• 0

Hoe te vorderen/betalen BTW van vorig jaar in de nieuwe beginbalans verwerken?

Goedendag,

 

Weet iemand hoe ik te betalen BTW (automatisch) en te vorderen BTW, die beiden op mijn eindbalans van vorig jaar staan, in het nieuwe boekjaar (balans) verwerk? Ik wil die bedragen niet meer op de beginbalans omdat het per saldo toch 0 is.

In mijn geval zijn beide bedragen gelijk (door de KOR).

 

Kan ik beide rekeningen/bedragen misschien gewoon leeg laten op de beginbalans? Dat is per saldo hetzelfde als ik ze beide wel overneem.

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

In het algemeen is het handig om voor de nog te betalen / ontvangen BTW-bedragen één balansrekening te gebruiken die daar mee correspondeert en de grootboekrekeningen voor verschuldigde BTW en voorheffing op nul te stellen. Aangezien jij niets hoeft te betalen of te ontvangen kan je die bedragen dan inderdaad gewoon weg laten zonder een balanspost op je beginbalans op te nemen.

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de snelle reactie! Ik laat het dus maar gewoon weg uit de beginbalans. Totaal passiva en totaal activa is dan ook lager. Volgens mij is dat geen punt. (ik ben geen boekhouder maar meubelmaker, vandaar de misschien wat vreemde vraag voor een accountant/boekhouder;)

 

Link naar reactie
  • 0

nog te betalen btw

@ nog te ontvangen btw

@ af te dragen btw/te ontvangen btw

 

en dan de post

 

af te dragen btw/ te ontvangen btw

@ kas

 

afhankelijk van of je nog btw ontvang of moet afdragen

Is het een beetje duidelijk?

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Goedendag,

 

Weet iemand hoe ik te betalen BTW (automatisch) en te vorderen BTW, die beiden op mijn eindbalans van vorig jaar staan, in het nieuwe boekjaar (balans) verwerk? Ik wil die bedragen niet meer op de beginbalans omdat het per saldo toch 0 is.

In mijn geval zijn beide bedragen gelijk (door de KOR).

 

Kan ik beide rekeningen/bedragen misschien gewoon leeg laten op de beginbalans? Dat is per saldo hetzelfde als ik ze beide wel overneem.

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

De posten 'te betalen' en 'te vorderen' boek je als het goed is bij het boeken van de BTW aangifte weg, niet bij de jaarafsluiting.

Link naar reactie
  • 0

Ik doe alles 1× per jaar.

Balans v en w en aangiften ergens in maart.

Hoe boek ik de btw weg dan zodat het niet meer op de nieuwe balans komt?

 

Kun je me de exacte namen van posten geven die je momenteel op je balans hebt?

Dan zal ik je de journaalpost geven :)

 

Administratie? Advies? Fiscaliteiten?

www.6figures.nl

Link naar reactie
  • 0
In mijn geval zijn beide bedragen gelijk (door de KOR).
Het lijkt mij een te sterk verhaal.

 

Eindbalans 2015

125 Te vorderen BTW 700€

170 Te betalen BTW 0€

180 BTW Automatisch berekend 700€

 

Ik wil graag dat deze rekeningen op 0 staan op mijn beginbalans 2016

Zo te zien maakt u gebruik van Speedbalance.

 

Zoals u het beeld presenteert:

- Aan het einde van 2015 (4e kwartaal neem ik aan) heeft u € 700,00 aan te btw te vorderen (terugkrijgen)

- De btw die u moet betalen is € 0,00.

- De btw-rekening staat op € 700,00 (positief)

 

Als de btw-rekening op € 700,00 staat, dan zou u € 700,00 + € 700,00 = € 1.400,00 te vorderen hebben. Bij een btw-afdracht zou het getal negatief behoren te zijn.

 

Aangezien u btw terug krijgt, is de KOR niet van toepassing, tenzij u over het hele boekjaar van 2015 minder dan € 1.883,00 euro aan btw heeft afgedragen.

 

Omdat u btw terugkrijgt - ergens in 2016 - kan de grootboekrekening (te vorderen btw) aan het begin van het boekjaar 2016 niet nul zijn.

 

Verder ... Mocht de KOR in 2015 wel van toepassing zijn, dan verhoogt dat de winst.

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

 

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Dank je.

 

 

Ik ben denk ik niet duidelijk. Toelichting op mijn situatie:

 

stap 1 De rekening 180 BTW Automatisch staat rood, te betalen 700€

stap 2 ik bereken via de KOR dat ik dat bedreag terugkrijg, dus ik voer vervolgens direct op Te vorderen BTW 700€

 

zo is het per saldo 0€

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
Ik ben denk ik niet duidelijk. Toelichting op mijn situatie:

 

stap 1 De rekening 180 BTW Automatisch staat rood, te betalen 700€

stap 2 ik bereken via de KOR dat ik dat bedreag terugkrijg, dus ik voer vervolgens direct op Te vorderen BTW 700€

zo is het per saldo 0€

Als u de btw nog niet heeft afgedragen, dan valt er ook niets terug te vorderen. De af te dragen (te betalen) btw boekt u direct als KOR in de W/V-rekening.

 

31-12-2015 / toepassing KleineOndernemersRegeling / 180 (Debet) / 950 (Credit) / € 700,00

 

180 = grootboekrekening btw

950 = KleineOndernemersRegeling >> u mag ook een ander nog niet bestaand grootboekrekeningnummer gebruiken in de W/V-rekening - Opbrengsten/Inkomsten.

 

De KOR is een inkomstenpost, die de winst verhoogt en zichtbaar wordt in de Opbrengsten/Inkomsten. Hierbij staat de "te vorderen btw" (125) op nul, evenals de "te vorderen btw" (175) en de btw-rekening (180).

 

Met de vriendelijke groeten van Nedzhibe

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me allemaal nogal verwarrend:

 

Je wilt wel graag de BTW op 0 hebben op de balans, maar dan begrijp je de betekenis van de 'balans' niet.

De balans is een momentopname waarin de schulden en vorderingen (bezit) op een bepaalde datum gelden. Per einde jaar (afsluiting ) is die datum 31-12-(2016). Wanneer er dan een BTW schuld of vordering is, komt deze dus op de balans. Hoe je dit vermeld is nogal vrij te kiezen. Meestal en in jouw geval komt er een berekend saldo (€700 te vorderen neem ik aan) op de balans. Na afsluiting komt in de beginbalans (2017) dit als BTW vorige jaren (debet) €700 te staan. Alle nieuwe vorderingen en schulden en afdrachten en teruggaves van BTW vormen voor het einde van 2017 weer een saldo. enz. enz.

 

De KOR berekening doe je 'normaal' in de aangifte van december. Alleen als de vermindering door KOR de gehele BTW jaarschuld is, dan pas komt er "0" op de balans.

 

Bij jou is het onduidelijk of er een BTW vordering of schuld was, voordat je met KOR gaat rekenen en hier een vreemde 180 rubriek neerzet.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 269 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.