• 0

Naheffingsaanslag en boete bij geen omzet

Geacht Forum,

 

Op 1 maart heb ik een BV gesticht met de intentie om te gaan ondernemen. Vlak na de oprichting kreeg ik het heel erg druk met mijn huidige baan en is de hele onderneming tijdelijk aan de kant geschoven.

 

Zodoende heb ik verzuimd om aangifte te doen over de omzet. Ik heb de brieven aan de kant gelegd en vervolgens ben ik ze helemaal vergeten. Daardoor krijg ik nu een naheffingsaanslag met een rekening van €5.215. Ik heb bij de oprichting aangegeven ongeveer €5000 omzet te realiseren naar schatting; dit is dus uiteindelijk €0.-

 

Omdat er geen aangifte is gedaan, neemt de belasting deze schatting van €5.000 over + een boete van €215. Het is zaterdagmiddag dus ik kan ze niet telefonisch bereiken.

 

Mijn vraag bij deze: Wat moet ik doen? Moet ik het bedrag van €5.215 betalen?

 

De aangifte heb ik zojuist ingevuld (Omzet €0). De boete van €215 zal ik moeten betalen, dat is niet het probleem. Maar herberekent de belastingdienst mijn heffing op basis van mijn ingediende aangifte? Moet ik die €5.215 betalen en krijg ik dan €5.000 terug of ben ik meer kwijt?

 

Alvast bedankt voor jullie reactie. Dat dit geen slimme zet van mij is geweest, realiseer ik me heel goed. Ik had meer aandacht moeten besteden aan de brieven van de Belastingdienst.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

 

Guido

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beste Guido,

 

De schatting van de belastingdienst staat los van jouw schatting.

Dit is tegenwoordig een standaardbedrag bij een vergeten aangifte.

 

Dien zo snel mogelijk een (nihil-)aangifte in.

"Hebt u dit tijdvak iets aan te geven": Nee.

 

De schatting van € 5.000 vervalt dan en ook de boete voor te laat betalen.

Alleen de boete voor te laat aangifte doen blijft.

Betaal die boete nu.

Je krijgt daarna vanzelf een aangepaste aanslag.

 

Je kunt overigens met een app of per email een herinnering voor de BTW-aangifte ontvangen.

 

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
  • 0

Het is zaterdagmiddag dus ik kan ze niet telefonisch bereiken.

Vanmorgen dacht je: ik ga die stapel blauwe enveloppen eens openen en dan wil ik dat probleem vanavond al opgelost hebben.

 

We hebben het over Q1, dus één maand BTW. Je had 5000 euro voorzien over je eerste maand, oftewel een omzet van 25.000 euro. Veronderstellend dat je niet in een laag tarief en dus veel hogere omzetten gerangschikt bent.

 

Het probleem lijkt me geen belastingkwestie. :-K

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.