• 0

Levensvatbaarheids onderzoeken schrijven (BBZ) in opdracht van Gemeentes

Beste Forumgebruikers,

Ik zal mijzelf kort voorstellen, ik ben Pieter, 28 jaar oud en ik run een bedrijfje in zakelijk en consumenten advies. Denk hierbij aan het opstellen subsidieaanvragen, het schrijven van klachtenbrieven voor consumenten en het helpen van ondernemers en consumenten bij het zelf schrijven van bijvoorbeeld een ondernemingsplan of sollicitatiebrief. Nu verdien ik hier wel wat mee maar om ermee rond komen is het eigenlijk niet genoeg.

Nu heb ik in het verleden meermaals een BBZ (Bijzondere Bijstand Zelfstandigen)krediet aangevraagd, ook wel eens klanten gehad en ook diverse ondernemers in mijn netwerk voorbij zien komen die een BBZ aanvraag hebben gedaan. Ik ben dus vrij bekend met het aanvraagproces, na een eerste intake huren Gemeentes zonder uitzondering een extern adviesbureau in voor het schrijven van een levensvatbaarheidsonderzoek. Dit onderzoek moet aantonen of de onderneming aan de BBZ norm kan voldoen, meestal betekend dit dat de onderneming binnen maximaal 2 jaar volledig zelfstandig en dus zonder steun van de BBZ moet kunnen functioneren.

Punt van mijn verhaal is, hoe beoordelen/bepalen Gemeentes met welke adviesbureaus zij in zee gaan? Ik heb meerdere van deze levensvatbaarheidsonderzoeken onder ogen gehad (van verschillende bureaus) en ik weet dat hier doorgaans tarieven van 3000-3500 euro voor worden berekend door de adviesbureaus aan de Gemeente. Zelf ben ik van mening (wellicht een klein beetje wij van W.C. eend gehalte) dat deze onderzoeken niet zo indrukwekkend in elkaar zitten. Meestal is het een korte assessment over het bedrijf en wordt er daarna met marketing en marktcijfers gegooid en op basis daarvan worden begrotingen weggestreept of bijgesteld.

Ik heb uitgebreid gezocht op Google en andere forums maar je krijgt natuurlijk alleen maar resultaten over mensen die een BBZ regeling willen aanvragen of Gemeentes die over het aanvraagproces informeren, de criteria die de Gemeente stellen aan het opstellen van een dergelijk rapport kan ik nergens vinden. Ik kan me voorstellen dat een Gemeente een bepaalde accreditatie of ervaring verwacht?

Dit zou namelijk een enorm interessante markt kunnen zijn voor mijn bedrijf (en wellicht ook voor andere ondernemers), aangezien Gemeentes zorgen voren regelmatig terugkerende opdrachten. Daarbij kan zelf het tarief concurrerend zijn. Aangenomen dat een dergelijk plan een volle 40 uur werk is om te schrijven kan ik met mijn ZZP tarief van 40 euro per uur € 1600,- rekenen voor een dergelijk plan. Daarbij is er dubbele winst, kleine adviesbureaus en bedrijven zouden profiteren en Gemeentes zouden goedkoper uit zijn waardoor minder overheidsgeld verspilt hoeft te worden aan haalbaarheidsonderzoeken.

Zijn er ondernemers of experts die hier wat meer over weten/kunnen vertellen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

• 0

Hallo,

Welkom op HL.

Ik heb enkele links voor je gevonden;

De Gemeenten kunnen het levensvatbaarheidsonderzoek zelf doen of uitbesteden.

Soms wordt melding gemaakt met eisen van een agentschap (SZW?) dat eisen voor het levensvatbaarheidsrapport en -adviseurs heeft vastgelegd.

Maar ik vind geen harde opleidingseisen (bijvoorbeeld moet door een accountant gedaan worden) of voorgeschreven modellen (Het moet "inzicht geven").

Ik kan me voorstellen dat je dat als adviesbureau anders ook aangeeft. "Wij werken volgens of goedgekeurd door.

Meerdere draadjes leiden naar deze link met voorbeeld adviesrapport.

Werkwijzer

Verder heb ik een rapport gevonden waarin staat vermeld wie onderzoeken doen en in welke mate;

Ecorys Rapportage

Ook heb ik enkele advieskantoren gevonden

Adviesburo 1

IMK

Adviesburo 2

Tenslotte enkele uitspraken over levensvatbaarheidsrapporten

RvState

RvBeroep

Ik krijg een beetje hetzelfde gevoel als met een recent programma over de "begeleiders" in de schuldfinanciering.

Een instituut als het IMK zal goed werk leveren maar wat kleinere kantoren geven voor mij een vaag "kwaliteitsbeeld".

Opmerkingen dat klanten "tevreden" zijn vind ik moeilijk te doorgronden.

Zijn dat Gemeentes, Ondernemers?

In ieder geval wat studiemateriaal voor je en neem anders gewoon contact op met je gemeente.

Veel succes en ik hoor graag van je hoe het gegaan is :) .

Later!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hey Easy Does it,

Bedankt voor je uitgebreide reactie, punten voor de effort :-). Die werkwijzer link is erg interessant die ga ik op mijn gemakje doornemen. Het is ecorys rapport lijkt me ook erg interessant maar is al weer 5 jaar oud, dus ik weet niet hoe relevant/actueel nog? Bedankt voor deze informatie in ieder geval.

Wat betreft die adviesbureau's, de middelste die je noemt IMK heeft 2/3 van de markt van BBZ adviezen in handen, je conclusie is dan ook deels onjuist. https://nl.wikipedia.org/wiki/IMK_Intermediair zelfs op de officiële wikipedia van het IMK valt te lezen dat haar invloed omstreden is en dat er regelmatig situaties kunnen optreden waarin het IMK haar eigen rapportages/medewerkers moet beoordelen of goedkeuren. Daarmee lijken ze niet eens de schijn van belangenverstrengeling te willen vermijden.

Ik kan dus zelf geen informatie vinden over wat nou precies de criteria zijn en jij dus zo snel ook niet. Ik vind het vaag dat schijnbaar ongekwalificeerde kleine en grote bedrijven adviesrapporten kunnen schrijven die een belangrijke/grote invloed hebben op zowel het budget van de Gemeente als de toekomst van de starter/aanvrager. Ik heb je advies opgevolgd en een aanvraag bij de Gemeente neergelegd, ik ben benieuwd wat daar uit gaat komen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

Hallo,

Het schijnt inderdaad allemaal een beetje vrijblijvend te zijn.

Een goed kwaliteitsplan of een toetsing door een ander kantoor of accountantskantoor schijnt al voldoende te zijn.

Ik denk dat het verzamelen van gegevens niet zo moeilijk is maar het doorhakken van de knoop "wel of niet levensvatbaar" is een kwestie van ervaring en fingerspitzengefühl of professional judgement.

Een sparring partner (intern of extern) lijkt mij daarvoor noodzakelijk. fat wink! .

Ik denk dat vaak het zekere voor het onzekere wordt genomen en dat de klant (Gemeente) daar tevreden mee is. Jammer dat er geen info is over ten onrechte goedgekeurde bedrijsplannen.

Nog enkele linkjes;

RVO is ook een belangrijke speler met name voor landbouwbedrijven.

RVO

Een recente uitgave (aanbesteding) van de Gemeente Utrecht bevestigt dat er geen landelijk format is voor het levensvatbaarheidsonderzoek en toetsing uitvoerende adviesbureaus.

Gem Utrecht voorwaarden BBZ

Verder een nogal gedateerd afstudeeronderzoek

Microkredieten in Nederland

Vriendelijke groet

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Hehe, ik dacht een marktonderzoek is best lastig maar met deze tooltjes is het zo gefixt.

Hallo hallo! Wat is met deze tooltjes zo gefixt? Je gaat een beetje snel door de bocht.

Hehe, mooi brancherapport met landelijke cijfers en een locatiescan op gemeente.

Damesmode

Voorbeeldrapporten bekeken?

Best al veel nuttige informatie dat koste "vroeger" dagen of behoorlijk wat florijnen :) .

Groetjes,

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar