• 0

Een aardig artikel over succesvol uitvinden

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

In grote lijnen kloppen beide verhalen aardig.

 

Deze inhoud is ook goed terug te vinden in de disccusies, op HL is de strekking vaak, waarom denk je dat je uniek bent, hoe goed ken je markt, heb je klanten, enz..

En niet te vergeten, in de FAQ innovatie & intellectueel eigendom.

 

De stelling "je moet de bedrijfstak kennen voor je succesvol een product kunt ontwikkelen" ben ik het niet mee eens.

Dit gaat op voor productontwikkelaars, niet te verwarren met uitvinders.

Uitvinders hebben een goed analytisch vermogen dus hebben ook de markt prikkel niet nodig om iets te bedenken.

 

Tuurlijk doet een uitvinder ook wel eens herontdekkingen, maar daar doe je octrooi en marktonderzoek voor.

De meest baanbrekende vindingen komen juist van buiten de beroepsgroep.

Link naar reactie
  • 0

De stelling "je moet de bedrijfstak kennen voor je succesvol een product kunt ontwikkelen" ben ik het niet mee eens.

 

Volgens mij is het hoe meer je weet en hoe beter je op de hoogte bent, hoe groter de kans dat je met een oorspronkelijk idee komt.

 

Mijn cavia bijvoorbeeld heeft zelden een interessant idee voor me dat ik kan meenemen naar de brainstorm van morgen. Dat is omdat hij geen verstand van zaken heeft. Ook al staat hij ver van het probleem af en is zijn geest nog onbevooroordeeld en fris. Verder zijn de eerste 100 ideeen die je verzint doorgaans triviaal. Als je kijkt naar 'het beste idee' bijvoorbeeld dat vraag ik mij af waarom de meesten niet even hebben gekeken of hun idee al bestond. De jury haalt er wel een aantal uit, maar ik herkende er zelf ook nog een aantal (niet dat dat erg is, als je er dan wel een businessplan bijgeeft, maar een presentatie voor een bestaand product zonder plan is een beetje mager).

 

Als er mensen zijn die echt iets nieuws kunnen verzinnen zonder zich te verdiepen in de wereld om zich heen dan hebben ze stiekem gewoon een goed geheugen en een groot analytisch vermogen. Ideeen ontstaan uit eerdere producten en ideeen. Dat is de bijvoorbeeld de reden dat eerst het wiel en daarna pas de computer is uitgevonden. Mijn 2 cent.

 

Link naar reactie
  • 0

Goed artikel.

 

Ook in Nederland wordt veel te veel gestaard naar uitvindingen en kennis 'die de markt maar niet kunnen bereiken'.

 

Het nemen van de markt als uitgangspunt voor het doen van uitvindingen is een efficiëntere manier van innoveren dan het starten met een uitvinding en daar vervolgens een markt bij zoeken.

 

Niet de kennisparadox maar de marktparadox telt. www.onzewereld.com/DOK5/FD.htm

 

Wel moet worden beseft dat elke 'uitvinder' niet uit het niets zijn ideeën haalt. Hoewel hij/zij zich misschien verliest in het uitwijden over zijn technisch vernuft ligt er vaak toch een marktkans aan ten grondslag, maar blijft deze onderbelicht bij de ontwikkeling van de vinding.

 

Iets slims bedacht? Verkoop je vinding via www.patentsforsale.nl - Nationaal podium voor uitvinding & innovatie.

Link naar reactie
  • 0

Mij valt op dat er grote verschillen bestaan in perceptie over "innovatie" en "uitvinding" en daaruit ontstaan veel verwarring.

 

Voorbeeld : het romantische beeld van de eenzame uitvinder, die uiteindelijk multimiljonair wordt door jarenlang op de zolderkamer door te ploegen.

Realiteit : hoeveel van dit soort mensen ken je ? Niet veel ? Niet zo raar, want de meeste uitvinders leven een tamelijk hard en moeilijk bestaan.

 

Voorbeeld 2 :Het beeld dat innovatie een "quantumleap" is over de huidige producten heen.

Realiteit : 95% is "productontwikkeling", oftwel : kleine, graduele stapjes bovenop de bestaande zaken. De 5% die het wel haalt, haalt natuurlijk wel onmiddellijk de voorpagina's van de kranten. Juist omdat dit zo zeldzaam is.

 

En over marktkennis ? Mijn advies aan elke uitvinder is om de markt van het product te kennen. Tuurlijk is er 5-10% kans dat een outsider een geweldig succes maakt in een markt, maar alweer : hoe groot is de kans daarop ?

 

De ervaring wijst uit dat uitvindingen/innovaties vaak struikelen, omdat een uitvinder de markt niet kent. Die heeft dan jarenlang in het geheim aan zijn vinding gewerkt, veel geld, tijd en moeite geinversteerd en gaat dan op zoek naar mensen die het willen kopen. Dus niet begrijpt dat mensen misschien helemaal geen behoefte aan zijn vinding hebben, waarom zijn uitvinding nooit zal slagen, of welke hobbels er in de markt liggen, welke standaarden er zijn, welke distributieketens te vriend gehouden moeten worden.

 

Ik zou niet iemand het advies geven om full-time revolutionair te worden. Liever (hoewel dit minder heldhaftig klinkt, toegegeven) om realistisch te zijn en de opbrengst en de risico's goed te wegen.

 

Gelukkig ken ik uitvinders die een goede combinatie hebben gevonden : Een uitvinder die ik ken kijkt wel degelijk over de schuttingen heen van de markten als hij gaat uitvinden, maar kijkt voordat hij zwaar gaat investeren in een idee op tijd naar de markt waarin hij zich zou begeven.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 116 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.