• 0

Vals uitgeven voor een bedrijf

Beste lezers,

 

Allereerst wil ik even kwijt dat ik al geruime tijd het forum volg en ik vind het een mooi initiatief!

 

Vanavond ben ik erop geattendeerd dat een persoon mijn KvK-nummer heeft gebruikt en zich dus voordoet als (iemand van) mijn onderneming, wat hij dus niet is. Ik heb al op Google gezocht, maar ik kan niet vinden wat de regels zijn wat er gedaan kan worden tegen het vals uitgeven voor een bedrijf. Heeft iemand hier enig idee wat ik tegen deze persoon kan doen?

 

Alvast bedankt,

 

Jesper

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Artikel 326

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

 

Link naar reactie
  • 0
Artikel 326

Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het ter beschikking stellen van gegevens met geldswaarde in het handelsverkeer, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vijfde categorie.

 

Dus aangifte doen bij de politie.

Link naar reactie
  • 0

Aangifte lijkt me een laatste middel. Je hebt er meer aan wanneer de persoon in kwestie excuses aanbiedt en rectificeert (wellicht onder dreiging van aangifte). Wanneer je er niet uitkomt, schakel dan tijdig (betaalbare) hulp in voor dossieropbouw. Recht hebben is iets anders dan recht krijgen.

Betaalbare juridische dienstverlening voor het MKB en gratis juridisch advies. http://www.xs2justice.nl

Voorkomen is beter dan genezen.

Link naar reactie
  • 0

Aangifte lijkt me een laatste middel. Je hebt er meer aan wanneer de persoon in kwestie excuses aanbiedt en rectificeert (wellicht onder dreiging van aangifte). Wanneer je er niet uitkomt, schakel dan tijdig (betaalbare) hulp in voor dossieropbouw. Recht hebben is iets anders dan recht krijgen.

Ik heb geen aangifte tegen hem gedaan. Het blijkt nog een kind (ongeveer 12 jaar) te zijn, dus ik neem aan dat hij niet over de mogelijke gevolgen heeft nagedacht, toen hij mijn mijn KvK-nummer heeft gebruikt.

 

Alles is nu correct afgehandeld.

 

Iedereen bedankt voor zijn of haar reactie!

Link naar reactie
  • 0

Hou het wel in de gaten, want ook een kind van twaalf kan veel schade veroorzaken. Zeker als ze verkeerde dingen gaan zeggen of doen, het is wel je naam en/of imago.

 

Een paar jaar geleden stond er een artikel in de Panorama over zo'n onderwerp. Weet niet precies meer hoe en wat, maar dat bedrijf zat in Den Haag. Er was een niet bestaande medewerker die (privé)leningen afsloot, producten bestelden en mensen lastig viel uit naam van zijn bedrijf. Was niet echt een positief verhaal...

Leer alsof je eeuwig leeft, leef alsof het je laatste dag is!

Link naar reactie
  • 0

Voor de contactpartij bestaat er echter nog wel een verschil tussen een volwassene of een kind. Overeenkomstig artikel 1:234 Burgerlijk Wetboek wordt een minderjarige alleen veronderstelt bekwaam te zijn rechtshandelingen te verrichten voor zover de wettelijk vertegenwoordiger daartoe zijn toestemming heeft verleend of de wet niet anders bepaalt. In het derde lid is belangrijkste en tegelijkertijd de meest onduidelijk uitzondering opgenomen

 

" De toestemming wordt aan de minderjarige verondersteld te zijn verleend, indien het een rechtshandeling betreft ten aanzien waarvan in het maatschappelijk verkeer gebruikelijk is dat minderjarigen van zijn leeftijd deze zelfstandig verrichten.".

 

Bij het verkopen van een cd aan een twaalfjarige hoeft de detaillist zich geen zorgen maken. Maar ja, wat doe je nu als het gaat om de verkoop van een trendy mobieltje? Zodra het kind met een kvk nummer op de proppen komt en aangeeft dat de factuur kan worden toegezonden zal de detaillist zich in gerede moeten afvragen of hij met een gemachtigde of vertegenwoordigingsbevoegde persoon te maken heeft. Aldus is dan controle vereist. Een uittreksel van uit het handelsregister en een legitmatiebewijs zullen dan snel uitkomst bieden.

 

Hetzelfde geldt voor een volwassene. Als partij bij een overeenkomst doe je er altijd goed aan om te verifiëren of de (vertegenwoordiger van) de wederpartij wel bevoegd is om de desbetreffende organisatie te vertegenwoordigen. Doe je dit niet dan kan dat uiteindelijk tegengeworpen worden. Bij een kind die onbevoegd rechtshandelingen aangaat is dit al heel snel het geval.

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe moet je zoiets zien bij handelingen die online plaatsvinden? Als zo'n koter online uit naam van een onderneming die er niets mee te maken heeft orders gaat plaatsen etc, hoe moet zo'n leverancier dat zien? Of als hij zich online uitgeeft voor een medewerker van firma X, op dat credit een klant binnenhaalt en zelf de opbrengsten daarvan in zn zak steekt?

 

Die order zal uiteindelijk best teruggedraaid worden, maar de onderneming in kwestie zit wel met een beschadigd imago... ik mag hopen dat zoiets toch op de ouders van zo'n koter te verhalen valt?

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard is dat verstandig, zeker bij grote orders. Maar aan de andere kant ga je ook geen background-check doen voor iedere kleine order, daar kom je qua kosten nooit mee uit.

 

Dat dit soort praktijken gebeuren is vervelend genoeg, maar het is natuurlijk wel wrang dat zoiets niet echt aan te pakken is als het een minderjarige betreft.

 

Bij offline-handelingen is het trouwens ook niet altijd simpel te bepalen, je kunt niet direct zien of iemand zeg 17 of 18 is... en legitimatie vragen staat ook zo wantrouwig.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 132 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.