• 0

papierloze facturatie

Hoi hoi,

 

ik probeer papierloos een boekhouding te maken.

Dit kan icm mijn boekhoud pakket groot en deels prima. pdf files etc worden gekoppeld aan transacties. UBL is echt een mooie uitvinding :)

 

ik vraag klanten of ze de factuur niet liever per mail ontvangen en ga zo maar door.

 

Maar nu zit ik met pin betalingen die ik ontvang.

 

1) Als een klant betaald via de pin, komen er 2 bonnetjes uit. 1 voor de klant, 1 voor mij. Moet ik deze pinbonnentje bewaren?

2) als ik zo'n pin bonnentje niet hoef te bewaren, hoe zou ik dit makkelijk in me administratie kunnen verwerken, dat het overzichtelijk blijft? Want ik weet niet hoe ik dan het beste om kan gaan met de factuur. moet hem dan meteen boeken als betaald? of doorzetten naar een kruispost?

 

nu is me werkwijze het volgt;

1) print een factuur uit zonder brief papier, hier niet ik de pinbon aan vast, en 1 keer in de zoveel tijd voeg ik van de op dat moment betaalde facturen van die dag samen (zoek ik eerst handmaig uit)) en match ik deze met het ingekomen pinbedrag van de bank welke ik meestal een dag later heb gekregen.

Ik vind het een tijdrovend klusje en was benieuwd of dit sneller/makkelijker kan en of er ook een manier is om dit ook printloos te doen, zo wel mijn briefpapierloze factuur en de pinbon.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

1) Als een klant betaald via de pin, komen er 2 bonnetjes uit. 1 voor de klant, 1 voor mij. Moet ik deze pinbonnentje bewaren?

Ja, er geldt een verplichting alles 7 jaar te bewaren wat te maken heeft met je zakelijke administratie (debiteurenadministratie o.a.). Zodat de Belastingdienst alles eenvoudig inzichtelijk krijgt, bij een controle.

In hedendaagse kassa's worden alle gegevens in een elektronisch journaal vastgelegd. U mag deze elektronisch bewaren als de gegevens gemakkelijk (in)zichtbaar gemaakt kunnen worden. Uitprinten is dus niet verplicht.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/btw/administratie_bijhouden/administratie_bewaren/

 

U kunt met ons afspraken maken over kortere bewaartermijnen. De basisgegevens uit uw administratie, zoals bijvoorbeeld de debiteuren- en crediteurenadministratie, de in- en verkoopadministratie en het grootboek, moet u altijd 7 jaar bewaren. Voor de overige gegevens kunt u afspraken maken over kortere bewaartermijnen. Daarnaast kunt u ook afspraken maken over de vorm waarin u de gegevens bewaart (digitaal of op papier). En hoe gedetailleerd u die bewaart (bijvoorbeeld dagstaten of telstroken van de kassa). Deze afspraken leggen wij schriftelijk vast.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Een snellere maar niet altijd meer overzichtelijke methode is:

De factuur meteen afboeken als betaald met kruisposten pin als tegenrekening.

Vervolgens alle ontvangsten ook op kruisposten.

Als er kosten in de ontvangsten verwerkt zijn zal dit nog even gecorrigeerd moeten worden.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 120 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.