Ik ben de afgelopen 6,5 jaar zzp'er geweest. Per 1 februari 2017 werk ik 32 uur in loondienst. Daarnaast verwacht ik nog een paarhonderd euro (bijvoorbeeld 500,-) per maand bij te verdienen met een sporadisch freelance klus.
Als ik het goed begrijp:
- ben ik dan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting
- ben ik dan wel ondernemer voor de omzetbelasting
1. Kan ik op deze manier gebruik maken van de KOR? Zou het inderdaad gunstig zijn niet boven de zeg €6000,- uit te komen, zodat ik geen BTW hoef te betalen?
2. Kan ik wel gebruik maken van BTW aftrek bij eventuele aanschaf van apparatuur?
3. En zou ik in dit geval aangifte inkomstenbelasting doen als particulier?
4. Heb ik andere/minder verplichtingen voor de Belastingdienst als zijnde een soort halve ondernemer?
Ik ben me druk aan het inlezen, maar van bovenstaande punten ben ik niet helemaal zeker.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Lou.
Lou.
Ik ben de afgelopen 6,5 jaar zzp'er geweest. Per 1 februari 2017 werk ik 32 uur in loondienst. Daarnaast verwacht ik nog een paarhonderd euro (bijvoorbeeld 500,-) per maand bij te verdienen met een sporadisch freelance klus.
Als ik het goed begrijp:
- ben ik dan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting
- ben ik dan wel ondernemer voor de omzetbelasting
1. Kan ik op deze manier gebruik maken van de KOR? Zou het inderdaad gunstig zijn niet boven de zeg €6000,- uit te komen, zodat ik geen BTW hoef te betalen?
2. Kan ik wel gebruik maken van BTW aftrek bij eventuele aanschaf van apparatuur?
3. En zou ik in dit geval aangifte inkomstenbelasting doen als particulier?
4. Heb ik andere/minder verplichtingen voor de Belastingdienst als zijnde een soort halve ondernemer?
Ik ben me druk aan het inlezen, maar van bovenstaande punten ben ik niet helemaal zeker.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/55601-loondienst-ondernemer-aangifte-inkomstenbelasting/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
2 antwoorden op deze vraag