• 0

Verheldering nodig t.o.v. Bedrijfsopvolgingsregeling

Beste geïnteresseerde helpende handen,

 

Ik wil graag een bedrijfsopvolgingscasus voorleggen die bij ons afspeelt.

 

Ik heb mij de afgelopen periode proberen te verdiepen in de Bedrijfsopvolgingsregeling en de doorschuiffaciliteiten.

Hierbij heb ik enkele onopgeloste kwesties, die ik graag zou willen voorleggen.

 

Mijn ouders voeren al 35 jaar een gezonde V.O.F.

Nu willen ze deze VOF schenken aan ons (mijn broer en ik), tegen een bedrag dat vele malen lager zal uitvallen dan de boekwaarde,

dit aangezien de financiële situatie van mijn ouders het mogelijk maakt en het in het kader van toekomstige belastingen ook aantrekkelijk is (geen erfenis-belasting).

Immers kan er nu al vermogen worden overgedragen.

 

In deze situatie willen wij dan ook gebruik maken van de Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR).

 

Nu is het zo dat wij beide niet als geregistreerd werknemer of mede vennoot werkzaam zijn in deze VOF.

Er worden al wel vele jaren werkzaamheden uitgevoerd door mijn broer en ik voor deze VOF maar hiervoor ontvangen wij jaarlijks een vergoeding, welke contractueel is vastgelegd.

 

Wij zijn zeker voornemens om het bedrijf voort te zetten in de toekomst bij eventuele overname.

 

Nu heb ik de volgende vragen:

 

1) Kunnen mijn broer en ik gebruik maken van de BOR. Ik heb hier mijn twijfels over omdat wij geen geregistreerd werknemer zijn in deze VOF.

 

Indien dit mogelijk blijkt te zijn, de volgende aanvullende vragen:

2) Zit er een grens bedrag aan de schenking

Stel de boekwaarde is € 100.000 en de marktwaarde/andere-term-voor-werkelijke-waarde is € 135.000.

Kunnen wij dan de onderneming geschonken krijgen zonder een € er voor te betalen en valt dit dan geheel in de BOR?

 

 

 

3) Doorschuiffaciliteit

 

Interpreteer ik het juist als ik stel dat de doorschuiffaciliteit in de bovengenoemde situatie niet van toepassing is.

En dan dit pas van toepassing is indien wel een zakelijke prijs wordt geheven voor de onderneming?

 

Zoals duidelijk mag zijn heb ik het zelf niet helemaal helder. Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid bieden op dit forum.

 

Bedankt alvast voor gedane moeite!

 

Vr groet,

 

Stefan.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb mij de afgelopen periode proberen te verdiepen in de Bedrijfsopvolgingsregeling en de doorschuiffaciliteiten.

 

Mijn ouders voeren al 35 jaar een gezonde V.O.F.

Nu willen ze deze VOF schenken aan ons (mijn broer en ik), tegen een bedrag dat vele malen lager zal uitvallen dan de boekwaarde,

Ik denk dat het handig is om twee belastingsoorten te onderscheiden, namelijk de erf/schenkbelasting en de inkomstenbelasting. De Bedrijfsopvolgingsfaciliteit is een onderdeel van de erf/schenkbelasting, terwijl de doorschuiffaciliteit een onderdeel is van de inkomstenbelasting.

 

De doorschuiffaciliteit betekent dat je de onderneming mag doorschuiven voor de balanswaardes. Er hoeft dan dus niet te worden afgerekend over stille reserves, overwaardes of goodwill. De nieuwe ondernemers kunnen dan met dezelfde waardes verder als de oude ondernemers. Dat wordt ook wel 'geruisloos' genoemd. Je neemt de onderneming gewoon over voor de fiscale boekwaarde. Dus als de balanswaarde 100.000 euro is, neem je die ook over voor 100.000 euro.

 

Er is misschien nog wel een klein addertje onder het gras. Als de gever niet afrekent over goodwill, stille reserves, etc, terwijl die er eigenlijk wél zijn, dan betekent het dat er dus nog wel dat óóit nog een keer over moet worden afgerekend door de nieuwe ondernemers. En dat betekent dus dat er nog een onderhuidse ('latente') belastingclaim is te verwachten. Dit kun je bijvoorbeeld tot uiting brengen door een lagere prijs overeen te komen.

 

Wat betreft die 36 maanden: volgens mij is het zo dat je toch echt in dienst moet zijn bij het bedrijf óf (omdat het een VOF is) medefirmant moet zijn geweest. Uit je antwoord kan ik niet echt opmaken hoe dat de werkverhouding precies is. Als je nu altijd al werk hebt verricht, dan is / was het handig dat je dat gewoon doet in échte dienstbetrekking. Er is sowieso kans dat die werkzaamheden altijd al als dienstbetrekking in de loonbelasting hadden moeten worden aangemerkt. En als het geen echte dienstbetrekking was, dan was het waarschijnlijk sowieso een fictieve dienstbetrekking voor de loonbelasting. Maar dan moeten er volgens mij wel loonheffingen zijn afgedragen om mee te tellen voor die 36 maanden. Ik weet alleen niet of een fictieve dienstbetrekking voldoende is voor het mogen toepassen van de doorschuiffaciliteit.

 

Als je die onderneming voortzet zonder daarvoor te betalen, heb je uiteraard in eerste instantie een schuld aan degene van wie je de onderneming overneemt. Laten we zeggen 100.000 euro. Als die schuld vervolgens wordt kwijtgescholden, dan krijg je weer te maken met schenkbelasting. Maar als je gebruik kunt maken van de Bedrijfsopvolgingsfaciliteit, dan heb je een vrijstelling van een miljoen (per persoon!). Als de onderneming meer waard is, heb je trouwens nog steeds een grote vrijstelling (83%) en daarboven op heb je uitstel van erf/schenkbelasting. Je moet de onderneming dan trouwens wel 5 jaar aanhouden én 5 jaar ermee doorgaan.

 

Tot slot heb je heel misschien nog te maken met de overdrachtsbelasting. Hoewel je dus mogelijk wel inkomstenbelasting kunt voorkomen (door de doorschuiffaciliteit) en schenkbelasting kunt voorkomen (door de bedrijfsopvolgingsfaciliteit), is het niet zo dat je overdrachtsbelasting kunt voorkomen - als er sprake is van zakelijk onroerend goed. Voor de overdrachtsbelasting is zo'n schenking gewoon een 'overdracht' en zal er 6% moeten worden betaald.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Ik heb mij de afgelopen periode proberen te verdiepen in de Bedrijfsopvolgingsregeling en de doorschuiffaciliteiten.

 

Mijn ouders voeren al 35 jaar een gezonde V.O.F.

Nu willen ze deze VOF schenken aan ons (mijn broer en ik), tegen een bedrag dat vele malen lager zal uitvallen dan de boekwaarde,

 

Tot slot heb je heel misschien nog te maken met de overdrachtsbelasting. Hoewel je dus mogelijk wel inkomstenbelasting kunt voorkomen (door de doorschuiffaciliteit) en schenkbelasting kunt voorkomen (door de bedrijfsopvolgingsfaciliteit), is het niet zo dat je overdrachtsbelasting kunt voorkomen - als er sprake is van zakelijk onroerend goed. Voor de overdrachtsbelasting is zo'n schenking gewoon een 'overdracht' en zal er 6% moeten worden betaald.

 

Hallo,

 

Voor de overdrachtsbelasting zie de vrijstelling art 15b

 

Vrijstelling art 15

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Prins Rachid, bedankt voor je feedback.

 

Door deze 2 componenten te onderscheiden (BOR= Schenkingsbelasting / Doorschuiffaciliteit = InkomstenB) is alles inzichtelijker geworden voor mijzelf. Bedankt voor de tip.

 

Voor wat betreft de BOR zie ik geen problemen. Hier kunnen wij gebruik van maken.

 

Inzake doorschuiffaciliteit heb ik nog een los eind.

Als ik inhoudelijk het wetsartikel (ex. artikel 3.63 Wet IB 2001) erbij pak zie ik bij lid 4 het volgende staan:

 

Het eerste lid (lid waarin vermeld wordt dat geen stakingswinst van toepassing is) is slechts van toepassing indien de over te dragen onderneming gedurende de 36 maanden die onmiddellijk voorafgaan aan het tijdstip van de overdracht deel uitmaakte van een samenwerkingsverband met degene die de onderneming gaat voortzetten en degene die voortzet met betrekking tot dat samenwerkingsverband gedurende die 36 maanden als ondernemer winst heeft genoten.

 

Nu is mijn open eind het begrip "samenwerkingsverband".

 

Mijn broer en ik hebben een eigen VOF in dezelfde branche, en voeren jaarlijks werk uit voor het bedrijf van mijn ouders. Dit is contractueel al reeds langer dan 36 maanden van toepassing en wordt zodanig nageleefd.

 

Indien dit kwalificeert als samenwerkingsverband is naar mijn idee toepassing van de faciliteit acceptabel. Zo niet, dan dien ik en/of mijn broer naar mijn idee per direct in dienst te treden als werknemer of als mede vennoot.

 

Kan iemand zijn visie hier geven?

 

Enorm bedankt voor de moeite.

 

Groetjes

 

Stefan

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nu is mijn open eind het begrip "samenwerkingsverband".

Met "samenwerkingsverband" wordt volgens mij helaas iets formelers bedoeld dan wat je er in het dagelijks spraakgebruik onder zou kunnen verstaan. Het samenwerkingsverband waarop gedoeld wordt, is een juridisch samenwerkingsverband (ook wel personenvennootschappen genoemd), zoals bijvoorbeeld een maatschap, VOF of CV.

 

Ik zit me net te bedenken dat je misschien ook nog iets met de CV kunt doen. Dan kun je toetreden tot de VOF van je ouders (je wordt dan dus medevennoot). En vervolgens kan die VOF volgens mij makkelijk omgezet worden in een CV. Je ouder(s) wordt/worden dan commanditair vennoot, terwijl jij beherend vennoot wordt. In feite heb je dan de zaak dan ook 'overgenomen' (maar via een andere route), terwijl je ouders er als stille vennoot in blijven zitten (ze mogen dan geen beheerstaken meer uitvoeren). Misschien iets om eens in te duiken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 161 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.