• 0

Scharrelhandel op Amazon, Bol.com en andere marktplaatsen

In de VS heb je hele communities van ondernemers die een inkomen proberen te vergaren op marktplaatsen als Amazon en eBay. Voorbeelden zijn Webretailer, Startup Bros, Warrior Forum, Seller Engine en eCommerce Fuel. Dat levert soms een mix op van nerds + wannabees (eet veel pizza en moeder doet de was nog), maar het is ook wel een spannend startup-sector vol scharrelhandelaars - zoals al eerder gesignaleerd op HL.

 

Die ook zijn eigen helden kent. Heel Amerikaans: get rich quick. Op de site van Inc.com deelt zo-ééntje zijn succesformule.

 

- gebruik analytics om de juiste kansen te ontdekken (oftewel: check of je gutfeeling klopt);

- selecteer een sterk product + plaats een motiverende beschrijving + krijg 10/15 eerlijke reviews;

- kies een simpel product uit het Verre Oosten en whitelabel dat;

- ga geen nieuwe producten ontwikkelen;

- kopieer andere successen.

 

Dezelfde sector bestaat in Europa ook, alleen is die meer versnipperd en ontbreekt het aan evidente online hangouts. Als je een tip hebt, voeg die in een reactie toe. Ik kwam Tamebay in Engeland tegen. Zou me niks verbazen als Duitsland ook al een trader-gemeenschap heeft.

 

En anders moeten we maar eens met euromerchants-hangout beginnen. ;)

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Wawo zei:

Het probleem met Amazon is dat deze bedrijfjes zich voor doen als Westers merk en, omdat het wordt verstuurd vanuit een lokaal pakhuis, je moeilijk kunt zien waar het nou echt vandaan komt en op wat voorn service je kunt rekenen. 

 

We zijn het eens dat relatief nieuwe goederenstromen via dropshipping en vermomshops aandacht vragen, omdat de aansprakelijkheid vermeden wordt. Maar het fenomeen dat producten uit China of Bangladesh onder een westers merk verkocht worden, is niet nieuw. Alle grote merken hebben de goedkope productielanden ontdekt, en je moet maar hopen dat ze hun kwaliteit bewaken. Retailers kopen daar ook massaal in voor hun huismerken (de heren Blokker, Zeeman en Wierdsma van Wibra vlogen al in de jaren zeventig samen naar Hongkong om in te kopen).

 

Ik heb de case van AllStars een paar jaar geleden eens uitgezocht. Die werden ooit in Amerika gemaakt, gelinkt aan de bandenindustrie waar het lassen van rubber aan canvas ontwikkeld is. Die productie is de afgelopen decennia eerst verplaatst naar Mexico en naburige landen (near-shoring) en uiteindelijk naar het Verre Oosten. Bovendien is bespaard op materialen, met name de kwaliteit van het rubber en canvas. Dit soort merken schrikt er niet voor terug de kwaliteit af te stemmen op de regio, dus producten van een lager allooi voor landen met minder koopkracht. Die komen door parallelhandel incidenteel alsnog bij ons terecht. En dan wordt soms net gedaan alsof het namaak is.

 

Sommige 'westerse merken' laten zelfs een minder allooi produceren als MFO (made for outlet), maar dat is weer een verhaal apart.

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 9-7-2021 om 10:28, TwaBla zei:

Sommige 'westerse merken' laten zelfs een minder allooi produceren als MFO (made for outlet), maar dat is weer een verhaal apart.

 

Doet mij terugdenken aan de Drie Dolle Dwaze Dagen van de Bijenkorf. De eerste keer was dat een echte opruiming met echte aanbiedingen, de vele jaren daarna vooral speciaal ingekocht spul van mindere kwaliteit, minder inhoud, mindere samenstelling etc. .

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dit topic heet scharrelhandel en het gaat over 'kleinschalige' platformverkoop. Een veel 'grotere' trend is die van D2C (directe verkoop van fabrikanten of importeurs aan consumenten), al dan niet via een webshop en een of meerdere plaza's.

 

Zie of hoor de recente uitingen van bijvoorbeeld Dyson 'koop direct van de makers'. Waar zij eerder via o.a. de voorgenoemde speler gedemonstreerd  en verkocht werden.

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, Gast zei:

Een veel 'grotere' trend is die van D2C (directe verkoop van fabrikanten of importeurs aan consumenten), al dan niet via een webshop en een of meerdere plaza's.

Direct to consumer (D2C) via webwinkel of intermediair verkoopplatform is een contradictio in terminis. :slightly-smiling-face:

 

Kort webwinkel in tot winkel en je hebt oude wijn in nieuwe zakken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

al dan niet via een webshop en een of meerdere plaza's.

Aanscherping: al dan niet via een 'eigen' merk webshop en 'eigen' account en 'platform manager of marketeer' op een of meerdere plaza's.

 

Direct in de zin van dat ze zelfstandige tussenhandel en wederverkopers er tussenuit snijden.

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Ward van der Put zei:

Direct to consumer (D2C) via webwinkel of intermediair verkoopplatform is een contradictio in terminis. :slightly-smiling-face:

 

Kort webwinkel in tot winkel en je hebt oude wijn in nieuwe zakken.

 

Het is in feite een gradueel verschil. Wat wel tot het fenomeen D2C gerekend wordt, zijn bv franchiseshops waarbij de merkhouder de franchisegever is. Dan staat er op de gevel Sony Store maar blijft het een lokale dealer die onder toezicht van de franchisegever de shop runt. Hetzelfde zien we online. De meeste platforms verkopen hun diensten aan de merkhouder die dus grotendeels zelf aan de knoppen draait. Voorbeeld is Philips dat verkoopt via Amazon. Dat valt onder de noemer D2C, al is dat deels een academische kwestie.

 

Kijk naar jaarverslagen van Amerikaanse merkenverkopers want die maken onderscheid tussen wholesale en retail in hun omzetcijfers. Wholesale is verkoop aan voorraadhoudende resellers. Dat zijn platforms doorgaans niet.

 

Dus er gaat wel degelijk andere wijn in die nieuwe zakken. :smiling-face-with-sunglasses:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Een niet geheel toevallig gekozen voorbeeld kan LEGO zijn, dat slechts een deel van zijn assortiment via zelfstandige retailers en webwinkels laat verkopen, terwijl een ander deel via LEGO Direct gaat en/of via de eigen merkwinkels. Dat varieert van tijd tot tijd, want D2C veroorzaakt uiteraard kanaalconflicten. Dealers vinden het niet leuk dat ze geen toegang hebben tot de exclusives.

 

Maar dit was een zijspoortje... :upside-down-face:

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het is niet academisch en ook niet marginaal verschillend als je wat lager in de bedrijfskolom zit. Het is een significante verschuiving van waar omzet en marge behaald worden (hoe de taart verdeeld wordt) voor Westerse (merk)producten. En dat wordt niet door scharrelhandelaars of dropshippers veroorzaakt.

 

Mvg,

 

Wigbolt

aangepast door Wigbolt
Link naar reactie
  • 0
33 minuten geleden, Gast zei:

Het is niet academisch en ook niet marginaal verschillend als je wat lager in de bedrijfskolom zit. Het is een significante verschuiving van waar omzet en marge behaald worden (hoe de taart verdeeld wordt) voor Westerse (merk)producten. En dat wordt niet door scharrelhandelaars of dropshippers veroorzaakt.

 

Helemaal eens. Ik volg dat al 25 jaar en weet dat vrijwel niemand er goed naar kijkt. Ward zal het voorbeeld van Lego uit eigen praktijk herkennen. Maar kijk ook eens naar nieuwe EV's en vraag je af waarom Volvo (Polestar) en VW (Cupra van Seat) met totaal nieuwe merken komen die D2C op de markt gezet worden. Ook dat heeft volgens mij met verdeling van de taart te maken.

 

Academisch is de discussie waar de scheidslijn ligt tussen D2C en B2B. Ik denk dat het te maken heeft met voorraadrisico.

 

Maar dat is toch wel een ander onderwerp dan de scharrelhandel op de platforms. :face-with-rolling-eyes:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.