Jump to content

6Figures

Senior
  • Content Count

    35
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

0

Personal info

  • You are:
    maak een keuze
  • Address
    Plaggenstraat 38, Eindhoven, 5651CT, Netherlands
  • First name
    6
  • Last name
    Figures
  • Company or organization name
    6Figures
  • Website address
  • Facebook
  • How did you find us:
    maak een keuze

Register

  • What age group do you belong to?
    < 18
  • You are primarily interested in:
    ondernemen algemeen

Company info

  1. Beste Civilian, welkom op higherlevel. Er is geen vaste 'checklist' (thans dat ik kan vinden) voor hetgeen dat je vraagt. Ik kan je wel even op weg helpen gelukkig! Wat je de komende tijd te wachten staat om te verzorgen is het volgende: - Inrichting boekhouding - Aandeelhoudersovereenkomst - verlaging DGA-loon - Rekening-courant overeenkomst - eventuele leningsovereenkomst - Management overeenkomst - Arbeidsovereenkomst tussen de BV en DGA - Bekrachtingingsverklaring Er zijn online op verschillende websites veel van deze contracten te vinden. Ik raad je echter aan om een goede boekhouder met kennis van fiscaliteiten en juridische contracten, deze zal je vast alles kunnen aanleveren indien je daar klant wordt.
  2. Als ik het zo lees is het overgrote deel van de werkzaamheden in België, je personeel zal dan dus voor zijn inkomsten ook in België belast zijn. Dit levert overigens (naar mijn mening) relatief weinig administratieve rompslomp. De hypotheekrenteaftrek is echter niet mogelijk in België, gelukkig is er wel een compensatieregeling opgenomen in het belastingverdrag tussen Nederland en België [LINKJE] Het maakt voor de werknemers in casus dus niet uit of je een BVBA of BV opricht, de werkzaamheden zijn immers voor het grootste gedeelte in België en daar zullen ze dan dus ook voor belast worden. Wellicht is een best of both worlds mogelijk. Een Nederlandse BV met een VI in België (?). Zodoende kun je je Nederlandse personeel in Nederland houden, en heb je toch nog een stukje tax shifting naar Nederland omdat je met verrekenprijzen zult werken (gunstig door het hogere VPB tarief bij onze zuiderburen)
  3. Als ik het zo lees is het overgrote deel van de werkzaamheden in België, je personeel zal dan dus voor zijn inkomsten ook in België belast zijn. Dit levert overigens (naar mijn mening) relatief weinig administratieve rompslomp. De hypotheekrenteaftrek is echter niet mogelijk in België, gelukkig is er wel een compensatieregeling opgenomen in het belastingverdrag tussen Nederland en België [LINKJE] Het maakt voor de werknemers in casus dus niet uit of je een BVBA of BV opricht, de werkzaamheden zijn immers voor het grootste gedeelte in België en daar zullen ze dan dus ook voor belast worden. Wellicht is een best of both worlds mogelijk. Een Nederlandse BV met een VI in België (?). Zodoende kun je je Nederlandse personeel in Nederland houden, en heb je toch nog een stukje tax shifting naar Nederland omdat je met verrekenprijzen zult werken (gunstig door het hogere VPB tarief bij onze zuiderburen)
  4. Straks zijn er 2 bestuurders waarvan de ene 10% van de stemrechten heeft en de ander 90%? Dan is op grond van de regeling aanwijzing DGA 2016 mijns inziens de 90%-partij DGA en de 10%-partij is 'gewoon' werknemer voor de werknemersverzekeringen (tenzij jullie derde-graads of minder familie van elkaar zijn of elkaars partner zijn). Art 12a wet op de loonbelasting 1964 1. Ten aanzien van de werknemer die arbeid verricht ten behoeve van een lichaam waarin hij of zijn partner een aanmerkelijk belang heeft, wordt het in het kalenderjaar van dat lichaam genoten loon ten minste gesteld op het hoogste van de volgende bedragen: a. 75% van het loon uit de meest vergelijkbare dienstbetrekking; b. het hoogste loon van de werknemers die in dienst zijn van het lichaam, bedoeld in de aanhef, of met het lichaam verbonden lichamen; c. € 44.000. DGA staat er los van ;)
  5. Iemand zal het moeten bevestigen, niet volledig mijn vakgebied. Maar zakelijk gezien lijkt het me wat jullie samen overeenkomen, dat dat leidend is. Dat er wetten zijn die in andere gevallen (veelal voor consumenten) de zaken anders regelen, wijken jullie van af door samen een contract op te stellen. Als er dus geen bepaling is als: voor overige zaken is het nationaal recht van toepassing (of dergelijke), dan lijkt me dat de letterlijke tekst van het overeengekomen contract leidend is.
  6. Als ik het goed heb begrepen ben je op zoek naar een (gratis) systeem dat de voorraden wegschrijft wanneer een verkoop is gerealiseerd. Diverse boekhoudsystemen hebben hier een oplossing voor, voor een ICT'er zal dit ook maximaal 2 uur werk zijn (daar zou ik voor gaan). Verder gebruik je geen office 365, dus een illegale versie van excel(?foei!) en wil je de nas server thuis draadloos aansluiten (waarom niet bedraad?)
  7. Ik kan echt niet de enige zijn, maar enkele ctrl+F opdrachten lijken het tegendeel te bewijzen tot nog toe. Maar ik luister heel de dag BNR nieuwsradio!
  8. Snelstart zegt me niets, maar als je al vastloopt met welke grootboekrekeningen je hebt dan zal ik toch maar overwegen om dit uit te besteden..
  9. Nee hier zijn antimisbruikregels voor. Je kunt de rente wel deels afzetten tegen de winsten die je bereikt met je huidige holding, daar zijn een aantal complexe artikelen voor. Aangezien ik niet weet in hoeverre ik deze vraag serieus moet nemen geef ik je de artikelen cadeau en kun je het zelf uitzoeken. Het gaat om artikel 10 eerste onderdelen c en d, 10a, 13l en 15ad Wet Vpb 1969 Overigens weet ik niet hoe de wet in België hier naar handelt, zul je even een specialist moeten vragen (al verwacht ik dat die zich er ook voor een goede 2 à 3 uur in zal moeten verdiepen)
  10. Je kvk inschrijving is niet leidend voor het moment vanaf wanneer jij ondernemer bent. Je hoort inderdaad nog wel btw op die factuur te zetten, die zou je dan in theorie af moeten dragen over kwartaal 4. Echter gezien je geringe inkomen kun je gebruik maken van de kleine ondernemers regeling, en draag je dus niets af. No offence, maar je vraag is een behoorlijke basisvraag. Ik raad je aan om je kennis op te frissen met een goed boek over boekhouden en de hand te schudden met een boekhoud of administratiekantoor, dat lijkt me in jouw geval een investering die je goed zult terugverdienen
  11. In bovenstaande berekening was die er al vanaf gehaald. Mag er toch van uit gaan dat je werkgever de werkgeverskosten gaat betalen..
  12. Is het huis of het huis + hal belast met BTW?
  13. Kun je me de exacte namen van posten geven die je momenteel op je balans hebt? Dan zal ik je de journaalpost geven :)
  14. nog te betalen btw @ nog te ontvangen btw @ af te dragen btw/te ontvangen btw en dan de post af te dragen btw/ te ontvangen btw @ kas afhankelijk van of je nog btw ontvang of moet afdragen Is het een beetje duidelijk?
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept