• 0

Structuur voor ondernemende studenten

Hallo,

 

Vorig jaar ben ik met mijn neef (zoon van mijn zus) een VOF begonnen, deze willen wij bij het uitbrengen van een nieuw product in 2017 omzetten naar een BV. Hierbij hebben we een aandelenverdeling van 51% en 49% bedacht.

 

Nu is het zo dat er 1 of 2 studenten uit mijn opleiding met ons samen willen werken, maar ze hoeven geen stemrecht/aandelen. Ze gaan akkoord met een salaris op basis van werkuren zolang er nog niet genoeg omzet is om een vast salaris te bieden.

 

We richten de BV op in juni 2017 en alle financiering is op basis van eigen vermogen. De verkoop start pas in september, daardoor kunnen wij sowieso niet uitbetalen in juni tot augustus.

 

Dit vinden zij allemaal geen probleem, alleen wettelijk is er voor werknemers natuurlijk wel een minimumloon en de bijbehorende sociale lasten. We overwegen de volgende opties:

 

 

[*]Niet officieel in dienst tot er verkoop is, daarna als parttime medewerkers aannemen. (Deze is volgens mij niet 100% legaal?)

[*]Direct aannemen en de gemaakte uren later compenseren. (ook niet helemaal...)

[*]Werkend aandeelhouder? (hierbij hebben ze minder dan 10%)

[*]Ieder een eigen holding die we een management fee uitkeren zodra er omzet is.

 

Welke optie zou het best/veiligst zijn? (zonder gezeik van de belastingsdienst)

 

Bij voorbaat dank,

 

Aron

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Aron,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Vorig jaar ben ik met mijn neef (zoon van mijn zus) een VOF begonnen, deze willen wij bij het uitbrengen van een nieuw product in 2017 omzetten naar een BV.

Heb je rekening gehouden met het gebruikelijk loon voor jullie beiden? Of schrijf je nog tijdig een brief naar de Belastingdienst om beargumenteerd tijdelijke verlaging daarvan aan te vragen?

 

Werkend aandeelhouder? (hierbij hebben ze minder dan 10%)

Het gebruikelijk loon is wel wat hoger dan het minimum loon. Dat geldt al voor jou en je neef, maar gaat dan ook gelden voor die studenten. En dat terwijl er geen geld is.

 

Ieder een eigen holding die we een management fee uitkeren zodra er omzet is.

Elke student een eigen holding geven kost een hoop geld (notaris, administratie en vooral deskundig fiscaal juridisch advies) en je wilt juist het probleem oplossen dat er geen geld is.

 

Ik denk dat je even iets verder uit moet zoomen dan het probleem van de twee studenten. Het excuus dat er in het begin geen geld is om te betalen is geen goed argument. Je zult sowieso kosten maken die betaald moeten worden. Die kun je niet gaan uitstellen, want er is geen enkele garantie dat de verwachte inkomsten gerealiseerd zullen worden. Ondernemen is immers een risico. Kortom, verander het probleem van "hoe huren we medewerkers in die we niet kunnen betalen" in "hoe krijgen we geld in de onderneming zodat we medewerkers kunnen betalen".

 

Als je personeel wilt, zul je voldoende vermogen moeten inbrengen om medewerkers vanaf het begin te betalen en loonheffingen af te dragen. Je mag het ondernemersrisico niet afwentelen op medewerkers (en ook niet op de Belastingdienst). Je kunt ze in tijdelijke dienst nemen, maar als je niet deskundig bent op het gebied van arbeidscontracten en loonadministratie kun je waarschijnlijk beter beginnen met payrolling, waarbij een derde partij de rompslomp overneemt.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie!

Ja ik snap inderdaad dat we het risico niet bij hun kunnen neerleggen.

We hebben in principe genoeg vermogen om de verkoop te starten en het bedrijf te onderhouden. (Alle benodigde services en materialen voor het product).

 

Sinds wij zonder externe financiering kunnen starten, willen we daar ook ver vandaan blijven. We zullen dan hoogstwaarschijnlijk met ons tweeën starten en hun later aannemen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 185 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.