• 0

Belastingen rondom finders fee en opzetten van nieuwe BV + Holding

Hallo,

 

"Bedrijf A" investeerd in "bedrijf B" en ik ontvang hiervoor een fee. Ik ontvang deze fee op rekening van mijn bestaande bedrijf "eenmanszaak C" en gebruik deze om een nieuw bedrijf "BV D" op te zetten.

 

Ik wil de nieuwe "BV D" niet oprichten als de deal niet door gaat en dus ook geen bankrekening openen voor "BV D". Daarom zal ik de fee niet op de rekening van "BV D" kunnen ontvangen maar op de rekening van de bestaande "eenmanszaak C".

 

Ik gebruik de fee om een rekening te openen en een bv op te richten voor "BV D".

 

Daarnaast richt ik met deze fee ook een holding met rekening op waar "BV D" onder komt te hangen. De holding zal een management fee indienen bij "BV D" en ik krijg een salaris uit de holding.

 

"eenmanszaak C" heeft op papier niks te maken met "BV D" of de holding en de fee staat hier alleen tijdelijk geparkeerd totdat deze geheel naar "BV D" en de holding gaat na aftrek van de kosten voor het opzetten van de diverse constructies/bankrekeningen. Ik kan eventueel ook mijn privé rekeningnummer gebruiken.

 

Is dit een beetje een logische constructie? Waar betaal ik welke belasting en kan ik onnodig belasting betalen voorkomen?

 

Bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

"Bedrijf A" investeerd in "bedrijf B" en ik ontvang hiervoor een fee. Ik ontvang deze fee op rekening van mijn bestaande bedrijf "eenmanszaak C" en gebruik deze om een nieuw bedrijf "BV D" op te zetten.

 

Ik wil de nieuwe "BV D" niet oprichten als de deal niet door gaat en dus ook geen bankrekening openen voor "BV D". Daarom zal ik de fee niet op de rekening van "BV D" kunnen ontvangen maar op de rekening van de bestaande "eenmanszaak C".

En dat is ook logisch, want de "finder's fee" heeft sowieso niets met BV D te maken. Als het al een zakelijke finder's fee is, is dat een baat van de eenmanszaak. Dat jij van die opbrengst een BV wil oprichten, staat daar volledig los van.

 

De winst valt dus in de eenmanszaak. Als je de winst privé wilt gebruiken, haal je het bedrag via een privéontrekking uit je eenmanszaak. Je moet er alleen nog wel privé (via de aangifte inkomstenbelasting) belasting over betalen. Nadat je het bedrag eruit hebt gehaald, kun je doen en laten met het geld wat je wilt, dus ook een BV D (en evt holding E) oprichten.

 

Dat bij de oprichting van die BV D (en E) nog geen bankrekening beschikbaar is, maakt eigenlijk ook niet uit. Je mag namelijk privé gewoon dingen voorschieten. In de BV's komen die bedragen dan gewoon als een vordering op de balans (rekening-courant DGA) te staan (oftewel, dat zijn bedragen die de BV ooit nog even moet terugbetalen). Zodra de BV's dan wél een bankrekening (en inkomsten) hebben , kan het bedrag alsnog worden terugbetaald en staat de rekening-courant DGA weer op nul.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt prinsrachid. Ik verkoop normaal gesproken of een product of een dienstverlening en stuur hier dan een factuur voor naar de klant. Ik neem aan dat, dat voor een bemiddelingsfee niet anders is.

 

Wat is gebruikelijk rondom de BTW. Als de fee 5% van het geinvesteerde bedrag is, is dit dan ex. of incl. BTW of is er een vrijstelling voor dit soort dienstverlening zoals bij verzekeringen?

 

Kan ik 1 slag belasting overslaan door de factuur te verstuur vanuit "BV D" en het daar in te laten waardoor ik geen prive opname hoef te doen? (in dat geval zal ik de BV eerst zelf moeten voorschieten als ik bijna zeker ben dat de deal door gaat met het risico dat het toch niet door gaat)

 

edit: Aanvullend zou de fee bijvoorbeeld gedeeltelijk in aandelen kunnen zijn. hoe word dat dan belast?

Link naar reactie
  • 0

Bedankt prinsrachid. Ik verkoop normaal gesproken of een product of een dienstverlening en stuur hier dan een factuur voor naar de klant. Ik neem aan dat, dat voor een bemiddelingsfee niet anders is. Wat is gebruikelijk rondom de BTW. Als de fee 5% van het geinvesteerde bedrag is, is dit dan ex. of incl. BTW of is er een vrijstelling voor dit soort dienstverlening zoals bij verzekeringen?

Voor bemiddelingskosten geldt gewoon 21% btw. Je brengt dan dus 5% in rekening en daar bovenop nog 21% btw. Als je dat vanuit de eenmanszaak doet, dan draag je die btw af bij je btw-aangifte voor de eenmanszaak.

 

Kan ik 1 slag belasting overslaan door de factuur te verstuur vanuit "BV D" en het daar in te laten waardoor ik geen prive opname hoef te doen? (in dat geval zal ik de BV eerst zelf moeten voorschieten als ik bijna zeker ben dat de deal door gaat met het risico dat het toch niet door gaat)

Dan gaat er iets mis, lijkt me. Je zegt namelijk dat je de BV D gaat oprichten nadát je die bemiddelingsfee hebt ontvangen. Maar die bemiddelingsfee breng je uiteraard in rekening op basis van een overeenkomst met je klant. Die overeenkomst kan niet zijn gesloten met een BV die niet bestaat. Er is wel zoiets als een BV i.o. (in oprichting), maar ook daar is de volgorde der dingen zodanig, dat je niet achteraf kunt bepalen dat je de BV alleen opricht als er omzet wordt gemaakt.

 

Een BV is echt iets anders dan een eenmanszaak. Daar waar bij een eenmanszaak privé en zakelijk nog een beetje door elkaar lopen, is dat bij een BV niet het geval. Bij een BV is het dus van belang om alles in de juist volgorde te doen en juridisch af te dekken.

 

Het zou nog wel kunnen dat je de eenmanszaak geruisloos doorschuift naar een BV, maar ook daar is het geen vrijblijvendheid troef. Als je eenmaal de keuze hebt gemaakt, dan wordt de BV gewoon opgericht. In zo'n geval zou het wel kunnen dat je fiscaal gezien een deel van de (laatste) omzet van de eenmanszaak in de BV mag meenemen als winst. Maar dit is zeker geen doe-het-zelf-werk.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je vlotte reactie. De kosten voor het oprichten van 2 bv's zijn lager dan de fee waardoor ik nog best wat vermogen over hou. Mocht ik besluiten om toch eerst een bv op te richten is dat belasting technisch dan gunstiger?

 

Bijv. omdat ik dan een fee reken vanuit de holding en alleen een privé opname doe uit de holding voor het deel dat ik nodig heb en de rest 'bewaar' in de bv en de holding.

 

voorbeeld:

fee: €100.000

kosten BV + Holding €2000

management fee holding --> BV €50.000

DGA gebruikelijk loon uit holding --> ~€20.000 voor start-ups

 

restant BV €48.000

restant holding ~€30.000

 

Op de site van de belastingdienst kwam ik tegen dat er zo iets is als een "Vrijstelling voor kredietverstrekking en -bemiddeling" Valt bemiddeling tussen investeerder en projecteigenaar daar ook onder?

 

Link naar reactie
  • 0

Kan ik 1 slag belasting overslaan door de factuur te verstuur vanuit "BV D" en het daar in te laten waardoor ik geen prive opname hoef te doen?

In de eenmanszaak betaal je inkomstenbelasting over de winst en die wordt niet beïnvloed door privéopnames.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1

De kosten voor het oprichten van 2 bv's zijn lager dan de fee waardoor ik nog best wat vermogen over hou. Mocht ik besluiten om toch eerst een bv op te richten is dat belasting technisch dan gunstiger?

Dat vraag ik me af. Vanuit de eenmanszaak heb je waarschijnlijk nog recht op mkb-winstvrijstelling. Dat bestaat in de bv niet. In de bv betaal je waarschijnlijk aanvankelijk minder belasting aan Vpb, maar zodra je het geld eruit haalt, betaal je nóg een keer belasting. Per saldo maakt dat dan weinig uit (behalve een tijdelijk cashflowvoordeel in de bv). Maar goed, hier spelen zoveel variabelen, dat niet zo maar is vast te stellen of dat gunstiger is of niet.

 

Bijv. omdat ik dan een fee reken vanuit de holding en alleen een privé opname doe uit de holding voor het deel dat ik nodig heb en de rest 'bewaar' in de bv en de holding.

Zoals ik al zei: een bv is géén eenmanszaak. Een bv kent geen privéopnames. De bv kent een verplicht (minimum)salaris. Alles wat je daarboven uit de bv haalt, is meteen een lening (en rentedragend boven de 17,5k). Als je het al zou willen doen, zul je toch de volgorde om moeten draaien. Eérst besluiten tot het oprichten van de BV, vervolgens een opdracht afsluiten met de klant, en dán kan de omzet binnen de BV vallen. Maar de voorwaardelijke volgorde die je in je oorspronkelijke vraag voor ogen hebt, kan simpelweg niet. Zonder bv valt de winst dáár waarmee de klant een afspraak heeft.

 

DGA gebruikelijk loon uit holding --> ~€20.000 voor start-ups

Ook hier ben je waarschijnlijk iets te enthousiast. Het lagere gebruikelijke loon ter hoogte van het minimumloon geldt alleen voor innovatieve start-ups vanaf 2017. In de praktijk betekent dat dat je moet voldoen aan de voorwaarden van de WBSO. Voor alle overige bv's geldt gewoon een gebruikelijk loon van minimaal 44.000 euro per jaar.

 

Op de site van de belastingdienst kwam ik tegen dat er zo iets is als een "Vrijstelling voor kredietverstrekking en -bemiddeling" Valt bemiddeling tussen investeerder en projecteigenaar daar ook onder?

Ik denk het niet. Er is wel een vrijstelling voor kredietbemiddeling, maar volgens ben je niet bezig met het bemiddelen voor een (bank)lening. Er is nog wel een vrijstelling voor diensten door tussenpersonen. Maar dat is specifiek voor verzekeringsproducten. Daar is denk volgens mij ook geen sprake van. Maar zelfs al zou dat wel zo zijn, dan zou provisie voor het aanbrengen van klanten (finder's fee) daarbij expliciet toch weer belast zijn.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 260 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.