteen weer uitgeven wordt, dan hebben wij persoonlijk toch geen inkomsten?

 

Belasting betaal je alleen als je ook echt geld verdiend, dus belasting moeten betalen is juist een goed teken

 

Dat is waar. Maar het zou jammer zijn als we eerst inkomstenbelasting moeten betalen (wat volgens mij toch een behoorlijk percentage is) en alleen de rest kunnen gebruiken om mooie apparatuur voor te kunnen kopen...

Link naar reactie
  • 0
Echter, investeringen (kosten) mag je weer aftrekken, dus als je alles investeert dan mag je dus alles aftrekken.

 

Let wel op het verschil tussen 'investeren' en 'kosten'. Een investering mag je niet in één keer aftrekken maar moet je over meerdere jaren afschrijven. Bijvoorbeeld: je verdient 1000 euro en koopt daarvan een PC, dan mag je maar 333 euro aftrekken, over de rest betaal je wel belasting.

 

Onder bepaalde voorwaarden mag je hier van afwijken en mag je zo'n investering wel in één keer het hele bedraf aftrekken.

 

Zie ook http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/investeren/5a57cf7.htm

Link naar reactie
  • 0

Wat ik van een vof begrepen heb is dat je alleen btw moet afdragen over je omzet, maar deze bereken je door aan de klant.

 

pas als je geld laat uitbetalen in de vorm van loon of priveopname moet je hier inkomensbelasting over betalen.

 

Als je dat geld laat zitten en van je opbrengsten nieuwe spullen koopt dan betaal je alleen btw over je gekochte spullen. Deze kun je dan later weer aftrekken.

 

Het is dus goed mogelijk om een vof te runnen zonder inkomsbelasting te betalen.

Wij digitaliseren al uw waardevolle herinneringen op dvd.

Een ruime ondersteuning in formaten (8MM, Betamax, VHS, etc)

www.vidvd.nl

Link naar reactie
  • 0

pas als je geld laat uitbetalen in de vorm van loon of priveopname moet je hier inkomensbelasting over betalen.

 

Dat is eigenlijk zoals wij hopen dat het werkt. Op die manier zou ons plan volgens mij geen enkel probleem geven. :D

 

Maar uit de verschillende berichten begrijp ik dat niet iedereen hier het erover eens is dat het zo werkt... of begrijp ik de reacties verkeerd... ???

Link naar reactie
  • 0

Er zijn 2 soorten belastingen waarbij je bij een vof rekening moet houden:

 

inkomstenbelasting. Belasting die je betaalt over de gemaakte winst.

 

BTW: Als je iets koopt krijg je BTW van de belasting terug. Als jij iets verkoop dan moet je een gedeelte BTW afdragen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Aangezien jullie nog studeren zul je voor de belastingdienst niet als ondernemer worden aangemerkt, bij een voltijdstudie is het (volgens de belasting althans) niet mogelijk het urencriterium te halen. Veel aftrekposten heb je dus niet, maar zolang je geen winst maakt is dat geen probleem natuurlijk.

 

Zolang je net zoveel (afschrijf/aftrekbare) kosten maakt als dat je omzet maakt heb je geen inkomen, en betaal je dus geen inkomstenbelasting.

 

Een en ander moet wel in het redelijke blijven natuurlijk, je kunt niet willekeurig allerlei nutteloos materiaal inkopen om maar op de nul te blijven. Maar zolang je het geld besteed aan nuttige apparatuur, software, R&D, marketing, etc. etc., werkt het zoals je het voorstelt.

 

Saldo onbeperkt laten oplopen op de rekening van het bedrijf zonder dit prive op te nemen of ergens voor te gebruiken zal denk ik niet heel lang goedgaan, reken erop dat de belastingdienst daar best op zal letten!

Link naar reactie
  • 0

Okay, geweldig! Bedankt allemaal. Ik denk dat wij nu wel aan de slag kunnen gaan. 8)

 

Een en ander moet wel in het redelijke blijven natuurlijk, je kunt niet willekeurig allerlei nutteloos materiaal inkopen om maar op de nul te blijven.

 

Dat zal geen probleem zijn. De omzet zal voorlopig echt niet in de tonnen gaan lopen en aangezien wij bezig zijn met media producties is er veel geld uit te geven voor benodigde apparatuur.

 

We hebben nog wel een ander vraagje met betrekking tot het afschrijven van apparatuur. Kunnen we dat gewoon naar eigen inzicht doen (mits we het een beetje geloofwaardig houden natuurlijk) of zijn daar strenge eisen voor? Zo zag ik al dat je een bijvoorbeeld een computer in 3 jaar af mag schrijven, is er ergens misschien informatie te vinden over de tijd waarin je bepaalde dingen kan afschrijven?

Link naar reactie
  • 0

 

Even ter aanvulling:

 

De willekeurige afschrijving waar Willemj over spreekt is louter voorbehouden aan ondernemers die de startersaftrek kunnen toepassen. Dit impliceert dat je door de fiscus als IB ondernemer aangemerkt dient te worden. Blijkens jullie situatie is deze kans gering gezien het urencriterium. Daarnaast zul je rekening moeten houden met het maximale bedrag wat je mag "bijverdienen" gezien de studiefinanciering.

 

Voor wat betreft de afschrijvingsperioden kan een boekhouder je goed informeren. Wellicht dat Egbert (2thepoint) je hier meer over kan vertellen. Daarnaast is de kans groot dat jullie gebruik kunnen maken van de kleine ondernemingsregeling. Wanneer het saldo van de BTW niet groter is dan € 1.348,00 (circa) dan hoef je de BTW niet af te dragen. Wel dien je dit dan als omzet te boeken.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

In welk verband vraag je dit, in een bijna 4 jaar oud topic? Hoe de belastingdienst een investering ziet in aandelen of opties is immers mede afhankelijk van wie hoeveel aandelen of opties in wat koopt. Daar zul je toch een en ander over moeten toelichten, voordat iemand daarop een antwoord kan geven.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 180 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.