Jump to content
agnesz
Verberg

WAO en startersaftrek

vraag

Hoewel ik nog niet zover ben dat ik startersaftrek kan opvoeren heb ik een vraag: Is de 12.000 euro die je mag aftrekken als starter (verminderd urencriterium) wel of niet inkomsten voor de WAO ? Ik denk wel dat gewoon netto-inkomsten zijn. Er wordt alleen geen/minder belasting over geheven.

Klopt het dat UWV gewoon direct met de Belastingdienst dit soort zaken kortsluit? Of moet is dit nog melden bij UWV-WAO?

Ik heb van een UWV-medewerker begrepen (toen ik in 2013 mijn bedrijf startte met hele kleine aantallen en 0-resultaat) dat als mijn bedrijf meer gaat opbrengen UWV dan zelf de jaaropgavecijfers controleert bij de belastingdienst en bekijkt wat de gevolgen voor mijn uitkering zijn.

Ik verwacht pas in 2018 gebruik te maken van de startersaftrek (over 2017). Over 2016 heb ik een resultaat van 3000 euro wat ik waarschijnlijk gewoon als inkomsten overige werkzaamheden verwerk op mij IB-formulier. Dit heeft denk ik geen gevolgen voor mijn uitkering van UWV. Zij zien dit toch via de Belastingdienst?

Wie kan mij duidelijk maken hoe het zit met deeltijd WAO en startend eigen bedrijf?

3 answers to this question

Recommended Posts

• 0
  • Rate this answer

@Agnesz, ik ga UWVwebcare even vragen hierop te reageren.

Edit: UWVWebcare heeft inmiddels via Twitter aangegeven er z.s.m. op terug te komen

Partner bij B2Bsure, de vooruithelpers in verzekeringen en risicobehee

Ik help ondernemers vooruit met inzicht in en oplossingen voor aansprakelijkheid, arbeidsongeschiktheid en pensioen.

Waarmee kan ik jou vooruit helpen? 

• 0
  • Rate this answer

Hallo Agnesz,

Ontvang je een WAO-uitkering en ben je daarnaast werkzaam als zelfstandige? Dan kijken wij naar de aangifte die je doet bij de Belastingdienst. Deze ontvangen wij van de Belastingdienst. Voor de berekening van de WAO staat de aangifte centraal. Als blijkt dat dat er sprake is van aftrek, dan zullen wij daar rekening mee houden.

Verder doe je er altijd verstandig aan om wijzigingen met betrekking tot je inkomen aan UWV door te geven. Dit kun je doen via het digitale wijzigingsformulier op onze website, zie hier.

Met vriendelijke groet,

Erik

UWV Webcareteam

https://www.uwv.nl/webcare