• 0

BTW mobiele telefonie

Hallo allemaal!

 

Na een middagje Googlen en tegenstrijdige berichten lezen, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen.

 

Situatie: wij hebben een mobiel abonnement dat als particulier aangemerkt staat bij de Provider, maar die wij wel zakelijk gebruiken. Dit was voorheen een ZZP-abonnement en bij het betreden van de zakelijke markt heeft de provider ons aangemerkt als 'particulier'. Nu willen wij het telefoonabonnement omzetten naar zakelijk en het nummer behouden, maar dit is niet mogelijk binnen de provider. De naam van onze organisatie staat wel aangegeven als 'contractant'.

 

Omdat het contract nog loopt tot april, kunnen wij nu niet gemakkelijk en kosteloos overstappen naar een andere provider die wel het nummer kan meenemen.

 

Maar waar de vraag om gaat: kunnen wij de BTW terugvorderen van dit abonnement wat zakelijk gebruikt wordt, maar als particulier aangemerkt staat? Het bedrag op de facturen is inclusief BTW. Maar staat wel op naam van het bedrijf.

 

Wie kan mij helpen? Alvast bedankt!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

wij hebben een mobiel abonnement dat als particulier aangemerkt staat bij de Provider, maar die wij wel zakelijk gebruiken.

Hebben we het hier over een eenmanszaak, VOF, bv of andere ondernemingsvorm?

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

Dit was voorheen een ZZP-abonnement en bij het betreden van de zakelijke markt heeft de provider ons aangemerkt als 'particulier'. Nu willen wij het telefoonabonnement omzetten naar zakelijk en het nummer behouden, maar dit is niet mogelijk binnen de provider. De naam van onze organisatie staat wel aangegeven als 'contractant'.

Beetje verwarrend ... ZZP-abonnement - ons aangemerkt - onze organisatie - het bedrijf ... wat is het nu?

 

Het bedrag op de facturen is inclusief BTW. Maar staat wel op naam van het bedrijf.
Vraag om een factuur met btw-vermelding. Dat kan soms via de website, soms alleen via de helpdesk.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

p.s. de vraag is inmiddels beantwoord zie ik.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Het gaat om een BV.

Volgens mij heb je dan eigenlijk pech. Als het om een BV gaat, moet je eigenlijk een contract hebben op naam van de BV (juridisch) met facturen op naam van die zelfde BV (fiscaal) om de btw terug te kunnen vragen.

 

Als de facturen gewoon op naam staan van de bedrijfsnaam, kan ik me voorstellen dat je ze toch gewoon opneemt in de administratie van de bv, hoewel het juridisch en fiscaal éigenlijk niet juist is. Volgens mij gebeurt dat wel vaker, als je bijvoorbeeld te maken hebt met een eenmanszaak of VOF die is omgezet naar een BV. Maar om btw terug te vragen, moet je uiteraard wel een factuur hebben die aan de factuureisen voldoet voor de omzetbelasting.

 

Heel officieel (of als je geen btw-factuur hebt) zou je het via de loonstrook van de bestuurder kunnen laten lopen óf via de rekening-courant van de DGA (ik ga er even vanuit dat dat dezelfde persoon is én dat het contract op zijn of haar naam staat). In dat geval boek je de volledige factuur dus alsnog in de bv, maar vraagt de bv geen btw terug. Die btw mag je dan echter wél als kosten aftrekken in de bv.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 261 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.