• 0

Marge regeling op prive eigendom

Ik ben een webshop (eenmanszaam) in bordspellen gestart, en ik vroeg mij af of en hoe ik de marge regeling kan toepassen op spullen die ik al had voordat ik de onderneming begon.

 

De marge regeling zegt dat alleen BTW hoeft afgedragen te worden over het verschil tussen inkoop en verkoop prijs.

 

Hoe kan ik dit zien?

- Aangezien ik de spullen al had is de inkoop prijs 0 euro, dus is de BTW afdracht de volledige 21% over het verkoop bedrag.

- Van sommige producten heb ik nog wel bestelbevestigingen (met de prijs die ik betaald heb), kan ik deze als basis gebruiken voor de berekening van mijn (negatieve) winstmarge?

- Ik heb suggesties gezien om in dit soort gevallen de spullen prive te verkopen en als eigen vermogen in het bedrijf te storten, kan ik in deze gevallen wel gebruik maken van mijn webshop voor de verkoop, of moet ik dan via bijvoorbeeld marktplaats / ebay etc. de verkoop doen?

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo NBuffing,

 

Welkom op HL.

 

Je kan niet iets van jezelf kopen en de oorspronkelijke aanschaf valt buiten je ondernemerschap.

De margeregeling is bedoeld voor aankoop van derden. Als antwoord op je eerste vraag zeg ik dus: Nee, dat kan niet.

 

Link naar reactie
  • 0

ik vroeg mij af of en hoe ik de marge regeling kan toepassen op spullen die ik al had voordat ik de onderneming begon.

Ik ben geen fiscalist, maar ik vermoed dat de margeregeling hier buiten blijft. Je brengt de handelsvoorraad vanuit privé in in de eenmanszaak. BTW blijft daarbij buiten beschouwing. Op de verkoopprijs bereken je vervolgens gewoon 21% over het hele bedrag.

 

kan ik in deze gevallen wel gebruik maken van mijn webshop voor de verkoop, of moet ik dan via bijvoorbeeld marktplaats / ebay etc. de verkoop doen?

Het verkoopkanaal (webshop/marktplaats/ebay) is niet van belang voor de BTW, hoe kom je daarbij?

 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.