Ik zal mijzelf kort voorstellen, ik ben Pieter, 28 jaar oud en ik run een bedrijfje in zakelijk en consumenten advies. Denk hierbij aan het opstellen subsidieaanvragen, het schrijven van klachtenbrieven voor consumenten en het helpen van ondernemers en consumenten bij het zelf schrijven van bijvoorbeeld een ondernemingsplan of sollicitatiebrief. Nu verdien ik hier wel wat mee maar om ermee rond komen is het eigenlijk niet genoeg.
Nu heb ik in het verleden meermaals een BBZ (Bijzondere Bijstand Zelfstandigen)krediet aangevraagd, ook wel eens klanten gehad en ook diverse ondernemers in mijn netwerk voorbij zien komen die een BBZ aanvraag hebben gedaan. Ik ben dus vrij bekend met het aanvraagproces, na een eerste intake huren Gemeentes zonder uitzondering een extern adviesbureau in voor het schrijven van een levensvatbaarheidsonderzoek. Dit onderzoek moet aantonen of de onderneming aan de BBZ norm kan voldoen, meestal betekend dit dat de onderneming binnen maximaal 2 jaar volledig zelfstandig en dus zonder steun van de BBZ moet kunnen functioneren.
Punt van mijn verhaal is, hoe beoordelen/bepalen Gemeentes met welke adviesbureaus zij in zee gaan? Ik heb meerdere van deze levensvatbaarheidsonderzoeken onder ogen gehad (van verschillende bureaus) en ik weet dat hier doorgaans tarieven van 3000-3500 euro voor worden berekend door de adviesbureaus aan de Gemeente. Zelf ben ik van mening (wellicht een klein beetje wij van W.C. eend gehalte) dat deze onderzoeken niet zo indrukwekkend in elkaar zitten. Meestal is het een korte assessment over het bedrijf en wordt er daarna met marketing en marktcijfers gegooid en op basis daarvan worden begrotingen weggestreept of bijgesteld.
Ik heb uitgebreid gezocht op Google en andere forums maar je krijgt natuurlijk alleen maar resultaten over mensen die een BBZ regeling willen aanvragen of Gemeentes die over het aanvraagproces informeren, de criteria die de Gemeente stellen aan het opstellen van een dergelijk rapport kan ik nergens vinden. Ik kan me voorstellen dat een Gemeente een bepaalde accreditatie of ervaring verwacht?
Dit zou namelijk een enorm interessante markt kunnen zijn voor mijn bedrijf (en wellicht ook voor andere ondernemers), aangezien Gemeentes zorgen voren regelmatig terugkerende opdrachten. Daarbij kan zelf het tarief concurrerend zijn. Aangenomen dat een dergelijk plan een volle 40 uur werk is om te schrijven kan ik met mijn ZZP tarief van 40 euro per uur € 1600,- rekenen voor een dergelijk plan. Daarbij is er dubbele winst, kleine adviesbureaus en bedrijven zouden profiteren en Gemeentes zouden goedkoper uit zijn waardoor minder overheidsgeld verspilt hoeft te worden aan haalbaarheidsonderzoeken.
Zijn er ondernemers of experts die hier wat meer over weten/kunnen vertellen?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Nova88
Nova88
Beste Forumgebruikers,
Ik zal mijzelf kort voorstellen, ik ben Pieter, 28 jaar oud en ik run een bedrijfje in zakelijk en consumenten advies. Denk hierbij aan het opstellen subsidieaanvragen, het schrijven van klachtenbrieven voor consumenten en het helpen van ondernemers en consumenten bij het zelf schrijven van bijvoorbeeld een ondernemingsplan of sollicitatiebrief. Nu verdien ik hier wel wat mee maar om ermee rond komen is het eigenlijk niet genoeg.
Nu heb ik in het verleden meermaals een BBZ (Bijzondere Bijstand Zelfstandigen)krediet aangevraagd, ook wel eens klanten gehad en ook diverse ondernemers in mijn netwerk voorbij zien komen die een BBZ aanvraag hebben gedaan. Ik ben dus vrij bekend met het aanvraagproces, na een eerste intake huren Gemeentes zonder uitzondering een extern adviesbureau in voor het schrijven van een levensvatbaarheidsonderzoek. Dit onderzoek moet aantonen of de onderneming aan de BBZ norm kan voldoen, meestal betekend dit dat de onderneming binnen maximaal 2 jaar volledig zelfstandig en dus zonder steun van de BBZ moet kunnen functioneren.
Punt van mijn verhaal is, hoe beoordelen/bepalen Gemeentes met welke adviesbureaus zij in zee gaan? Ik heb meerdere van deze levensvatbaarheidsonderzoeken onder ogen gehad (van verschillende bureaus) en ik weet dat hier doorgaans tarieven van 3000-3500 euro voor worden berekend door de adviesbureaus aan de Gemeente. Zelf ben ik van mening (wellicht een klein beetje wij van W.C. eend gehalte) dat deze onderzoeken niet zo indrukwekkend in elkaar zitten. Meestal is het een korte assessment over het bedrijf en wordt er daarna met marketing en marktcijfers gegooid en op basis daarvan worden begrotingen weggestreept of bijgesteld.
Ik heb uitgebreid gezocht op Google en andere forums maar je krijgt natuurlijk alleen maar resultaten over mensen die een BBZ regeling willen aanvragen of Gemeentes die over het aanvraagproces informeren, de criteria die de Gemeente stellen aan het opstellen van een dergelijk rapport kan ik nergens vinden. Ik kan me voorstellen dat een Gemeente een bepaalde accreditatie of ervaring verwacht?
Dit zou namelijk een enorm interessante markt kunnen zijn voor mijn bedrijf (en wellicht ook voor andere ondernemers), aangezien Gemeentes zorgen voren regelmatig terugkerende opdrachten. Daarbij kan zelf het tarief concurrerend zijn. Aangenomen dat een dergelijk plan een volle 40 uur werk is om te schrijven kan ik met mijn ZZP tarief van 40 euro per uur € 1600,- rekenen voor een dergelijk plan. Daarbij is er dubbele winst, kleine adviesbureaus en bedrijven zouden profiteren en Gemeentes zouden goedkoper uit zijn waardoor minder overheidsgeld verspilt hoeft te worden aan haalbaarheidsonderzoeken.
Zijn er ondernemers of experts die hier wat meer over weten/kunnen vertellen?
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag