• 0

Loondienst + ondernemer + aangifte inkomstenbelasting

Ik ben de afgelopen 6,5 jaar zzp'er geweest. Per 1 februari 2017 werk ik 32 uur in loondienst. Daarnaast verwacht ik nog een paarhonderd euro (bijvoorbeeld 500,-) per maand bij te verdienen met een sporadisch freelance klus.

 

Als ik het goed begrijp:

- ben ik dan geen ondernemer voor de inkomstenbelasting

- ben ik dan wel ondernemer voor de omzetbelasting

 

1. Kan ik op deze manier gebruik maken van de KOR? Zou het inderdaad gunstig zijn niet boven de zeg €6000,- uit te komen, zodat ik geen BTW hoef te betalen?

 

2. Kan ik wel gebruik maken van BTW aftrek bij eventuele aanschaf van apparatuur?

 

3. En zou ik in dit geval aangifte inkomstenbelasting doen als particulier?

 

4. Heb ik andere/minder verplichtingen voor de Belastingdienst als zijnde een soort halve ondernemer?

 

Ik ben me druk aan het inlezen, maar van bovenstaande punten ben ik niet helemaal zeker.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

1. Kan ik op deze manier gebruik maken van de KOR? Zou het inderdaad gunstig zijn niet boven de zeg €6000,- uit te komen, zodat ik geen BTW hoef te betalen?

Gebruik van de Kleineondernemersregeling hangt niet af van de omzet maar van hoeveel BTW je zou moeten afdragen. Je omzet of winst beperken voor een BTW voordeeltje heeft alleen zin als je anders een paar euro over de grens komt, verder kun je beter zoveel mogelijk verdienen.

 

2. Kan ik wel gebruik maken van BTW aftrek bij eventuele aanschaf van apparatuur?

Je verrekent de aftrek van BTW met afdracht van BTW en dan kun je zien of je voldoet aan de voorwaarde van de KOR: minder dan € 1.883 btw betalen.

 

3. En zou ik in dit geval aangifte inkomstenbelasting doen als particulier?

Als je geen ondernemer bent voor de inkomstenbelasting doe je aangifte als particulier en komen de inkomsten in het vakje inkomsten uit overig werk