• 0

ZPP - welke lease constructie te kiezen?

 

Hallo allemaal,

 

Ik ben nieuw op dit forum dus ik zal me even kort voorstellen. Momenteel werk ik als ZPP'er in de designbranche en moet ik vaak met de auto naar klanten toe. Ik heb nu nog een oude auto in privé-gebruik maar ik wil graag per volgend jaar een nieuwe auto leasen. De reden waarom ik voor leasen kies is omdat ik momenteel geen geld heb om en auto aan te schaffen aangezien ik net een huis heb gekocht en hier veel geld naartoe gaat.

 

Ik heb behoorlijk wat research gedaan via verschillende websites/theorie boeken wat nou de beste lease constructie is voor mij maar ik kom er niet helemaal uit en zie door de bomen het bos niet meer. Hopelijk kunnen jullie mij hierin adviseren. Wat gegevens over de lease auto (o.b.v. offerte):

 

- Aantal te rijden verwachte zakelijke kilometers per jaar: 12.000 (totaal incl. privé kilometers verwacht ik 15.000 km te rijden)

- Lease-bedrag per maand van beoogde auto: 435 (incl. BTW).

- Looptijd leasecontract: 48 maanden

- Cataloguswaarde auto: 22.970 EUR

 

Zouden jullie o.b.v. bovenstaande informatie kunnen aangeven of er een duidelijk voordeel is voor een van de lease constructies? Mocht er nog meer informatie benodigd zijn om hier een goed oordeel over te kunnen geven, laat het dan even weten.

 

Bedankt alvast!

 

Groeten,

Joost

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Joost,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik heb behoorlijk wat research gedaan via verschillende websites/theorie boeken wat nou de beste lease constructie is voor mij maar ik kom er niet helemaal uit en zie door de bomen het bos niet meer.

(...)

Zouden jullie o.b.v. bovenstaande informatie kunnen aangeven of er een duidelijk voordeel is voor een van de lease constructies?

Kun je aangeven welke voor- en nadelen je al hebt gevonden en welk gewicht je toekent aan de gevonden voor- en nadelen? Dan wordt makkelijker te adviseren wat voor jou een goede oplossing is. Anders wordt het mogelijk een wel heel algemene verhandeling over de verschillende soorten lease en voor- en nadelen in het algemeen, en daar zijn al veel websites over volgeschreven.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

De voordelen van lease:

- Geen voorfinanciering nodig

- Uit handen nemen van lease-park beheer (soms)

- Doorberekening bedongen kortingen (aanschaf, brandstof) (soms)

 

Als alle niet van toepassing zijn/geen bezwaar zijn, dan is zelf regelen meestal goedkoper. Het eerste punt heb je al gecheckt - voorfinanciering lukt niet zelf.

 

De voordelen zitten hem dus in de voorwaarden omtrent de drie punten. Financiering kun je meestal goed vergelijken. Het minst goed vergelijkbaar is het punt dat je aanspraak moet maken op de service. Hoe snel ben je weer onderweg, en tegen welke kosten (zelf betalen) en hoeveel moeite (toch een hoop zelf regelen). Evenzo, achterliggende verzekering. Dagen wachten op vervangend vervoer indien gestrand in het buitenland? Of limousineservice? Hoe goed is repatriëring?

Link naar reactie
  • 0

Beste Ron,

 

Bedankt voor je snelle reactie.

 

V.w.b. de voor-en nadelen die ik al heb gevonden en belangrijk vind:

 

Private Lease

- Boekhoudingstechnisch scheelt het mij een hoop rompslomp door voor Private Lease te kiezen.

- Alle kosten worden gedekt in het leasebedrag. Je hoeft je geen zorgen te maken onderhoudskosten.

- Daarnaast kan ik 0,19 EUR/KM van de zakelijke gereden kilometers van de winst aftrekken wat een fiscaal voordeel is. Tevens kan ik het zakelijke aandeel van de BTW terugvorderen van zowel het lease bedrag als de onderhoudskosten.

- Een van de grote nadelen is naar mijn inziens dat nadat het leasetermijn afgelopen is, je "niets meer hebt".

 

Financial Lease voor- en nadelen:

- Alle kosten zijn fiscaal aftrekbaar;

- Na beëindiging van het leasecontract is de auto over te nemen voor een bescheiden bedrag (of al direct van mij? Staat niet duidelijk in de offerte). Dit vind ik wel een grote plus.

- Een ander groot voordeel (o.b.v. de offerte) is dat de kosten van onderhoud en banden al in het leasebedrag zit en hier dus nog niet bovenop komt.

- Echter aangezien ik verwacht >500km privé te rijden, wordt er bijtelling (25%) toegerekend

- Onduidelijkheid over de maandelijkse kosten. Ik vind het verschil tussen de daadwerkelijk te betalen kosten en de fiscale aftrekbaarheid van posten niet duidelijk

 

Als laatste punt, het gaat mij natuurlijk ook om hoe ik de kosten per maand zo laag mogelijk kan houden. V.w.b. Private Lease heb ik hier al een goed beeld van, maar vooral de kosten per maand van financial lease vind ik nog onduidelijk aangezien je met veel posten rekening moet houden.

 

Groet,

Joost

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de toelichting. Zo te zien lopen er twee dingen door elkaar: (1) wil je financial lease of (full) operational lease en (2) wil je de auto zakelijk of privé etiketteren.

 

Ik dacht dat je twijfelde tussen operational lease, full operational lease en financial lease, maar je betrekt private lease er ook bij. Private lease kan operational lease of full operational lease zijn en is een leaseproduct gericht op particulieren. Je kunt ook zakelijk een operational lease of full operational lease aangaan, maar die noem je niet als optie. Waarschijnlijk omdat er twee dingen door elkaar lopen.

 

(Overigens betekent de term private lease niet automatisch dat de auto bij een eenmanszaak dan privé geëtiketteerd moet worden; je kunt een private lease aangaan met de leverancier en dan toch de kosten daarvan zakelijk boeken; fiscaal zijn jij en je eenmanszaak immers dezelfde. Uiteraard leidt zakelijk etiketteren wel tot bijtelling bij privégebruik)

 

Private Lease

(...)

Een van de grote nadelen is naar mijn inziens dat nadat het leasetermijn afgelopen is, je "niets meer hebt".

Tja, dan hoef je daarna ook geen tweedehands auto te verkopen, scheelt ook weer moeite... Met de restwaarde is in het leasebedrag rekening gehouden waardoor het leasebedrag lager kan zijn.

 

Financial Lease voor- en nadelen:

- Alle kosten zijn fiscaal aftrekbaar;

Ik denk dat je dan zakelijke operational lease bedoelt en niet financial lease. Bij financial lease krijg je zowel de leaseauto als de leaseschuld op de balans. Op de auto schrijf je af (geen kosten) en op de schuld los je af (ook geen kosten).

 

- Na beëindiging van het leasecontract is de auto over te nemen voor een bescheiden bedrag (of al direct van mij? Staat niet duidelijk in de offerte). Dit vind ik wel een grote plus.

Dat ligt er aan wat je "van mij" noemt natuurlijk. Even een tabelletje uit een vorig draadje:

 

Ter verdere aanvulling:

 

Operational leaseFinancial Lease
Juridisch eigendom leasemaatschappijJuridisch eigendom leasemaatschappij
Fiscaal eigendom leasemaatschappijFiscaal eigendom ondernemer
Economisch eigendom leasemaatschappijEconomisch eigendom ondernemer
Op balans leasemaatschappijOp balans ondernemer

Let wel, dit tabelletje is verder niet van belang voor de bijtelling. Als de kosten zakelijk betaald worden, is er (bij privégebruik) sprake van bijtelling, van wie de auto juridisch, fiscaal of economisch ook is. De tekst "auto behorend tot het ondernemingsvermogen" van de Belastingdienst zet je mogelijk op het verkeerde been, want met operational lease val je wel degelijk onder de bijtellingsregeling.

 

- Een ander groot voordeel (o.b.v. de offerte) is dat de kosten van onderhoud en banden al in het leasebedrag zit en hier dus nog niet bovenop komt.

Bij financial lease? Ik denk vermoed wederom dat je zakelijke operational lease bedoeld. Maar misschien loopt het bij de aanbieder ook een beetje door elkaar en krijg je als aanbieding extra banden cadeau bij het afsluiten?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.