• 0

Loondienst + ondernemer + aangifte inkomstenbelasting

Ik ben de afgelopen 6,5 jaar zzp'er geweest. Per 1 februari 2017 werk ik 32 uur in loondienst. Daarnaast verwacht ik nog een paarhonderd euro (bijvoorbeeld 500,-) per maand bij te verdienen met een sporadisch freelance klus.

 

Als ik het goed begrijp:

- ben ik dan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

- ben ik dan wel ondernemer voor de omzetbelasting

 

1. Kan ik op deze manier gebruik maken van de KOR? Zou het inderdaad gunstig zijn niet boven de zeg €6000,- uit te komen, zodat ik geen BTW hoef te betalen?

 

2. Kan ik wel gebruik maken van BTW aftrek bij eventuele aanschaf van apparatuur?

 

3. En zou ik in dit geval aangifte inkomstenbelasting doen als particulier?

 

4. Heb ik andere/minder verplichtingen voor de Belastingdienst als zijnde een soort halve ondernemer?

 

Ik ben me druk aan het inlezen, maar van bovenstaande punten ben ik niet helemaal zeker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Kan ik op deze manier gebruik maken van de KOR? Zou het inderdaad gunstig zijn niet boven de zeg €6000,- uit te komen, zodat ik geen BTW hoef te betalen?

Gebruik van de Kleineondernemersregeling hangt niet af van de omzet maar van hoeveel BTW je zou moeten afdragen. Je omzet of winst beperken voor een BTW voordeeltje heeft alleen zin als je anders een paar euro over de grens komt, verder kun je beter zoveel mogelijk verdienen.

 

2. Kan ik wel gebruik maken van BTW aftrek bij eventuele aanschaf van apparatuur?

Je verrekent de aftrek van BTW met afdracht van BTW en dan kun je zien of je voldoet aan de voorwaarde van de KOR: minder dan € 1.883 btw betalen.

 

3. En zou ik in dit geval aangifte inkomstenbelasting doen als particulier?

Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting doe je aangifte als particulier en komen de inkomsten in het vakje inkomsten uit overig werk

 

4. Heb ik andere/minder verplichtingen voor de Belastingdienst als zijnde een soort halve ondernemer?

Als BTW-ondernemer ben je verplicht een administratie bij te houden en te bewaren in een voor de Belastingdienst controleerbare boekhouding.

 

Ik ben me druk aan het inlezen, maar van bovenstaande punten ben ik niet helemaal zeker.

Heb je het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst gelezen?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.