Jump to content
mwey
Verberg

pay per performance

vraag

Hallo allemaal,

 

Vandaag de dag heeft de klant een afkeer tegen uurtje factuurtje.

Ik ben op zoek naar artikelen over pay per performance.

Hoe kan een marketingcommunicatiebureau het principe pay per performance gebruiken. Of zijn er andere bruikbare mogelijkheden (fixed price etc). Vooral pay per performance heeft mijn interesse.

 

Vb:

pay per prospect

pay per lead

etc.

 

Wie weet hier meer over of wie weet waar ik hierover informatie vandaan kan halen?

 

Gr. MK

 

Link to post
Share on other sites

3 answers to this question

Recommended Posts

  • 0
  • Rate this answer

Pay per performance is natuurlijk ideaal voor de klant, maar het is moeilijk realiseerbaar. Je kunt heel veel dingen meten, maar dat meten kun je onmogelijk zelf doen. Daarvoor zou je marktonderzoekbureau's voor moeten inschakelen die op een onafhankelijke manier de resultaten van bijvoorbeeld een marketingcommunicatiecampagne zou meten. Misschien krijg je dan gezeur over de methode van onderzoek, want een andere methode zou voor de klant of voor jou goedkoper uit kunnen komen. Ook is het best duur om allerlei onderzoeken te laten uitvoeren. Voor een campagne van ettelijke miljoenen kun je dit natuurlijk wel doen, maar voor een kleine klant is dit te duur.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Zelf werk ik met een offerte waarin ik mijn inspanningsverlichting aangeef, met daaraan gekoppeld de producten die ik ga leveren. Bij de inspanningsverplichting moet je denken aan de ontwerpfasen met een aantal overlegmomenten, de producten zijn de tekeningen, boekjes en afbeeldingen die ik lever.

 

Hoe vaak een ontwerp dan over de kop gaat is niet vastgelegd, maar dat hoort nu eenmaal bij mijn business en shhhh! dat zit natuurlijk ook in mijn tarief: ontwerpen is iets wat niet incalculeerbaar is, dus er zit altijd ruimte om net even wat meer te doen.

 

Stijgt het aantal overlegmomenten nu ver boven de offerte uit, net als het aantal modellen wat getekend is: dan kan ik verwijzen naar de offerte en av; en kan dan in alle redelijkheid aangeven wat er meerwerk is. Vaak doe ik dat ook voor een afgesproken tarief: inzage vooraf in de prijs, en niet achteraf op basis van getelde uurtjes. Meestal vinden opdrachtgevers die relatieve zekerheid van een vast tarief toch het prettigst.

Link to post
Share on other sites
  • 0
  • Rate this answer

Ik denk dat pay per performance wel degelijk mogelijk is in de virtuele wereld van marketing communicatie. Wat altijd wel nodig is, is een objectieve meetlat, die door gebruiker als maker gerespecteerd wordt.

Marktonderzoek is zo iets.

Bijvoorbeeld bij marketing campagnes worden gelukkig steeds meer campagne-tests gedaan, om te kijken of ze wel het beoogde effect hebben bij de doelgroep.

 

Het wordt naar mijn mening te weinig gedaan : ik vind dit een gebrek aan innovativiteit in Nederland.

 

Waar het echt mank gaat (zie Nonex), zijn de puur creatieve vakken. Als je als klant iets heel anders wilt, dan zal je moeten geloven op de credits van de maker. Dat kan erg moeilijk zijn, omdat creativiteit niet hetzelfde proces volgt als normale fabrieksprocessen, zeg maar.

 

Waar ik mij wel aan erger, is dat te veel mensen zich op creativiteit beroepen. Met alle respect voor ieders vak, maar een brochure maken kent na 100 jaar zijn eigen wetmatigheden : we weten wat werkt en wat niet werkt. Als mensen dan helemaal opnieuw het concept brochure willen uitvinden, dan zijn ze bij mij aan het verkeerde proces.

 

Ik heb het idee dat we in Nederland teveel bezig zijn met imago, beleving en gevoel overal in te stoppen, waardoor we denken dat dit toegevoegde waarde opleeft en dat we dan echt creatief bezig zijn. Humbug, in veel gevallen.

Zeker waar klanten een simpele, standaard behoefte hebben, moet pay per performance mogelijk zijn.

 

Dat dit voor de maker de niet meest uitdagende opdrachten zijn, is weer een heel andere discussie.

Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 12 leden online en 222 gasten

    (See full list)    
  • Also interesting:

  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept