• 0

Beginkapitaal inbrengen

Beste forumleden,

 

In juli starten wij met 3 personen een vof. We hebben wat machines gekocht (dit jaar) die we in gaan brengen. De btw kunnen we dan terugkrijgen, bovendien kan je daarop dan mooi afschrijven. Ook hebben we ieder spaargeld om ons een jaar van levensonderhoud te kunnen voorzien. Is het zinvol om dit spaargeld in te brengen, of kan je dat beter prive houden? Zijn er belastingvoordelen aan kapitaal inbrengen?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

even kijken,

 

je brengt het in, als kapitaal en eet het op (betaald het uit als loon). Je betaald dan inkomstenbelasting over je eigen geld, maar creëert daarmee wél een compensabel verlies.

 

andere optie: je eet het zelf op. Geen loonbelasting en geen compensabel verlies. Lijkt me makkelijker en voordeliger ;)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets gehoord: Stel ik leen mijn spaargeld uit aan de vof. Dan is het voor de vof toch geen winst en hoeft er toch geen belasting over betaalt te worden?

 

Een voordeel zou kunnen zijn dat als de vof via een bank een lening wil krijgen dat we dan aan kunnen tonen dat er regelmatig loon betaald wordt. Zou dat zo kunnen werken?

Link naar reactie
  • 0

Ik ben geen fiscalist, maar dit lijkt mij een grote en dure U-bocht. Bovendien risicovol. Wat als één van de vennoten zo leip is en als gevolg van een middagje doorzakken op het terras, met bijbehorende zonnesteek, besluit dat het voor het aanzien van de zaak goed is om de nieuwste Saab cabrio op naam van de zaak te kopen en ook gelijk maar de daad bij het woord voegt. Daar gaat je salaris!. Nu zullen jouw medevennoten dit natuurlijk nooit doen, maar waarom moeilijk doen als het gemakkelijk kan?

 

Ik sluit mij volledig bij DeWitte aan, keep it simple.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor jullie opmerkingen,

 

Overigens zullen we in het vof contract wel vastleggen dat er geen crabio's gekocht worden...

 

Ik heb veel zitten zoeken en zou wel eens een voorbeeld boekhouding voor een vof willen inzien. Dit zodat ik een beter overzicht kan verkrijgen over wanneer je welke aftrekposten etc. moet toepassen.

 

Groeten,

Geldgewolfde.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb iets gehoord: Stel ik leen mijn spaargeld uit aan de vof. Dan is het voor de vof toch geen winst en hoeft er toch geen belasting over betaalt te worden?

 

Geheel juist. De vennootschap hoeft in deze geen IB te betalen.

 

Een voordeel zou kunnen zijn dat als de vof via een bank een lening wil krijgen dat we dan aan kunnen tonen dat er regelmatig loon betaald wordt. Zou dat zo kunnen werken?

 

De bank kijkt bij het verstrekken van een krediet naar de winst uit onderneming. Het inbrengen van je spaargeld vanuit deze optiek levert derhalve geen voordelen op. Het is immers geen winst uit onderneming maar juist een "lening"

Zoals Nils en Edward al opperden: werk eenvoudig en inzichtelijk.

 

Aangezien jullie machines aankopen raad ik jullie aan om de mogelijkheden m.b.t. de willekeurige afschrijving te bekijken. Gedurende de tijd dat de startersaftrek genoten kan worden kun je hier onder bepaalde voorwaarden gebruik van maken. Overleg met een goede boekhouder kan zeker geen kwaad.

 

Succes

www.camelot-legal.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik heb veel zitten zoeken en zou wel eens een voorbeeld boekhouding voor een vof willen inzien. Dit zodat ik een beter overzicht kan verkrijgen over wanneer je welke aftrekposten etc. moet toepassen.

 

En dat is nou het grappige van een Vof.... ;)

De meeste aftrekposten zul je niet in de jaarrekening van de Vof vinden maar op de IB aangifte van de vennoot...

Aftrekposten zijn posten die je ergens van aftrekt, en dat is meestal het bedrag voor belasting....en die belasting betaalt de vennoot.

Startersaftrek/Ondernemersaftrek/For....allemaal aftrekposten van de vennoot persoonlijk....en ik betwijfel of er veel mensen zijn die hun belastingaangifte aan jou zouden willen laten zien...

Egbert Punter

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.