Ga naar inhoud
Geplaatst:

dennis1

hoi, omdat ik niks vond, even deze vraag.

moeten bedrijven in de ict sector btw aan elkaar betalen? ik dacht van niet. nou wilde ik als bedrijf in de ict iets bestellen op de shop van een ander bedrijf en zag dat ie mij 19 % btw wilde laten betalen. kan dit? of is dat gewoon een fout van de site. de site mag je alleen bezoeken als je een bedrijf hebt. dus met consumenten heeft deze firma niks te maken.

mijn vraag dus: hoe zit het nu met btw tussen bedrijven?

mvg Dennis1

Featured Replies

Geplaatst:

anna82

ook bedrijven moeten btw aan elkaar betalen.

als jij wat koopt bij bedrijf a, dan betaal jij het met btw. jij mag het vervolgens terugvragen en bedrijf a moet het vervolgens afdragen.

alleen als je buiten nederland maar binnen europa bij een bedrijf koopt hoef je geen btw te betalen. dat komt omdat in andere landen ze weleens andere btw-percentages hebben en om gedoe te voorkomen hoef je het gewoon niet te betalen.

Geplaatst:

Jeroen Bakker

Tuurlijk moet je ook als bedrijf in dit geval BTW rekenen. Het enige verschil ten opzichte van particulieren, is dat jij de BTW die je al betaald hebt af mag trekken van de BTW die je zelf int bij jouw klanten.

Geplaatst:

dennis1

• Auteur

ow zo ;) perfect dan weet ik voldoende ;)

bedankt want ik vond dit ook nergens goed terug in het belasting handboek.

mvg Dennis1

Geplaatst:

2thePoint

alleen als je buiten nederland maar binnen europa bij een bedrijf koopt hoef je geen btw te betalen. dat komt omdat in andere landen ze weleens andere btw-percentages hebben en om gedoe te voorkomen hoef je het gewoon niet te betalen.

Ook dan moet je eigenlijk btw betalen/terugvragen...maar dat doet de Nederlandse belastingdienst voor ons:

In dit geval dien je intracommantaire levering aan te geven, de btw draag je af, maar mag je ook gelijk weer aftrekken bij de voorbelasting. Aan de hand van de kwartaalopgaaf intracommantaire levering zorgt de Nederlandse douane(belastingdienst) dat ze het geld afdragen aan het desbetreffende land

Egbert Punter

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

bedankt want ik vond dit ook nergens goed terug in het belasting handboek.

Niet om lullig te doen maarreh...dan heb je het echt niet goed gelezen. Het staat er nog net niet in koeieletters in, maar duidelijk is het zeker.

Geplaatst:

2thePoint

Zaph...

Inderdaad wat minder lullig mag wel hoor.... :-\

Wij maakten toch ook geen opmerking bij jouw post

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=21;action=display;threadid=7357;start=msg60820#msg60820

;)

Er bestaan geen domme vragen, slechts domme antwoorden....

Egbert Punter

Geplaatst:

R.I.P. | Peter Bonjernoor

Ik vond het alleen een beetje vreemd dat 'ie niets over BTW kon vinden in het belastinghandboek...jij niet?

Geplaatst:

2thePoint

Ja als je het zo stelt, maar hij kon niets vinden specifiek over BTW tussen bedrijven....en ja als je dat niet snapt vind je ook iets niet zo makkelijk.... :-\

Egbert Punter

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.