• 0

Hulp nodig inkomstenbelasting

Beste mensen,

 

Ik ben in 2015 met een bedrijf (eenmanszaak) gestart. In 2016 ben ik gestopt met her bedrijf. In 2016 heb ik niets uitgegeven of verdiend, waardoor mijn banksaldo op € 34 bleef staan. Hierdoor is het makkelijk om mijn activa en passiva in te vullen, maar ik heb een vraag.

 

Waar en hoe moet ik aangeven dat die € 34 naar mijn privé rekening is gestort? Toen mijn zakelijke rekening opgeheven werd is dat saldo overgemaakt naar mijn privé rekening.

 

Alvast hartelijk dank.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Voor een eenmanszaak maakt het niet uit of dat geld op je privé- of zakelijke rekening staat. De € 34,- staat nog steeds als vermogen voor de eenmanszaak in je boeken. Wat heb je (of ga je) opgeven als saldo liquide middelen van je eenmanszaak?? Als je dat gewoon helemaal € 0,- wilt maken dan kun je die € 34,- ook opgeven als privé opname. Maar dat is dus niet strikt noodzakelijk. Je kunt ook gewoon nog steeds die € 34,- als liquide middelen neerzetten, ook als die op je privé rekening staan.

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo,

 

Je hebt de emz gestaakt.

Dat betekent dat je de administratie moet afsluten en afrekenen.

Activa (waaronder geldmiddelen) die naar privé gaan op dat moment boek je als privé opname.

Deze opnamen moeten tegen de waarde in het economisch verkeer worden overgeboekt.

Met geldmiddelen is dat gemakkelijk Euro is Euro. :).

Na staking moet je balans dus eigenlijk op nul staan (Een paar aflopende posten (Te betalen, te ontvangen ) is eventueel nog mogelijk maar meer niet

Citaat besluit;

" Bij de de staking van een onderneming heeft namelijk in het algemeen te gelden dat een tot het

ondernemingsvermogen behorend activum, dat niet wordt overgedragen aan een derde, naar het

privé-vermogen wordt overgebracht."

Hele besluit.

 

Verder is de zakelijke rekening geëtiketteerd als ondernemingsvermogen en de privé rekening als privé vermogen.

Dat betekent op het moment dat je overboekt van de zakelijke rekening naar de privé rekening dat je een privé opnamen doet.

 

Vriendelijke groet,

 

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor het antwoord. Nu weet ik alleen nog niet precies waar ik wat moet invullen. Ik heb nu het volgende staan bij ACTIVA: Liq Einde boekjaar € 34. Bij PASSIVA: Eigen vermogen begin € 34 en eind € 34. Nu staat de balans op € 0.

 

Maar waar moet ik privé opname noteren, want ik die privé opname niet letterlijk vermeldt staan? Kortom, hoe moet ik nu ACTIVE en PASSIVA invullen ???

 

Super bedankt mensen

Link naar reactie
  • 0

Als je een privé opname doet dan is je ACTIVA: Liq Einde boekjaar € 0 en je PASSIVA: Eigen vermogen begin € 34 en eind € 0.

 

De privé opname staat volgens mij onder het kopje "Box1: Winst uit onderneming". Daar kun je een vinkje zetten bij privéonttrekkingen en de opvolgende scherm invullen (die € 34).

 

Maar heb je nu ook ingevuld dat je de onderneming gestaakt hebt? Want dan heb je ook nog een heleboel vragen die je moet beantwoorden. (Onder Ondernemingsgegevens)

 

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt. Ik heb inderdaad aangegeven dat ik mijn onderneming heb gestaakt en de vragen beantwoord. Ik heb onder het kopje Privéonttrekkingen en -stortingen de 34 euro ingevuld. De balans staat op 0... dus ik hoop dat het nu klopt... ???

 

Activa: liq eind jaar € 0

Passiva: begin € 34 en eind €0

Privéonttrekkingen en -stortingen: Privéonttrekkingen in geld € 34

 

Klopt neem ik aan nu toch? ;D

Link naar reactie
  • 0

Ja, dat lijkt mij inderdaad correct.

 

Ik weet alleen even niet hoe het nu zit met de staking.

Als je je nog niet uitgeschreven hebt bij de KvK, weet ik niet of je al officieel gestaakt hebt.

En dan weet ik dus ook niet of je officieel de staking op kunt geven aan de belasting.

 

Na uitschrijving bij de KvK geven zij dat door aan de belastingdienst. Je krijgt dan van hun bericht dat je bent uitgeschreven als ondernemer. Dat had dus eigenlijk al in 2016 moeten gebeuren. Als dat niet is gedaan weet ik dus niet of je aan moet vinken dat je de onderneming gestaakt hebt (omdat dat officieel volgens hun nog niet is).

 

Heb je je in 2016 wel uitgeschreven bij de KvK dan kun je uiteraard dat vinkje wel zetten.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/ondernemen/onderneming_wijzigen_of_beeindigen/u_staakt_uw_onderneming/u_staakt_uw_onderneming

Link naar reactie
  • 0

Super bedankt. Ik heb mijn onderneming officieel gestaakt in mei 2016. Dit is ook bevestigd door de KVK en de belastingdienst. Ik vraag me trouwens af of ik de prive ontrekking nog in de vragenlijst moet aangeven? Ik heb een afbeelding van de vragen toegevoegd. Bedankt :D

gestaakt.thumb.png.40484d7ef1d94f36b9bd591075f18ae1.png

Link naar reactie
  • 0

Je zou natuurlijk die €34 ook gewoon als onttrekking (privé opname) kunnen zien vóór de staking (en dus niet tijdens de staking). Dan was je balans tijdens de staking gewoon €0.

 

Ik weet niet of je, als je bij die 6e ja aangeeft, die €34 ook weer ergens anders aan moet geven (bij de stakings-pagina) en dat het misschien weer niet onder privé opname zou vallen.

 

Link naar reactie
  • 0

De tijd begint te dringen :D

 

Ik ben er geen expert in maar ik zou die €34 inderdaad gewoon als prive onttreking opgeven (verderop), de eindbalans op 0 zetten en die vraag 6 dus met nee beantwoorden (want je hebt bij staking niets meer overgeboekt, dat heb je "eerder" gedaan).

Link naar reactie
  • 0

Hahaha de tijd dringt zeker :-[

Maar waardeer het enorm dat jullie reageren ;D

 

Klopt mijn balans nu als ik bij die vraag "nee" invul?

- ACTIVA: Einde boekjaar € 0

- PASSIVA: begin € 34 euro en einde boekjaar € 0

- Privéonttrekkingen in geld € 34

 

???

Link naar reactie
  • 0

Ok, dat zou kunnen. Ik weet dat het er een aantal jaar geleden wel op stond (beide begin en eind voor activa en passiva). Maar in principe is voor de controle van de eindbalans en w&v rekening alleen de passiva nodig. EV eind = EV begin + winst - privé opname + privé storting. En EV staat aan de passiva kant. Plus dat ze natuurlijk de opgave van het jaar ervoor hebben.

 

Dus dan lijkt het mij wel te kloppen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.