• 0

BTW bij verkoop telefoon

Hallo,

Ik maak mobiele apps en kocht voor het testen van deze apps twee jaar geleden een iPhone. Bij de aankoop heb ik de voorbelasting afgetrokken. Nu heb ik de telefoon vorig jaar verkocht (via Marktplaats) omdat hij verouderd was.

 

Hier heb ik geen factuur voor gemaakt. Ik begrijp nu dat ik hier 21% BTW over had moeten afdragen. Ik heb geen gegevens van de koper. Hoe moet ik hier correct aangifte van doen? De BTW betalen zonder dat er een factuur is?

 

Vriendelijke groet,

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Yoeri,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Ik maak mobiele apps en kocht voor het testen van deze apps twee jaar geleden een iPhone. Bij de aankoop heb ik de voorbelasting afgetrokken. Nu heb ik de telefoon vorig jaar verkocht (via Marktplaats) omdat hij verouderd was. Hier heb ik geen factuur voor gemaakt. Ik begrijp nu dat ik hier 21% BTW over had moeten afdragen. Ik heb geen gegevens van de koper. Hoe moet ik hier correct aangifte van doen? De BTW betalen zonder dat er een factuur is?

De BTW moet je sowieso afdragen, of je nu een factuur hebt gemaakt of niet.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Oké, dus het maakt niet uit dat er geen factuur naar de koper is gestuurd? En dat ik zijn gegevens niet heb?

Het ontslaat je hoe dan ook niet van de plicht de BTW af te dragen. Anders zou je daar wel heel makkelijk onderuit komen.

 

Was het een particulier of een ondernemer? Wat het ophalen of verzenden? Als het afstandsverkoop aan een particulier via Markplaats was, zou je wel verplicht zijn geweest een factuur uit te reiken. Aan een ondernemer was je sowieso verplicht om een factuur uit te reiken.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

En dat ik zijn gegevens niet heb?

Een supermarkt vraagt toch ook niet om de NAW-gegevens van iedereen die de kassa passeert.......

Appels en peren, want vraagsteller is geen detailhandelaar. Als vraagsteller verplicht een factuur had moeten maken (zie eerder) en dat viel niet onder de regels voor een vereenvoudigde factuur of andere uitzondering, dan was vermelding van het volledige naam en adres van de afnemer verplicht volgens de factuureisen.

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 86 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.