bavgd Geplaatst: 11 oktober 2017 bavgd 7 0 Geplaatst: 11 oktober 2017 Beste iedereen, Na een tijdje internet afstruinen naar het juiste antwoord kom ik er niet echt uit. Ik heb een simpele moeder dochter constructie met elk 18000 geplaatst kapitaal. Nu heb ik de volgende vraag over de deelneming: In de boekhouding hou ik dit volgens de netto vermogenswaarde bij. Aan het eind van het jaar boek ik dus Deelneming Aan resultaat deelneming In de aangifte vpb krijg je voor het resultaat deelnemingsvrijstelling. Tot zover duidelijk. Maar wat te doen met de waardering? Volg ik de netto vermogenswaarde ook in de aangifte vpb? Of waardeer ik hier volgens kostprijs? Ik heb het wetboek erbij gepakt (online), maar kan geen uitleg vinden over de waardering. Graag hoor ik jullie antwoord. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 11 oktober 2017 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 11 oktober 2017 Dag In de holding boek je het resultaat van de dochter na vpb door: Deelneming (balans) Aan resultaat deelneming (w&v) Op de balans van je holding reflecteert de waarde deelneming dus het eigen vermogen van de dochter. Datzelfde doe je in de aangifte vpb. Groet Joost DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 bavgd Geplaatst: 11 oktober 2017 Auteur bavgd 7 0 Geplaatst: 11 oktober 2017 Oké dus even ter bevestiging: De waardering tegen verkrijgingsprijs (kostprijs) geldt hier niet? Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 11 oktober 2017 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 11 oktober 2017 Je mag op verkrijgingsprijs waarderen of lagere marktwaarde. Maar waarom zou je dat willen? DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 bavgd Geplaatst: 11 oktober 2017 Auteur bavgd 7 0 Geplaatst: 11 oktober 2017 Ik zou het op de correcte manier willen doen. Maar wat ik begrijp waardeer je in de aangifte (fiscaal) tegen de verkrijgingsprijs of de lagere marktwaarde. Dus er moet een correctie plaatsvinden op de in de boekhouding verwerke netto vermogenswaarde correct? Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 12 oktober 2017 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 12 oktober 2017 Het is beide correct voor de vpb. Ik prefereer de nettovermogenswaarde zodat je juist niet hoeft te corrigeren. DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
0 Jan Kamp Geplaatst: 30 mei 2020 Jan Kamp 1 0 Geplaatst: 30 mei 2020 Beste iedereen, Waarom zijn er eigenlijk fiscale verschillen? Is dit puur om het juiste belastingbedrag te bepalen? ENNN Voor de waardering van de deelneming, Wat zijn eventuele gevolgen als je het op de kostprijs waardeert in de VPB aangifte? Is dit wellicht voordeliger?? Ik hoor graag van jullie. Link naar reactie
0 Joost Rietveld Geplaatst: 30 mei 2020 Joost Rietveld Moderator 22,7k 80 2299 Geplaatst: 30 mei 2020 Beste Jan Er zijn geen fiscale verschillen, alleen verschillende methodes. Beide goedgekeurd. Het maakt qua belastingdruk ook niets uit. De belastbare winst is met beide methodes hetzelfde. DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal Link naar reactie
bavgd
bavgd
Beste iedereen,
Na een tijdje internet afstruinen naar het juiste antwoord kom ik er niet echt uit.
Ik heb een simpele moeder dochter constructie met elk 18000 geplaatst kapitaal.
Nu heb ik de volgende vraag over de deelneming:
In de boekhouding hou ik dit volgens de netto vermogenswaarde bij.
Aan het eind van het jaar boek ik dus
Deelneming
Aan resultaat deelneming
In de aangifte vpb krijg je voor het resultaat deelnemingsvrijstelling. Tot zover duidelijk.
Maar wat te doen met de waardering?
Volg ik de netto vermogenswaarde ook in de aangifte vpb?
Of waardeer ik hier volgens kostprijs?
Ik heb het wetboek erbij gepakt (online), maar kan geen uitleg vinden over de waardering.
Graag hoor ik jullie antwoord.
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
7 antwoorden op deze vraag