Jump to content
LiliC
Verberg

Verkoop product: welke percentages/marges/commissie hanteren?

vraag

Hallo iedereen,

 

Ik sta binnenkort met mijn product op een beurs. Ik verwacht retailers, agentschappen, distributeurs, groothandelaars etc.. Ik twijfel over meerdere punten:

1. Het percentage die gegeven wordt aan agentschappen. Hoeveel commissie vangt een agentschap in percentage van de omzet?

2. Wat zijn de marges bij grote bestellingen? Bijvoorbeeld tussen 0-5000 euro .. hoeveel % korting wordt gegeven? Hoeveel 5001-10.000 euro etc.? Hier praten we over groothandelaars.

3. Aan wat voor prijzen worden gedacht aan distributeurs?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen en bij voorbaat dank!

 

[verandering: titel]

 

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Beste LilC,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik twijfel over meerdere punten

Op alle drie punten hetzelfde antwoord: dat hangt er vanaf. Er is geen antwoord op te geven in zijn algemeenheid. Het hangt af van de prijs, de omzetsnelheid, logistiek en opslag, de verkoopkosten enzovoorts enzovoorts. Je zult daar voor jouw product in jouw markt zelf een antwoord op moeten vinden door de markt te leren kennen en te kijken wat een reële vergoeding is voor de te verwachten inspanning en kosten van deze partijen.

 

Als ik 1.000 van jouw producten in een uur door zou kunnen verkopen als agent en daar 500 euro kosten voor moet maken, dan zou ik bijvoorbeeld een marge van 600 euro willen (500 kosten + 100 euro uurloon), dus 60 cent per product. Reken het percentage dan maar uit afhankelijk van de prijs van het product. Het is dus een rekensom op basis van de vraag: hoe zorg jij dat die retailers, agentschappen, distributeurs, groothandelaars straks redelijke inkomsten kunnen ontlenen aan de wederverkoop van jouw product?

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Wil daar nog aan toevoegen dat je prijs, naast de kosten en een redelijke marge voor de diverse partijen, ook afhankelijk kan/moet zijn van de markt zelf.

 

Als jij de eerste bent met een product, laten we navulinkt voor printers als voorbeeld nemen, dan kan je zelf een heel hoge marge nemen en de gangbare of zelfs lage marges voor de distributiepartners. Immers die zullen onder aan de streep voldoende overhouden bij een attractief product. Later kan je door grotere series de prijs laten zakken. Als er meer aanbieders komen zal je de prijs verder moeten aanpassen. Dit mechanisme wordt ook wel

genoemd.

 Kemdirect Powergel toiletvloeistof voor camper en caravan 

Frikanburger® merknaam en auteursrecht voor een prikkie. 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 16 leden online en 190 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept