• 0

Prive betalen lease auto eenmanszaak, hoe administreren?

Goedemiddag,

 

Vanwege ziekte heb ik de laatste maanden weinig tot geen omzet gemaakt (eenmanszaak).

Maar, de kosten lopen uiteraard door. Het gaat dan voornamelijk om de facturen van de leaseauto.

 

Deze kosten heb ik betaald door van mijn privérekening geld over te maken naar de zakelijke rekening, waar vervolgens de automatische incasso plaatsvind.

 

Hoe ga ik zoiets administreren? En, kan ik dat op een of andere manier verrekenen met mijn bijtelling? Het voelt een beetje dubbel om bijtelling te betalen voor privégebruik, terwijl ik de auto met privé middelen betaal.

 

Alvast dank!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor de bijtelling is de etikettering van auto (zakelijk of privé) bepalend. Dit kan voor de inkomstenbelasting en omzetbelasting verschillend zijn. Deze keuze is later slechts in uitzonderingssituaties te wijzigen. Een lage omzet is daarvoor doorgaans geen geldige reden.

 

Wanneer de auto voor de inkomstenbelasting als zakelijk is geëtiketteerd, zijn de leasebedragen (bij financial lease: deels) zakelijke kosten. Door wie, wanneer en óf de lease-facturen worden betaald maakt voor de kosten en bijtelling niet uit. Uiteraard moeten de facturen, betalingen en privéstortingen wel in de administratie worden opgenomen.

 

Eén troost: als er weinig of geen omzet is, zal de bijtelling ook resulteren in weinig of geen extra inkomstenbelasting en bijdrage zorgverzekeringswet over het bedrag van de bijtelling.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

De bedragen die je van privé overschrijft naar je zakelijke bankrekening zijn privé-stortingen. Deze hebben geen invloed op je bijtelling of je winst. Omdat het geen invloed op je winst heeft, doet je redenatie dat je de auto privé hebt betaald me afvragen of je zeker weet dat je je winst correct berekent?

 

(Bij de beantwoording is aangenomen dat je een eenmanszaak hebt.)

Link naar reactie
  • 0

Hoe ga ik zoiets administreren? En, kan ik dat op een of andere manier verrekenen met mijn bijtelling? Het voelt een beetje dubbel om bijtelling te betalen voor privégebruik, terwijl ik de auto met privé middelen betaal.

Ik denk eigenlijk dat je gelijk hebt kwa gevoel, maar ik snap ook de antwoorden van de vorige antwoorders (dat de storting van privé naar de zaak een privéstorting is). Het één sluit het ander niet helemaal uit, als is die bijtelling en privéonttrekking voor een leek soms niet erg intuïtief aan te voelen. Daarom snap ik dat je denkt dat het dubbelop voelt. Maar het ligt er simpelweg aan hóe je die kosten privé betaalt.

 

In de aangifte inkomstenbelasting wordt daar namelijk heel expliciet rekening mee gehouden, zodat deze stortingen niet dubbelop worden geteld. De bijtelling van de auto wordt namelijk automatisch berekend, maar er is ook een apart invulveld waar je separaat kunt invullen hoeveel je van die bijtelling privé hebt betaald. Dit wordt dan niet van de bijtelling afgetrokken, maar wel van de mate waarin je privé geld aan de zaak hebt onttrokken.

 

En hier moet je dus even opletten. Als je zakelijk autokosten echt direct betaalt vanaf je privérekening, dán moet je in je bijtelling dit bedrag invullen onder "Vanuit privémiddelen betaalde kosten voor deze auto". Hiermee wordt de privéopname ten gevolge van de bijtelling weer verlaagd.

 

Echter, als je eerst geld overmaakt naar je zakelijke rekening, dan zorgt die boeking zélf er al voor dat het saldo privéopnames wordt verlaagd. In dat geval vul je dus niets in onder "Vanuit privémiddelen betaalde kosten voor deze auto". En dit lijkt van toepassing op jouw situatie. Het lijkt dus dubbelop, maar dat is het niet.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 206 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.