Jump to content
polywolves
Verberg

Opzet van retail en dropshipping

vraag

Beste mede ondernemers,

 

Ik heb een aantal maanden mijn eigen kledingmerk, PolyWolves. Na de succesvolle lancering van onze webshop ben ik over gegaan op het vinden van retailers.

 

Om het voor retailers extra aantrekkelijk te maken om onze producten te verkopen willen wij webshops de mogelijkheid geven om te kiezen voor dropshipping.

 

Mijn vraag aan jullie is hoe groot de winstmarge voor kledingwinkels zou moeten zijn en welke kosten ik in rekening zou moeten brengen voor de dropshipping mogelijkheid. Verder ben ik een totale leek op het gebied van retail en is al jullie advies zeer welkom.

 

Bij voorbaat dank.

 

Link to post
Share on other sites

9 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Om het voor retailers extra aantrekkelijk te maken om onze producten te verkopen willen wij webshops de mogelijkheid geven om te kiezen voor dropshipping.

Hoe vaak koop jij kleding? De meeste mensen kopen meerdere items. Als jij jouw deel dropshipt en de retailer zijn deel, moet je twee keer rijden.

 

In kleding verkopen retailers uit voorraad. Dat is ook fijn voor de leverancier, want die voorraad is al betaald. Sterker nog, de betere merkleveranciers stellen voorwaarden aan die voorraad.

 

Heb je al eens overwogen om met affilliates te werken?

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat bepaal je helemaal zelf. Bij dropshipment lever jij white-label (of geef je je afnemers de mogelijkheid een logo te uploaden die je dan op de pakbon print) direct aan een klant; er stroomt geen geld tussen de klant en jij; je wordt betaald door de winkel waar de klant gekocht heeft; de winkel is dan ook vrij om te vragen wat hij wilt.

 

Reken voor je zelf je normale verkoopprijs + een toeslag voor de dienstverlening die je doet (op voorraad houden, verpakkingsmateriaal, verzendkosten, het inpakken en verzenden zelf); dan heb je wat je kunt rekenen voor de producten.

 

Zorg daarnaast dat je realtime informatie kunt geven over de voorraad zodat ze nooit voor verassingen komen te staan. Bied eventueel de mogelijkheid om producten te 'reserveren' voor een half uur als ze in een winkelmandje zitten zodat niet op het laatste moment toch iets niet leverbaar is, etc.

 

 

[update]

 

Net even naar de website gekeken; niet slecht; zou alleen nadenken over het custom cursor (werkt verwarrend en alleen op linker deel van het scherm), het contrast van de social media buttons is te laag; voeg nog een kleine outline of verzonken element toe om dat iets te verbeteren en wellicht wil je naast de full-height foto met tekst toch altijd een van je producten tonen; is zonde voor alle mensen die niet naar beneden gaan scrollen. Succes!

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In kleding verkopen retailers uit voorraad. Dat is ook fijn voor de leverancier, want die voorraad is al betaald. Sterker nog, de betere merkleveranciers stellen voorwaarden aan die voorraad.

 

'Stenen' retailers verwachten normaliter wel een 'aardige' marge op de merken die zij inkopen. Is ook nodig, want pand, personeel, diefstal enzovoorts.

 

Hoe bekender het merk al is, hoe meer ruimte je hebt met je marge. In onze beginjaren (2003-2005) distribueerden wij enkele US merken aan specialistische retailers door heel Europa, marges lagen destijds tussen de 2.0 voor de bekende merken en 3.5 voor de nieuwkomers.

 


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp dat dropshipping niet altijd van toepassing zou zijn. Misschien dat affiliates een slimme zet zou zijn.

 

Ik denk dat de optie dropshipping toch op de website moet komen voor retailers die toevallig net dat ene product niet meer op voorraad hebben

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Dat bepaal je helemaal zelf. Bij dropshipment lever jij white-label (of geef je je afnemers de mogelijkheid een logo te uploaden die je dan op de pakbon print) direct aan een klant; er stroomt geen geld tussen de klant en jij; je wordt betaald door de winkel waar de klant gekocht heeft; de winkel is dan ook vrij om te vragen wat hij wilt.

 

Reken voor je zelf je normale verkoopprijs + een toeslag voor de dienstverlening die je doet (op voorraad houden, verpakkingsmateriaal, verzendkosten, het inpakken en verzenden zelf); dan heb je wat je kunt rekenen voor de producten.

 

Zorg daarnaast dat je realtime informatie kunt geven over de voorraad zodat ze nooit voor verassingen komen te staan. Bied eventueel de mogelijkheid om producten te 'reserveren' voor een half uur als ze in een winkelmandje zitten zodat niet op het laatste moment toch iets niet leverbaar is, etc.

 

 

[update]

 

Net even naar de website gekeken; niet slecht; zou alleen nadenken over het custom cursor (werkt verwarrend en alleen op linker deel van het scherm), het contrast van de social media buttons is te laag; voeg nog een kleine outline of verzonken element toe om dat iets te verbeteren en wellicht wil je naast de full-height foto met tekst toch altijd een van je producten tonen; is zonde voor alle mensen die niet naar beneden gaan scrollen. Succes!

 

Bedankt voor het advies! Hoe je het hierboven uitlegt lijkt me inderdaad de goede manier om het op te zetten.

 

Ook de tips over de website zijn heel erg welkom aangezien daar nog veel winst te behalen valt.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

In kleding verkopen retailers uit voorraad. Dat is ook fijn voor de leverancier, want die voorraad is al betaald. Sterker nog, de betere merkleveranciers stellen voorwaarden aan die voorraad.

 

 

Hoe bekender het merk al is, hoe meer ruimte je hebt met je marge. In onze beginjaren (2003-2005) distribueerden wij enkele US merken aan specialistische retailers door heel Europa, marges lagen destijds tussen de 2.0 voor de bekende merken en 3.5 voor de nieuwkomers.

 

 

Heb je enig idee hoe die marges tegenwoordig liggen? 3.5 lijkt mij wel heel erg hoog.

 

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Nee, helaas, wij zijn in die periode steeds meer voor anderen gaan produceren en dat is nu het enige dat we doen.

 

We raden onze klanten die hun goederen gaan verkopen wel altijd aan om zelf bij voorkeur een marge van 3 a 3.5 te hanteren (van inkoop ex naar verkoop incl).


Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb je enig idee hoe die marges tegenwoordig liggen? 3.5 lijkt mij wel heel erg hoog.

Dat is bij retailers die het voorraadrisico nemen. Die moeten doorgaans een stevige hoeveelheid inkopen, maar kunnen daar goed aan verdienen. Realiteit is dat ze vaak al snel moeten afprijzen. Zoek maar eens op fullprice en offprice.

 

Affiliates nemen genoegen met 5% tot 15% commissie, retailers rekenen op 50% tot 75% (om het vergelijkbaar te maken). Reken je plannetjes nog maar eens goed door. :P

 


NIMBY? 🏗   Volg jouw buurtberichten van plaatselijke, provinciale en landelijke overheden...

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Heb je enig idee hoe die marges tegenwoordig liggen? 3.5 lijkt mij wel heel erg hoog.

Dat is bij retailers die het voorraadrisico nemen. Die moeten doorgaans een stevige hoeveelheid inkopen, maar kunnen daar goed aan verdienen. Realiteit is dat ze vaak al snel moeten afprijzen. Zoek maar eens op fullprice en offprice.

 

Affiliates nemen genoegen met 5% tot 15% commissie, retailers rekenen op 50% tot 75% (om het vergelijkbaar te maken). Reken je plannetjes nog maar eens goed door. :P

 

 

Oké een aanzienlijk verschil dus tussen affiliates en retailers! Ik denk dat het een combinatie gaat worden van beiden zodat ik het maximale uit alle mogelijkheden kan halen. Dat is alles nog eens goed door moet rekenen is wel duidelijk.

 

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 7 leden online en 125 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept