• 0

Belasting betalen over verkoopwaarde zaak

Geachte forum leden,

 

Ik kom er niet uit:

 

6 jaar geleden eerste cafetaria gestart en binnen 5 jaar schulden vrij, daarna tweede cafetaria gestart. onder dezelfde KVK maar met een ander subnummer.

Nu heb ik de eerste cafetaria verkocht voor 90.000 en al het geld in de tweede zaak gestopt. Onder andere nieuwe frituurwand en bedrijfsauto gekocht.

Ik ging ervan uit dat ik over de 90.000 geen belasting hoef te betalen omdat ik het weer terug stop in het bedrijf. Nu wordt ik geconfronteerd door de belastingdienst die ongeveer 40.000 belasting wil gaan heffen over de verkoop en dit snap ik niet.

Sowieso niet omdat mijn boerenverstand zegt dat het geld binnen het bedrijf blijft. Daarnaast heb ik mij de afgelopen dagen verdiept in HIR (herinvesteringsreserve) en ik dacht dat ik dan daarvoor wel in aanmerking zou komen, maar nu wordt er gezegd dat ik dit alleen kan gebruiken als ik een nieuwe cafetaria ga openen en dus niet voor nieuwe apparatuur.

Wie kan er een beetje licht werpen op deze zaak?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Het is een kwestie van naar je boekhouding kijken. Als jij 90k investeert, niet afschrijft en voor 90k verkoopt, boek je geen winst. Maar als, ik noem maar wat, 150k investeert en daar in vijf jaar 120k op afschrijft, heb je bij verkoop voor 90k 60k winst.

Herinvesteringsreserve zou aan de orde kunnen zijn en wat jij 'gehoord' hebt klopt in ieder geval niet: https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/fiscale_reserves/herinvesteringsreserve

 

Herinvesteringsreserve gaat *juist* over bedrijfsmiddelen zoals jouw frituurwand.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb ook een bedrijf.

Als ik iets ineens verkoop voor 90.000 euro, dan heb ik natuurlijk 90.000 euro winst gemaakt.

 

Minus, uiteraard: de waarde van datgene ik niet meer heb (omdat ik het verkocht heb!).

 

Al met al: laat nou iemand met kennis van deze materie hier naar kijken. Een aanslag van 40.000 euro is zeker geen 'kattenpis'.

Misschien zijn er mogelijkheden, maar dat zal je niet met een paar halve zinnen op een forum goed in kaart kunnen brengen (lijkt mij dan).

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.