• 0

Uittreden uit BV

Goedenavond,

 

Ik heb al heel wat topics doorgelezen hier, maar heb nog niet een (sluitend) antwoord op mijn casus. Ik gooi het daarom hier in de groep, wellicht kunnen jullie mij naar een bestaande topic wijzen of mij van meer info voorzien.

 

Het volgende:

 

In november 2016 ben ik een bedrijf gestart met een toenmalige collega. Daarbij zijn drie (stille) vennoten ingestapt, die met zijn drieën 50% aandelen hebben. Mijn compagnon en ik hebben beide 25%. Ik ben ingestapt via een eigen beheer bv in de werk bv en wij hebben ons maandelijks een managementfee uitbetaald richting de beheer bv. Wij zijn met zijn tweeën DGA.

 

Op dit moment is het voor ons persoonlijk niet meer mogelijk om samen de bedrijfsvoering door te zetten. We hebben beide een andere visie en andere prioriteiten waardoor het vertrouwen in elkaar is opgezegd. Ik wil het bedrijf niet alleen voortzetten, hij wel. Mij wordt een 'brevet van onvermogen' gegeven door mijn compagnon, waar ik het niet mee eens ben.

 

Punt is: wij hebben een krediet bij de bank van 60.000 en staan op dit moment op -55.000. Wij hebben een eerste afspraak gemaakt met alle vennoten als eerste stap. Kan iemand mij de eerste stappen uitleggen om dit juridisch en financieel gezien het beste te laten verlopen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Is er een aandeelhoudersovereenkomst? Verder, staat er iets over uitkoop in de statuten?

 

Een brevet van onvermogen is mijn onbekend. Je kan wel door de aandeelhoudersvergadering als bestuurder wellicht worden ontslagen (wat is er afgesproken?).

 

Uitstappen zou wellicht moeten kunnen, zie de aanbiedings- of goedkeuringsregeling in de statuten (en de evt aandeelhoudersovereenkomst). Ik vermoed alleen dat dat niet gaat opleveren wat jij wilt hebben voor je aandelen.

 

Opmerking van Maagdenberg is zeker ook erg relevant, de lening. Wat staat er in de voorwaarden?

 

Link naar reactie
  • 0

 

Wie is kredietnemer, is er hoofdelijkheid of borgtocht overeengekomen?

 

 

Een borgstelling van 15.000 (plus rente en kosten) voor mij en idem voor hem.

 

qua uittreden kan dat inderdaad op twee manieren: zelf natuurlijk, of middels ontslag na een aandeelhoudersvergadering.

 

Mij is nu een aanbod gedaan om uit te treden, waarbij de werk bv de schuld (en ook borgstelling) overneemt. Dit is ook uit persoonlijke gunning van de overige drie aandeelhouders.

Link naar reactie
  • 0

Om te weten wat voor afspraak je zou moeten maken, moet je in feite een balans maken van (jouw) activa en passiva mbt de bv.

 

passiva:

borgstelling, schulden van jou aan bv

 

activa:

waarde van jouw aandelen

schulden van de bv aan jou

(afkoop) management ovk

 

De waarde van de aandelen is vaak het lastigst vast te stellen.

 

Als bestuurder kan je, zoals je zelf aangeeft, zelf ontslag nemen of ontslagen worden. Jouw aandelen kunnen (vrijwel) alleen worden overgenomen als jij daar aan meewerkt. Het is verstandig om een akkoord te krijgen over alle punten van jouw exit uit de BV als bestuurder en aandeelhouder, voordat je zelf ontslag neemt als statutair bestuurder.

 

 

Advocaat bij Coupry advocaten te Den Haag: https://www.coupry.nl/

 

Advocaat Ondernemingsrecht en Beëindiging Samenwerking

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 142 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.