• 0

pay per performance

Hallo allemaal,

 

Vandaag de dag heeft de klant een afkeer tegen uurtje factuurtje.

Ik ben op zoek naar artikelen over pay per performance.

Hoe kan een marketingcommunicatiebureau het principe pay per performance gebruiken. Of zijn er andere bruikbare mogelijkheden (fixed price etc). Vooral pay per performance heeft mijn interesse.

 

Vb:

pay per prospect

pay per lead

etc.

 

Wie weet hier meer over of wie weet waar ik hierover informatie vandaan kan halen?

 

Gr. MK

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Pay per performance is natuurlijk ideaal voor de klant, maar het is moeilijk realiseerbaar. Je kunt heel veel dingen meten, maar dat meten kun je onmogelijk zelf doen. Daarvoor zou je marktonderzoekbureau's voor moeten inschakelen die op een onafhankelijke manier de resultaten van bijvoorbeeld een marketingcommunicatiecampagne zou meten. Misschien krijg je dan gezeur over de methode van onderzoek, want een andere methode zou voor de klant of voor jou goedkoper uit kunnen komen. Ook is het best duur om allerlei onderzoeken te laten uitvoeren. Voor een campagne van ettelijke miljoenen kun je dit natuurlijk wel doen, maar voor een kleine klant is dit te duur.

Link naar reactie
  • 0

Zelf werk ik met een offerte waarin ik mijn inspanningsverlichting aangeef, met daaraan gekoppeld de producten die ik ga leveren. Bij de inspanningsverplichting moet je denken aan de ontwerpfasen met een aantal overlegmomenten, de producten zijn de tekeningen, boekjes en afbeeldingen die ik lever.

 

Hoe vaak een ontwerp dan over de kop gaat is niet vastgelegd, maar dat hoort nu eenmaal bij mijn business en shhhh! dat zit natuurlijk ook in mijn tarief: ontwerpen is iets wat niet incalculeerbaar is, dus er zit altijd ruimte om net even wat meer te doen.

 

Stijgt het aantal overlegmomenten nu ver boven de offerte uit, net als het aantal modellen wat getekend is: dan kan ik verwijzen naar de offerte en av; en kan dan in alle redelijkheid aangeven wat er meerwerk is. Vaak doe ik dat ook voor een afgesproken tarief: inzage vooraf in de prijs, en niet achteraf op basis van getelde uurtjes. Meestal vinden opdrachtgevers die relatieve zekerheid van een vast tarief toch het prettigst.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat pay per performance wel degelijk mogelijk is in de virtuele wereld van marketing communicatie. Wat altijd wel nodig is, is een objectieve meetlat, die door gebruiker als maker gerespecteerd wordt.

Marktonderzoek is zo iets.

Bijvoorbeeld bij marketing campagnes worden gelukkig steeds meer campagne-tests gedaan, om te kijken of ze wel het beoogde effect hebben bij de doelgroep.

 

Het wordt naar mijn mening te weinig gedaan : ik vind dit een gebrek aan innovativiteit in Nederland.

 

Waar het echt mank gaat (zie Nonex), zijn de puur creatieve vakken. Als je als klant iets heel anders wilt, dan zal je moeten geloven op de credits van de maker. Dat kan erg moeilijk zijn, omdat creativiteit niet hetzelfde proces volgt als normale fabrieksprocessen, zeg maar.

 

Waar ik mij wel aan erger, is dat te veel mensen zich op creativiteit beroepen. Met alle respect voor ieders vak, maar een brochure maken kent na 100 jaar zijn eigen wetmatigheden : we weten wat werkt en wat niet werkt. Als mensen dan helemaal opnieuw het concept brochure willen uitvinden, dan zijn ze bij mij aan het verkeerde proces.

 

Ik heb het idee dat we in Nederland teveel bezig zijn met imago, beleving en gevoel overal in te stoppen, waardoor we denken dat dit toegevoegde waarde opleeft en dat we dan echt creatief bezig zijn. Humbug, in veel gevallen.

Zeker waar klanten een simpele, standaard behoefte hebben, moet pay per performance mogelijk zijn.

 

Dat dit voor de maker de niet meest uitdagende opdrachten zijn, is weer een heel andere discussie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 189 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.