• 0

BTW regels intracommunautaire levering niet EU-onderneming

Goede middag,

 

Ik zit met een vraagje en ik heb overal gezocht maar geen duidelijk antwoord kunnen vinden.

Om persoonlijke redenen verhuis ik binnenkort naar het buitenland (buiten EU).

Belastingtechnisch is het voor mij zeer interessant om mijn bv stop te zetten en een onderneming te starten in een belastingparadijs en daarmee zaken te doen, ik wil namelijk diensten blijven leveren vanuit het buitenland aan Nederlandse ondernemingen.

 

Nu zat ik eraan te denken om een webshop in Europe, waarschijnlijk Nederland, te starten, met een bedrijf in een belastingparadijs, laten we die Panama Inc. noemen.

 

Panama Inc. levert iphones via een webshop gericht op de Nederlandse markt, dus in Nederland.

Als Panama Inc. vanuit Panama iPhones aan Nederland levert, hoeft er geen BTW in rekening gebracht te worden natuurlijk. De consument zal evt. BTW moeten afdragen aan de Douane maar daar heeft Panama Inc. niks mee van doen.

 

Maar wat als Panama Inc. de iPhone in Nederland koopt en laat dropshippen in Nederland? Als de iPhone naar Panama ging, dan hoeft er geen BTW gerekend te worden. Maar ik kan me dan voorstellen dat de Nederlandse leverancier BTW in rekening moet brengen aan Panama Inc als de iPhone in Nederland blijft.

Maar hoe zit dat als Panama Inc. de iPhone in Duitsland inkoopt en laat dropshippen in Nederland?

Is dat dan een intracommunautaire levering? Brengt de Duitse onderneming dan BTW in rekening? En is dat dan de Duitse BTW op 19% of de Nederlandse op 21%?

 

En om het nog wat ingewikkelder te maken, hoe zit het wanneer die iPhone uit Zwitserland of Noorwegen geleverd wordt?

 

Ik ben overigens niet voornemens een maas in de wet te vinden en onder de btw uit te komen (hoewel dat natuurlijk een mooie bijkomstigheid kan zijn), maar gewoon nieuwsgierig hoe dit werkt.

 

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het hele forum staat vol met hypothetische vragen.

 

Ik vraag me gewoon af hoe het met de btw zit in deze gevallen, als ik in Nederland spullen wil verkopen via internet. Ik overweeg wel degelijk om dat te gaan doen namelijk.

 

Het maakt dan niet zoveel uit of het bedrijf in Panama, Zimbabwe of Rusland zit. Het maakt ook niet uit welke producten ik ga verkopen, badmutsen, iphones of geitenwollensokken.

 

Het gaat ook niet om een fysieke levering vanuit het land waar het bedrijf gevestigd is. Het gaat om een dropshipment binnen de EU. Het Panamese bedrijf koopt dus in de EU in en levert in de EU uit.

 

Ik heb de site van de belastingdienst doorgenomen, maar die verschaft mij onvoldoende duidelijkheid. Vandaar dat ik besloot de vraag hier uit te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Dus je vraag is eigenlijk:

 

"Hoe zit het met de BTW wanneer een niet-EU bedrijf van een EU bedrijf inkoopt en via 'dropshipment' aan particulieren in de EU levert"?

 

In algemene zin dan.

Exact.

En hoe het eventueel zou zitten als het niet-eu bedrijf in Zwitserland/Noorwegen inkoopt en vanuit daar laat dropshippen in de EU.

Link naar reactie
  • 0

Er is al veel geschreven over dit onderwerp. In het kort komt het (volgens mij) hier op neer:

De BTW 'volgt de goederen'.

 

M.a.w. (weer in het kort):

- De NL leverancier moet NL BTW berekenen aan de koper (want de goederen blijven in NL).

- De EU leverancier (mits de koper een BTW nummer heeft) moet met 0% BTW factureren, waarna de BTW door de koper verder afgehandeld wordt in het land van levering (als er geen BTW nummer is, dan wordt er gewoon met 'lokale BTW' gefactureerd).

- Als het een niet-EU leverancier betreft, dan moet de koper zelf de inklaring in EU regelen (o.a. m.b.t. BTW).

Link naar reactie
  • 0

Maar hoe zit dat als Panama Inc. de iPhone in Duitsland inkoopt en laat dropshippen in Nederland?

Is dat dan een intracommunautaire levering? Brengt de Duitse onderneming dan BTW in rekening? En is dat dan de Duitse BTW op 19% of de Nederlandse op 21%?

Kort antwoord, een levering aan een particulier is per definitie geen intracommunautaire levering.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    13 leden, 271 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.