• 0

Opzet van retail en dropshipping

Beste mede ondernemers,

 

Ik heb een aantal maanden mijn eigen kledingmerk, PolyWolves. Na de succesvolle lancering van onze webshop ben ik over gegaan op het vinden van retailers.

 

Om het voor retailers extra aantrekkelijk te maken om onze producten te verkopen willen wij webshops de mogelijkheid geven om te kiezen voor dropshipping.

 

Mijn vraag aan jullie is hoe groot de winstmarge voor kledingwinkels zou moeten zijn en welke kosten ik in rekening zou moeten brengen voor de dropshipping mogelijkheid. Verder ben ik een totale leek op het gebied van retail en is al jullie advies zeer welkom.

 

Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om het voor retailers extra aantrekkelijk te maken om onze producten te verkopen willen wij webshops de mogelijkheid geven om te kiezen voor dropshipping.

Hoe vaak koop jij kleding? De meeste mensen kopen meerdere items. Als jij jouw deel dropshipt en de retailer zijn deel, moet je twee keer rijden.

 

In kleding verkopen retailers uit voorraad. Dat is ook fijn voor de leverancier, want die voorraad is al betaald. Sterker nog, de betere merkleveranciers stellen voorwaarden aan die voorraad.

 

Heb je al eens overwogen om met affilliates te werken?

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Dat bepaal je helemaal zelf. Bij dropshipment lever jij white-label (of geef je je afnemers de mogelijkheid een logo te uploaden die je dan op de pakbon print) direct aan een klant; er stroomt geen geld tussen de klant en jij; je wordt betaald door de winkel waar de klant gekocht heeft; de winkel is dan ook vrij om te vragen wat hij wilt.

 

Reken voor je zelf je normale verkoopprijs + een toeslag voor de dienstverlening die je doet (op voorraad houden, verpakkingsmateriaal, verzendkosten, het inpakken en verzenden zelf); dan heb je wat je kunt rekenen voor de producten.

 

Zorg daarnaast dat je realtime informatie kunt geven over de voorraad zodat ze nooit voor verassingen komen te staan. Bied eventueel de mogelijkheid om producten te 'reserveren' voor een half uur als ze in een winkelmandje zitten zodat niet op het laatste moment toch iets niet leverbaar is, etc.

 

 

[update]

 

Net even naar de website gekeken; niet slecht; zou alleen nadenken over het custom cursor (werkt verwarrend en alleen op linker deel van het scherm), het contrast van de social media buttons is te laag; voeg nog een kleine outline of verzonken element toe om dat iets te verbeteren en wellicht wil je naast de full-height foto met tekst toch altijd een van je producten tonen; is zonde voor alle mensen die niet naar beneden gaan scrollen. Succes!

Link naar reactie
  • 0

In kleding verkopen retailers uit voorraad. Dat is ook fijn voor de leverancier, want die voorraad is al betaald. Sterker nog, de betere merkleveranciers stellen voorwaarden aan die voorraad.

 

'Stenen' retailers verwachten normaliter wel een 'aardige' marge op de merken die zij inkopen. Is ook nodig, want pand, personeel, diefstal enzovoorts.

 

Hoe bekender het merk al is, hoe meer ruimte je hebt met je marge. In onze beginjaren (2003-2005) distribueerden wij enkele US merken aan specialistische retailers door heel Europa, marges lagen destijds tussen de 2.0 voor de bekende merken en 3.5 voor de nieuwkomers.

 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat dropshipping niet altijd van toepassing zou zijn. Misschien dat affiliates een slimme zet zou zijn.

 

Ik denk dat de optie dropshipping toch op de website moet komen voor retailers die toevallig net dat ene product niet meer op voorraad hebben

Link naar reactie
  • 0

Dat bepaal je helemaal zelf. Bij dropshipment lever jij white-label (of geef je je afnemers de mogelijkheid een logo te uploaden die je dan op de pakbon print) direct aan een klant; er stroomt geen geld tussen de klant en jij; je wordt betaald door de winkel waar de klant gekocht heeft; de winkel is dan ook vrij om te vragen wat hij wilt.

 

Reken voor je zelf je normale verkoopprijs + een toeslag voor de dienstverlening die je doet (op voorraad houden, verpakkingsmateriaal, verzendkosten, het inpakken en verzenden zelf); dan heb je wat je kunt rekenen voor de producten.

 

Zorg daarnaast dat je realtime informatie kunt geven over de voorraad zodat ze nooit voor verassingen komen te staan. Bied eventueel de mogelijkheid om producten te 'reserveren' voor een half uur als ze in een winkelmandje zitten zodat niet op het laatste moment toch iets niet leverbaar is, etc.

 

 

[update]

 

Net even naar de website gekeken; niet slecht; zou alleen nadenken over het custom cursor (werkt verwarrend en alleen op linker deel van het scherm), het contrast van de social media buttons is te laag; voeg nog een kleine outline of verzonken element toe om dat iets te verbeteren en wellicht wil je naast de full-height foto met tekst toch altijd een van je producten tonen; is zonde voor alle mensen die niet naar beneden gaan scrollen. Succes!

 

Bedankt voor het advies! Hoe je het hierboven uitlegt lijkt me inderdaad de goede manier om het op te zetten.

 

Ook de tips over de website zijn heel erg welkom aangezien daar nog veel winst te behalen valt.

Link naar reactie
  • 0

In kleding verkopen retailers uit voorraad. Dat is ook fijn voor de leverancier, want die voorraad is al betaald. Sterker nog, de betere merkleveranciers stellen voorwaarden aan die voorraad.

 

 

Hoe bekender het merk al is, hoe meer ruimte je hebt met je marge. In onze beginjaren (2003-2005) distribueerden wij enkele US merken aan specialistische retailers door heel Europa, marges lagen destijds tussen de 2.0 voor de bekende merken en 3.5 voor de nieuwkomers.

 

 

Heb je enig idee hoe die marges tegenwoordig liggen? 3.5 lijkt mij wel heel erg hoog.

 

Link naar reactie
  • 0

Heb je enig idee hoe die marges tegenwoordig liggen? 3.5 lijkt mij wel heel erg hoog.

Dat is bij retailers die het voorraadrisico nemen. Die moeten doorgaans een stevige hoeveelheid inkopen, maar kunnen daar goed aan verdienen. Realiteit is dat ze vaak al snel moeten afprijzen. Zoek maar eens op fullprice en offprice.

 

Affiliates nemen genoegen met 5% tot 15% commissie, retailers rekenen op 50% tot 75% (om het vergelijkbaar te maken). Reken je plannetjes nog maar eens goed door. :P

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Heb je enig idee hoe die marges tegenwoordig liggen? 3.5 lijkt mij wel heel erg hoog.

Dat is bij retailers die het voorraadrisico nemen. Die moeten doorgaans een stevige hoeveelheid inkopen, maar kunnen daar goed aan verdienen. Realiteit is dat ze vaak al snel moeten afprijzen. Zoek maar eens op fullprice en offprice.

 

Affiliates nemen genoegen met 5% tot 15% commissie, retailers rekenen op 50% tot 75% (om het vergelijkbaar te maken). Reken je plannetjes nog maar eens goed door. :P

 

 

Oké een aanzienlijk verschil dus tussen affiliates en retailers! Ik denk dat het een combinatie gaat worden van beiden zodat ik het maximale uit alle mogelijkheden kan halen. Dat is alles nog eens goed door moet rekenen is wel duidelijk.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 165 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.