• 0

Boekhouding en Loonadministratie voor holding en werkmaatschappij

Goedenavond beste forum leden,

 

Ik heb eind januari mijn eigen onderneming opgetuigd in de vorm van twee BV's:

- een werkmaatschappij

- een holding

 

Ik heb voor deze opzet gekozen met het oog op toekomstige groei. Om eerst een eenmanszaak op te tuigen en die vervolgens weer om te bouwen naar mijn huidige constructie leek mij minder efficient, dus vandaar de huidige setup.

 

Volgens mij is het idee van deze constructie dat ik vanuit de holding mijzelf verhuur aan de werkmaatschappij voor een managementfee en vanuit de holding een DGA salaris geniet. Als ik het goed begrepen heb van de notaris is dit de meest voor de hand liggende vorm om zo risico en vermogen te scheiden.

 

Nu is al het notariele werk verricht, maar heb ik eigenlijk niet zo heel scherp hoe het nu verder moet met het opzetten van de administratie. Maar volgens mij moet het volgende nog gebeuren:

 

- opzetten overeenkomst tussen holding en werkmaatschappij

- opzetten arbeidsovereenkomst tussen mijzelf en de holding

 

- opzetten boekhouding

- afsluiten van verzekeringen

- btw berekenen en afdragen

 

Aangezien ik slecht B2C diensten lever is er (volgens mij) geen facturatie verplichting.

 

Zijn al bovengenoemde zaken eenvoudig om zelf op te zetten of is het aan te raden om daar een derde partij voor te benaderen. Indien het relatief eenvoudig is, heeft er dan mogelijk iemand een link naar templates en/of checklists.

 

Alvast bedankt voor jullie hulp

 

Grt van een starter

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Civilian, welkom op higherlevel.

 

Er is geen vaste 'checklist' (thans dat ik kan vinden) voor hetgeen dat je vraagt.

Ik kan je wel even op weg helpen gelukkig!

 

Wat je de komende tijd te wachten staat om te verzorgen is het volgende:

 

- Inrichting boekhouding

- Aandeelhoudersovereenkomst

- verlaging DGA-loon

- Rekening-courant overeenkomst

- eventuele leningsovereenkomst

- Management overeenkomst

- Arbeidsovereenkomst tussen de BV en DGA

- Bekrachtingingsverklaring

 

Er zijn online op verschillende websites veel van deze contracten te vinden.

Ik raad je echter aan om een goede boekhouder met kennis van fiscaliteiten en juridische contracten, deze zal je vast alles kunnen aanleveren indien je daar klant wordt.

 

 

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0
Als ik het goed begrepen heb van de notaris is dit de meest voor de hand liggende vorm om zo risico en vermogen te scheiden.

Niet per sé de meest voor de hand liggende, wel de meest veilige.

 

Maar soms is dat ook hele dure overkill: als jij geen zware financiële verplichtingen aangaat en jouw operationele (aansprakelijkheids)risico's goed te beperken (met voorwaarden) of overdraagbaar (verzekerbaar) zijn, zou een eenmanszaak wellicht veel voor de handliggender kunnen zijn.

 

Alleen valt er voor een notaris niets te verdienen aan een eenmanszaak :)

 

 

Ik heb voor deze opzet gekozen met het oog op toekomstige groei. Om eerst een eenmanszaak op te tuigen en die vervolgens weer om te bouwen naar mijn huidige constructie leek mij minder efficient, dus vandaar de huidige setup.

 

Minder efficiënt? Dat is een "bijzonder" argument...

 

Meestal wordt de afweging gemaakt op risico, aantrekken eigen vermogen, kosten en fiscaal voordeel. En dan vooral dat laatste: want zolang je nog geen € 150.000-, winst per jaar maakt in je BV, is een eenmanszaak een stuk voordeliger: het verschil kan oplopen tot € 15.000,- per jaar.

 

Heb je voors en tegens van BV versus eenmanszaak samen met een deskundige (niet zijnde de notaris) onderzocht?

 

 

verlaging DGA-loon

Want?

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.