• 0

Bedrijf in slechte papieren en nieuwe projecten starten

Mijn man en ik hebben samen 2 bvba's. de ene is 100% van ons samen, de 2de heeft nog een extra partner. Mijn man deed jaren lang de boekhouding en vertelde mij dat maar 1 persoon zich hier mee bezig moet houden. hij zette me "buiten spel". ik had geen zicht in de rekeningen, inkomsten en uitgaven. nu ben ik er in oktober 2016 achter gekomen dat hij 3 jaar lang de boekhouding niet/half heeft gedaan. van 3 jaar geen jaarrekening neergelegd en zo dus achter mijn rug de ene na de andere boete binnen gekregen. tot er een deurwaarder aan de deur stond met een aangetekende brief: verdenking van faillissement. toen kwam ik pas overal achter. er zijn heel wat fouten gemaakt door hem, en met mijn hulp zijn we nu de boel aan het rechttrekken.

Plots in februari komt hij af met een idee voor een nieuw business project. enkel moeten we daarvoor eerst ons huwelijksstelsel aanpassen (omdat hij niet wilt dat de winsten naar de gemeenschap zouden gaan)

 

Hij heeft een soort constructie bedacht waarin hij de 2 zaken die we al hebben gaat laten runnen door andere mensen, zichzelf een soort minimum loon uitbetaald en dan naast ons huwelijk een heel imperium kan uitbouwen waar ik geen aanspraak op maak.

 

Nu, na wat er gebeurd is, dreigende faillisementen, slechte papieren, mismanagement en dergelijke vind ik dat hij eerst 100% de 2 huidige zaken op punt moet hebben. dat ze goed functioneren en zichzelf bewijzen in jaarcijfers en degelijke omzet.

 

Hij wilt een nieuw project starten terwijl hij tot nu toe in feite nog niet is geslaagd in het goed runnen van de 2 huidige zaken. ik vrees dat hij veel te veel hooi op de vork neemt, onrealistisch is en ook dat dit ten koste zou kunnen gaan van ons huwelijk is het geheel.

 

Daarnaast speelt het probleem dat de huidige bedrijven in de gemeenschap zouden blijven maar hij dus met voorhuwelijks kapitaal buiten het huwelijk een project wilt starten met zeer grote slaagkans.

als ik nu hier mee akkoord zou gaan om ons huwelijksstelsel aan te passen is er een grote mogelijkheid dat hij niet slaagt in het goed op punt zetten van de 2 huidige bedrijven, ik in de gemeenschap achterblijf met schulden, leningen, een minimum inkomen, en 2 bedrijven die op losse schroeven staan.

 

p.s. ontdekking van eventueel faillisement oktober 2016, eventuele start nieuw project augustus 2017

aanpassen huwelijksstelsel zou dus asap moeten gebeuren. momenteel staan de 2 huidige bedrijven op losse schroeven en moet hij dus tijd stoppen in het uitwerken van een nieuw management systeem hier, en het uitwerken van nieuw project.

 

Wat is jullie mening? bevind ik mij in een riskante situatie? moet hij eerst zichzelf bewijzen in het goed managen van de huidige zaak voordat hij aan nieuwe projecten kan beginnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hi Daphne,

 

Je trekt allerlei conclusies waarvan ik me afvraag of je dat je man gevraagd hebt?

Veranderen van de huwelijkse staat wordt ook vaak gedaan om juist een gedeelte van het (partner) vermogen buiten de risico sfeer te houden als het misgaat.

Tijdens het huwelijk de huwelijkse voorwaarden veranderen is moeilijker dan bij het huwelijk sluiten.

Blijkbaar is je man geen boekhouder maar dat wil niet zeggen dat hij geen ondernemer is.

Je vindt dat hij dat moet bewijzen. Aan wie? Aan jou?

Misschien heeft jouw man daar geen zin in en wil hij daarom meer zelfstandigheid!?

Als je nu de huwelijkse boedel verdeelt kun je je inderdaad afvragen of je nog een aandeel in de huidige BVBA' s wil hebben.

Maar daarom is huwelijkse voorwaarden sluiten tijdens het huwelijk ook moeilijker want men wil natuurlijk voorkomen dat het vermogen gesplitst wordt met een faillissement in het verschiet.

In Nederland heb je verschillende mogelijkheden van huwelijkse voorwaarden.

Algehele uitsluiting van gemeenschap en jaarlijkse verdeling van het gespaarde vermogen.

Maar dat is meer werk voor een advocaat hoe je de boedel verdeelt en wie wat krijgt.

Ik kan verder niet beoordelen in hoeverre de BVBA's op jullie persoonlijke vermogen van invloed zijn door afgegeven zekerheidstellingen vanuit privé en mogelijke aansprakelijkheid als bestuurder.

Als je geen risico wil lopen voor toekomstige ondernemingsactiviteiten van je man zijn huwelijkse voorwaarden misschien zo gek nog niet.

Maar laat je dan wel goed voor lichten door een jurist omtrent de mogelijkheden.

Net als ieder contract is het een wilsovereenstemming dus jouw wil (wensenpakket) telt net zo sterk.

Tijd voor meerdere goede gesprekken, succes!

Geef om mensen en gebruik dingen.

Andersom werkt niet.

Link naar reactie
  • 1

Ik moet bij het lezen van je relaas denken aan deze scene uit War of the Worlds:

 

Artilleryman: "Can't you just see it? Civilization starting all over again! A second chance! Heh- we'll even build a railway and tunnel to the coast, go there for our holidays! Nothing can stop men like us! I've made a start already. Come on down here and have a look."

 

In the cellar there was a tunnel scarcely ten yards long. It had taken him a week to dig. I could have dug that much in a day, and I suddenly had my first inkling of the gulf between his dreams and his power.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.