• 0

Start balans websites zonder facturen

Hallo,

Ik wil binnenkort een (affiliate marketing) bedrijf starten (eenmanszaak) en daarin een aantal websites inbrengen. Een aantal van deze websites heb ik zelf gebouwd en een aantal heb ik gekocht in de afgelopen paar jaar. Ik heb echter geen facturen van deze aankopen. De websites hebben al redelijke inkomsten (en vertegenwoordigen daardoor een bepaalde waarde). Kan ik deze websites zonder problemen inbrengen als start balans?

Alvast bedankt voor de informatie!

Lennart.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Lennart,

 

Welkom op HL. Even los van of het kan: Hoe bepaal je de waarde? Normaliter zou je verwachten dat de websites door exploitatie binnen je zaak aan waarde toenemen. Er valt dan weinig af te schrijven en bij verkoop heb je belaste winst. Waarom zou je de websites willen activeren?

Link naar reactie
  • 0

De waarde kan bepaald worden met de standaard waardebepaling van 18-30 keer de maandelijkse netto inkomsten. Ik ga er inderdaad van uit dat de waarde zal toenemen in de loop der jaren.

 

Ik had het idee dat ik de websites moet activeren eigenlijk. Is het dan zo dat ik het bedrijf kan starten en direct inkomsten kan genereren zonder dat de aankoop geregistreerd (geactiveerd op de start balans) is. Gaat de belastingdienst niet naderhand navragen waar de websites vandaan komen als die direct inkomsten genereren?

 

Eigenlijk zoek ik een goede boekhouder/accountant in de regio Noord-Holland die meer ervaring met dit soort bedrijven heeft en mij hierin kan begeleiden.

Link naar reactie
  • 0

Interessant topic.

Ik zit in een soortgelijke situatie.

 

De websites die ik beheer zijn de afgelopen jaar door mij als particulier gebouwd of gekocht.

 

Deze websites zorgen maandelijks voor terugkerende inkomsten en hebben duidelijk waarde.

Het verkopen van een website is niet de bedoeling.

Domein 158 - https://www.158.nl

- Registratie van nieuwe domeinnamen

- Verkoop van mooie domeinnamen

- Dropcatchen van quarantaine domeinnamen

Link naar reactie
  • 0

Daar was laatst ook al een vraag over, zie hier

 

Conclusie in dat topic is dat je niet zomaar een waarde kunt bepalen aan de hand van de omzet en die vervolgens kunt activeren. Je kunt niet "verkopen" aan jezelf.

Alleen de daadwerkelijke aan derden betaalde kosten kun je opvoeren, niet je eigen tijd

"Zonder facturen" is dus niet het probleem: zolang je de koop maar aannemelijk kunt maken (overschrijving, koopcontract etc). Eigen uren kun je niet activeren

Voorwaarde van kosten nemen, is dat die kosten op jou drukten. Dat is bij investeren van eigen tijd niet het geval. Je hebt immers niets uitgegeven.

Dus als je iemand had betaald voor de ontwikkeling van de immateriële activa, dan had je kunnen activeren. Maar nu je er geen kosten aan hebt gehad, kan het niet.

 

Link naar reactie
  • 0

De websites hebben al redelijke inkomsten ...Kan ik deze websites zonder problemen inbrengen als start balans?

 

Hallo,

 

Hoezo startbalans, je hebt al winst uit onderneming!?

Je onderneming is gestart toen je activiteiten begon te ontplooien.

Je kan de betalingen voor de websites toch wel op je bankoverzichten vinden of niet?

Jammer van de eventuele BTW.

Of vraag anders kopie nota's op.

Je moet waarschijnlijk alsnog inkomen opgeven.

 

Vriendelijke groet,

 

 

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 407 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.