Wij gaan een grote aanbouw (garage/hal/werkruimte/zolder) aan ons bestaande woonhuis laten neerzetten.
Inmiddels is helder dat wij (op dit moment) voldoen aan de fiscale vereisten voor kostenaftrek voor de werkruimte (~20% van totale oppervlakte woning), en derhalve:
- 20% van de (meest recente of verwachte?) WOZ waarde onder box 3 bezittingen opnemen
- hypothecaire financiering (recent opgenomen als box 3 lening) onder box 3 schulden opnemen
- het huurwaardeforfait in box 1 met 20% kunnen verlagen
- 4% van 20% van WOZ waarde als kosten in eenmanszaak kunnen boeken
- 20% van de vaste lasten van de woning als kosten in de eenmanszaak kunnen boeken
- alle btw voor kosten voor de werkruimte kunnen verrekenen (schilderen, inventaris etc), en 20% van de btw voor vaste lasten van de woning kunnen verrekenen
Wat niet expliciet duidelijk wordt is:
- of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken?
- of wij de btw in voor het neerzetten van de werkruimte kunnen verrekenen?
- wat de gevolgen zijn van het in een boekjaar niet voldoen aan de criteria voor kostenaftrek in IB, vervallen dan enkel de aftrekmogelijkheden maar blijven werkruimte en gekoppelde schuld wel gewoon box 3 items?
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Erwinus
Erwinus
Wij gaan een grote aanbouw (garage/hal/werkruimte/zolder) aan ons bestaande woonhuis laten neerzetten.
Inmiddels is helder dat wij (op dit moment) voldoen aan de fiscale vereisten voor kostenaftrek voor de werkruimte (~20% van totale oppervlakte woning), en derhalve:
- 20% van de (meest recente of verwachte?) WOZ waarde onder box 3 bezittingen opnemen
- hypothecaire financiering (recent opgenomen als box 3 lening) onder box 3 schulden opnemen
- het huurwaardeforfait in box 1 met 20% kunnen verlagen
- 4% van 20% van WOZ waarde als kosten in eenmanszaak kunnen boeken
- 20% van de vaste lasten van de woning als kosten in de eenmanszaak kunnen boeken
- alle btw voor kosten voor de werkruimte kunnen verrekenen (schilderen, inventaris etc), en 20% van de btw voor vaste lasten van de woning kunnen verrekenen
Wat niet expliciet duidelijk wordt is:
- of wij de (pro rata door de aannemer te factureren) kosten voor het neerzetten van de werkruimte (ruwbouw, stucwerk, electra etc) ook als kosten voor de werkruimte in de eenmanszaak mogen boeken?
- of wij de btw in voor het neerzetten van de werkruimte kunnen verrekenen?
- wat de gevolgen zijn van het in een boekjaar niet voldoen aan de criteria voor kostenaftrek in IB, vervallen dan enkel de aftrekmogelijkheden maar blijven werkruimte en gekoppelde schuld wel gewoon box 3 items?
Dank voor alle hulp!
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/56640-btw-op-bouwcasco-kosten-aanbouw-verrekenbaar/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag