• 0

Wonend in Italie, werken in NL, inkomsten vanuit eigen BV (NL)

Beste, ik zit met een dringende en complexe vraag.

 

Ik werk als zelfstandig IT consultant/projektmanager vanuit mijn eigen Nederlandse BV.

Echter mijn woonadres is nu permanent Italie (ingeschreven aldaar), mijn BV is in NL gevestigd en ik verricht IT diensten (soms remote, soms op locatie) voor een paar Nederlandse klanten (en af en toe voor klanten in Belgie en Duitsland).

 

Mijn vraag is nu wat zijn de regels tav te betalen belastingen? Er is een internationaal verdrag met Italie ter voorkoming van het betalen van dubbele belastingen, maar ik kom niet door de juridische tekst.

 

ps. Heb nog geen Italiaanse accountant gevonden die Engels spreekt en me uit kan leggen waar ik belasting moet betalen als ik in Italie woon en mijn BV in NL ligt en het werk in NL (of ander europees land) wordt uitgevoerd.

 

met vriendelijke groet, Harrie van Schijndel

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Echter mijn woonadres is nu permanent Italie (ingeschreven aldaar), mijn BV is in NL gevestigd (...)

 

Heb je dan een vaste inrichting in Nederland (een kantoor bijvoorbeeld)?

Want anders denk ik eigenlijk dat ook je BV in Italië gevestigd is formeel gesproken, ook heb je de verhuizing misschien nooit doorgegeven.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Ik heb idd geen vaste inrichting zoals een kantoor in NL. Ben meestal bij de klant aan het werk of ik werk vanuit een bedrijfscentrum of hotel (vanwege de aard van mijn dienstverlening). De BV staat vermeld op het adres van mijn ouders als briefadres omdat ik geen woonadres in NL had. Ben veel onderweg, ook vanwege werk in het buitenland. Nu heb ik inmiddels een vast woonadres in Italie.

 

Ik begrijp uit jouw reactie dat de verhuizing naar Italie (in mijn specifieke situatie zonder vaste inrichting in NL, enkel een briefadres) , ook geldt voor de BV en dat die daarmee komt te vervallen en dat ik een Italiaanse BV dien op te richten?

 

Dus de combinatie wonen in Italie en werken (in europa) vanuit een Nederlandse BV is niet mogelijk. Of dien ik een vaste inrichting zoals een kantoor te huren?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet wat de regels zijn bij de gemeente waar je nu een briefadres hebt. Maar in de meeste gemeentes is een briefadres maar tijdelijk voor zes maanden (en kan e.v. verlengd worden met zes maanden). Maar een briefadres is niet bedoeld als permanent adres. Wil je de BV in Nederland houden dan zul je een vaste inrichting in Nederland moeten hebben. Overigens denk ik dat in dat geval "de leiding" van de BV ook vanuit Nederland moet blijven plaatsvinden.

Link naar reactie
  • 0

Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met dat de leiding ook vanuit Nederland moet plaatsvinden.

Naast een vaste inrichting (een fysiek adres anders) zou ik dan ook iemand moeten aanstellen voor de leiding. Zijn er geen bedrijven in Nederland met enkel een postbus adres?

Begrijp me niet verkeerd maar mijn voorkeur gaat er naar uit om mijn BV in Nederland voort te zettten. Dit omdat ik nu goed weet wat de fiscale consequenties zijn en ik een uitstekende account heb.

De situatie is echter nu veranderd en woon ik vast in het buitenland, maar mijn werk en inkomsten is grotendeels in Nederland.

Dus wat zijn de voorwaarden om deze situatie voort te zetten?

En met welke fiscale spelregels moet ik rekening houden?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dit omdat ik nu goed weet wat de fiscale consequenties zijn en ik een uitstekende account heb.

 

Met alle respect: Dat betwijfel ik lichtjes, omdat een rechtspersoon (fiscaal gezien) geacht wordt gevestigd te zijn daar waar de leiding zetelt.

 

En dat is kennelijk niet in NL.

 

Wat is een "account" trouwens? Bedoel je een accountant? Dan moet hij/zij (uitstekend als die is) toch alles over jouw situatie weten en de consequenties hiervan, lijkt mij dan.

 

Ik vind je verhaal 'rammelen' (met alle mogelijke gevolgen van dien).

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Bedoel idd accountant die mijn belastingen regelt. Zoals ik je nu begrijp en in mijn specifieke situatie (die is helder: nu recent woonachtig in Italië en werkend voor Nederlandse klanten vanuit een Nederlandse BV) is het voortzetten van de BV in NL fiscaal niet meer mogelijk omdat ik hier niet meer woon ( dus geen vestiging heb en als leiding niet in NL zetel) maar in Italië woonachtig ben?

Ik zou de rechtsvorm dan in Italië moeten opzetten. Ook als mijn werkterrein en inkomsten in Nederland (of ander Europees land) ligt.

Overigens betaal ik altijd netjes mijn belastingen dus daar zul je de belastingdienst niet over horen klagen. Echter volgend jaar zal deze gewijzigde situatie (emigratie naar Italië) bij de belastingaangifte op één of andere manier duidelijk worden. Vandaar dat ik zoek naar de richtlijnen om onaangename verrassingen te voorkomen.

Kun je deze rammelende situatie voor me helder maken?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Soms kunnen dingen 'rammelen' zonder verdere gevolgen.

 

Als ik (ik heb ook een BV) naar een ander land zou emigreren, dan zou ik ook mijn BV daar registreren.

Hoe dat werkt in 'bureaucratisch Italië' zou ik verder niet weten.

 

Maar inderdaad: Het is niet de bedoeling dat een BV hier in Nederland ingeschreven staat slechts omdat de oprichter ooit hier woonde. De feitelijke situatie is bepalend. Alleen een postbus (of zoiets) hier in NL is niet genoeg formeel gesproken.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Idd vanwege het bureaucratisch Italië zoek ik naar mogelijkheden om de zaken vanuit NL te regelen.

Overigens nu door de emigratie zijn de uren sterk verminderd maar gemiddeld nog 16 u verdeeld over de week. Ik werk dan vnl remote en af en toe op locatie. De rest van de week heb ik de zorg over mijn 2 dochters.

Een ieder bedankt voor de reacties tot nu toe!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    0 leden, 521 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.