• 0

Kopen bij particulier buiten de eu

Goedenavond,

 

Dit is mijn eerste post op higherlevel en ik heb op het internet gezocht naar een antwoord, maar helaas niks kunnen vinden. Misschien dat jullie mij kunnen helpen.

 

Sinds kort ben ik aan het overwegen om een webshop te beginnen. Afgelopen vakantie in Turkije heb ik iemand leren kennen die tekstiel verkoopt op de markt, zowel nieuw als tweedehands.

 

Des betreffende persoon heeft geen bedrijf dus kan ook geen facturen uitschrijven. Ook wilt hij eventueel om mij te helpen met het bedrijf, kleding toesturen zonder dat ik hem direct betaal, maar pas betaal als het verkocht is.

 

Daarnaast las ik wat over een ATR certificaat, maar dat is n.v.t., omdat hij dus geen bedrijf is.

 

- Kan ik inkopen bij een particulier en hoe geef ik dit aan in Nederland?

- Betreft het tweede dat ik pas betaal als het verkocht is zijn door ook opties voor?

 

Las dat er consignatieverkoop was, maar is dit ook mogelijk met iemand die geen bedrijf heeft en die buiten de EU woont?

 

Mijn dank is groot!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom Oscar,

 

- Kan ik inkopen bij een particulier en hoe geef ik dit aan in Nederland?

 

Ja natuurlijk.

Heb je al een eigen bedrijf?

Als niet, gewoon aftrekken van de winst die je maakt en het resultaat opgeven onder "overige inkomsten" bij je inkomstenbelasting

Wel een nota van maken (indien mogelijk ook met de gegevens en de handtekening van de persoon in Turkije) en bewaren.

 

Betreft het tweede dat ik pas betaal als het verkocht is zijn door ook opties voor?

 

Ja, lijkt me wel.

Ik zou die hele consignatie vergeten, en gewoon een inkoop boeken als je wat verkocht hebt.

 

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je reactie.

 

Dit is rustgevend ik denk veel te moeilijk, maar dat met nota(datum, handtekening en waarde) en aftrekken van de winst is dus als ik geen bedrijf heb en het op geef met mijn jaarlijks aangifte.

 

Wat als ik wel een bedrijf heb en het wil invoeren en de douna vraagt om een factuur(waarde) of transactie bewijs, werkt een nota dan ook? Want het bedrijf(man op de markt) schrijft geen facturen uit.

 

Nogmaals dank!

 

Link naar reactie
  • 0

Dit is geen consignatieverkoop maar een factuur met een lange betalingstermijn. Ik neem aan dat de verkoper in dat geval wel een bonnetje/factuur schrijft......Als je de textiel gaat invoeren moet je langs de douane en zul je de douane op een of een andere manier duidelijk moeten maken wat de waarde is. Of je als ontvanger wel of geen bedrijf hebt maakt voor de douane niet uit, van belang is dat het hier om een commerciele zending gaat. Dat de persoon geen bedrijf heeft is geen reden om geen bonnetje te schrijven. Ik neem aan dat dit niet om vrachtwagenladingen vol gaat en dat je niet iedere aankoop zelf in Turkije op gaat halen, dus de Turk zal er waarschijnlijk wel een post/koerierszending van maken. In dat geval is er geen AT.R nodig en zal de afzender de waarde op net pakket moeten vermelden (poststicker, factuur e.d.). En je denkt niet te moeilijk hoor, eerder te makkelijk, internationale handel is een vak......

 

Link naar reactie
  • 0

Helaas, las ik achteraf dat het toch niet het antwoord was die ik zocht, dus bij deze nog steeds het volgende:

 

Hoe verwerk ik verkoop op commissiebasis in mijn administratie voor een product uit een niet eu-land?

Voorbeeld:

Product staat in mijn webshop maar bevind zich fysiek in Turkije, klant koopt en product is verzonden naar Nederland(12% invoerrechten + 21% btw) of Amerika (0% btw?)

 

Mijn winst is 30% op het verkochte product, hoe verwerk ik dit correct voor de belastingdienst?

Betaal ik dan puur over mijn winst of over het hele bedrag (inkoopprijs + commissie)

 

Mijn dank is groot!

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.