• 0

Ervaring met panelonderzoek en waar op te letten?

Beste forumleden,

 

Ik zag op het forum niet zo 1-2-3 een soortgelijk probleem dus daarom zelf een topic gestart. Sinds ongeveer 6 maanden zit ik met een bedrijfsidee om diensten aan te bieden aan zelfstandigen en kleine ondernemers die b2b leveren.

 

Echter voor ik met mijn vermogen zo in het diepe spring, wil ik een marktonderzoek doen. Geluiden van zelfstandigen in mijn netwerk (11 totaal) zijn positief, niet omdat we bevriend zijn maar omdat zij er zelf in geloven en ook aangeven als ik ga starten zij ook gebruik willen maken van de dienst. Nu is dat heel leuk en zijn de kritische gesprekken erg waardevol voor mij geweest. Toch wil ik een groter onderzoek doen en heb ik meerdere offertes opgevraagd.

 

Probleem is dat de offertes nogal uiteen lopen qua prijs en advisering. De goedkoopste € 1.500 (N=500), tot de duurste € 17.500 (N=90.000). Er zaten er nog enkele tussen die rond de € 4.500 - 5.750 vroegen. Omdat ik zelf niet heel bedreven ben in onderzoek doen en de verkopende partij altijd een belang heeft om te verkopen (zij moeten immers ook eten / omzetafhankelijke bonus etc.) twijfel ik in mijn keuze welke partij ik moet inschakelen. Mijn vraag is, heeft iemand verstand van marktonderzoek(en) bij startende ondernemers waarbij een uitspraak gedaan moet worden over een populatie van +/- 650.000 - 700.000?

 

Is N=90.000 overkill?

Is N=500 te weinig?

Welke N=?? is veilig?

 

Als ik de media lees, doen zij uitspraken over bijv. Nederlanders "uit onderzoek onder 1.433 respondenten is gebleken dat stellen..." of "Uit Brits onderzoek onder 1.893 respondenten blijkt dat x% van de werknemers..." Dat zijn vrij kleine populaties (N=) als je het afzet tegen de totale bevolking waarover een uitspraak gedaan wordt. In Nederland zijn misschien wel 5 miljoen stellen of in de VK wel 20 miljoen werknemers.

 

Is er iemand die ervaring heeft met het uitvoeren van marktonderzoek en mij hier meer informatie over kan verschaffen?? Hoe ben jij tot de keuze gekomen voor partij X? Wat zijn jouw ervaringen met de onderzoeksuitkomsten? Was het onderzoek inderdaad zo betrouwbaar als de onderzoeker zei? Wat zou je bij een ander/nieuw onderzoek anders doen? Waar moet je op letten bij het uitzoeken van een onderzoekspartij?

 

Kan ook zijn dat iemand zelf onderzoek heeft gedaan, hoe zijn jouw ervaringen op dit gebied geweest? En wat waren de valkuilen of problemen die je tegen kwam?

 

Alvast hartelijk dank en ik hoor graag jullie ervaringen.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op HL. Goed dat je eerst zo goed mogelijk jouw kansen in de markt wilt onderzoeken. Nu is jouw propositie niet vermeld, dus is een antwoord ook niet op maat te geven.

 

Van mijn branche (recreatie-/toerisme) zijn bijvoorbeeld veel onderzoeksgegevens zo te vinden, op basis waarvan ik een heel goed beeld van de markt kreeg om zo op de behoeften en wensen van die doelgroepen in te kunnen spelen. Mijn advies is dus: ga eerst eens kijken wat er over jouw branche al zoal bekend is in plaats van meteen geld te besteden aan marktonderzoekbureaus. Dat kan altijd nog...

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh, MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Design Thinker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0

Panelonderzoek is uiterst onbetrouwbaar.

 

Vrijwel alle huidige opinie-onderzoek wordt in panels gedaan, omdat wilekeurige steekproeven een te lage respons opleveren. Maar panels worden opgebouwd door mensen een lage beloning te geven (pay peanuts, get monkeys) voor deelname. Dat leidt tot een oververtegenwoordiging van lager opgeleiden en reward hunters die blij zijn met een cadeaubon. Dezelfde mensen zitten vaak in meerdere panels.

 

Onderzoekers compenseren dat door statistisch te corrigeren. Het kleine segment beter opgeleiden, hoger inkomen wordt opgewaardeerd. Zwaarder gewogen. Ondernemers die tijd hebben om het ene na het andere onderzoek in te vullen, lijken me geen goede afspiegeling van het universum.

 

Bovendien gebruiken veel onderzoekers leidende vragen. Het niveau valt tegen. Maar dat komt ook omdat de kwalitatief goede bureaus moeten opboksen tegen online sjacheraars.

 

Dat probleem is bekend bij marktonderzoekers. Panelkwaliteit is een issue. De MOA heeft een MPA Panel Instituut dat al jaren niet meer actief is. "Nooit echt van de grond gekomen en een papieren tijger gebleven," vertelde de directeur me desgevraagd een jaar geleden.

 

Volgens mij heb je meer aan lean startup-methoden, waarbij je je (onderdelen van je) aanbod test in online gemeenschappen van zzpers. Misschien dat andere forumdeelnemers daar ervaring mee hebben.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Hans,

 

Daar wringt de schoen een beetje. De dienst die ik wil leveren is een verzekeringsproduct, (kredietverzekeringen). Het is een bestaand product alleen omdat zelfstandigen de premies niet kunnen/willen betalen ivm minimumpremies zijn zij genegeerd omdat het niet loont om een account manager naar een zzp'er te sturen voor de minimum premie terwijl deze ook naar een middelgroot bedrijf kan gaan. Daarom is er weinig bekend over hun behoefte voor dit specifieke product. Ik kan (op mijn manier) hetzelfde product aanbieden alleen tegen fractie van de kostprijs en hen dezelfde informatie, comfort en zekerheid bieden als dat een Unilever, ASML, Philips of welk ander vermogend bedrijf heeft. Hoe dit kan, kan ik natuurlijk niet uitleggen maar goed. Je begrijpt wat ik bedoel.

 

Ik heb andere onderzoeken gelezen van Graydon / mkbservicedesk etc. waaruit blijkt dat veel zzp'ers en kleine ondernemingen geconfronteerd worden met wanbetaling/faillissementen en alleen nu is de vraag; Hoe groot is de groep die überhaupt geïnteresseerd zal zijn in mijn product.

Link naar reactie
  • 0

Beste Twabla,

 

Dank voor je antwoord; Helder. Geen speld tussen te krijgen haha. Het klinkt alsof je wel het een en ander weet van onderzoek.

 

Ik had het waarschijnlijk beter kunnen communiceren. Ik dacht dat ik voldoende had aangegeven dat het ging om een bedrijfsdienst en ik dus ook alleen onderzoek doe onder zzp'ers die business to business leveren; "om diensten aan te bieden aan zelfstandigen en kleine ondernemers die b2b leveren"

 

De aangeboden panels zijn geen consumenten panels maar panels van bedrijven die B2B leveren (B2B Panels). Ik neem aan dat hier minder rewardhunters en laag opgeleiden in zitten?? Of is die populatie nog steeds onbetrouwbaar?

 

Wat je schreef over de online gemeenschappen van zzp'ers klinkt interessant. Heb je enig idee waar of bij wie ik daarvoor het beste terecht kan? Dan kan ik desnoods met hen contact opnemen. Ik hoop niet dat dit onder reclame valt?!

Link naar reactie
  • 0

Een Nederlands panel met N=90.000 ondernemers? Lijkt me stug. Iemand heeft een mail-list, meer niet.

 

Bijgaand een link naar de recente MKB Stemmingsindex van Panteia*. Zoekplaatje: hoe is de steekproef gedaan? Hoe groot is het universum? Als 594 ondernemers de vragenlijst voorgelegd is, waar kwam dat bestand vandaan? Wat was de non-respons? Waarvoor zijn de resultaten representatief?

 

Dat is notabene gedaan samen met MKB Nederland (en die heeft een ledenbestand). ::)

 

* Ik mag de pdf niet aanhangig maken.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wat je zegt is interessant en ik ben blij dat ik een kritisch persoon hoor. Het is wel vervelend dat het erg lastig is om enigszins betrouwbaar onderzoek uit te laten voeren. Het liefst geef ik er gewoon gas op en sta ik morgen bij de AFM om mijn vergunning aan te vragen en overmorgen mijn dienst aan te prijzen maar ja tegen welk risico?

 

 

Ik denk toch dat ik me eens ga verdiepen in een online community en in gesprek ga met zzp'ers die b2b leveren. Het nadeel is, is dat veel fora (zijn in principe ook gemeenschappen) dit verbieden. Aan de ene kant terecht, anders wordt het een advertentie platform en een kakafonie van dienstenaanbod. Aan de andere kant lastig om informatie te krijgen / meningen te horen.

Link naar reactie
  • 0

Een verzekering werkt doorgaans volgens het model dat het merendeel van de deelnemers nooit een claim indient, zodat de kosten van het minderdeel dat zulks wel doet betaalbaar blijven. Het risico wordt gedeeld. Je hebt dus een bepaald aantal deelnemers nodig.

 

Dat maak verkopen op basis van lean lastig. Je wil immers niet alleen probleemgevallen aantrekken. Tenzij je uitlegt hoe risicodeling werkt. Misschien moet je aan een variant denken, crowd-sharing in een cooperatieve opzet. Dan zou je gebruik kunnen maken van crowd-funding platforms.

 

Of dat past in de kaders van de AFM weten andere mensen beter.

 

Maar je hebt wel een verhaal voor sites en fora van zelfstandigen en MKBers. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het is product is in feite al een crowd-sharing ik moet alleen achterhalen hoeveel 'crowd' iets wil sharen.

Vandaar het idee om een platform voor crowd-funding te gebruiken om een 'onderlinge' op te zetten. Dat is een oud model in een nieuw jasje, wat je vervolgens via je eigen blog, je linked-in groups en relevante ondernemersplatforms onder de aandacht kan brengen.

 

Story-telling!

 

Je kan met iedereen contact opnemen via PM.

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 99 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.