• 0

BTW afdracht bij verhuur auto van BV aan eenmanszaak?

Als de auto van de BV verhuurd wordt aan de eenmanszaak van de DGA, hoe zit het dan met de BTW afdracht eindejaar (2,7 of 1,5%)? Toelichting: Afgelopen 4 jaar heb ik vanuit mijn BV de auto (bouwjr 1999) verhuurd aan mijn werkgever en gewoon bijtelling gehad. Sinds 1 maart ben ik zelfstandig en wil ik de auto verhuren aan mijn eenmanszaak en gewoon bijtelling IB in eenmanszaak nemen. Volgens mij heb ik dan niet te maken met de extra BTW afdracht eind van het jaar. Klopt dat?

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Klopt dat?

Nee.

Moet je gewoon een BTW correctie van 2,7% in de eenmanszaak maken. Mag je overigens wel als bedrijfskosten behandelen (aftrekken van de winst dus).

(Over de verhuur is de BV ook BTW verschuldigd, maar dat weet je natuurlijk.)

"What, me worry?"

• 0

Het is een huurauto. En dat werkt hetzelfde als een 'eigen auto'.

En helaas: de 'dagwaarde' is alleen relevant voor de inkomstenbelasting.

Voor de omzetbelasting geldt (voor de forfaitaire regeling) de oorspronkelijke cataloguswaarde.

(Maar je kan de BTW correctie natuurlijk maximeren tot de werkelijk afgetrokken voorbelasting inzake de auto.)

"What, me worry?"

• 0

Wederom dank! "De werkelijk afgetrokken voorbelasting inzake de auto", heeft dat betrekking op de BTW op de huur EN de brandstofkosten in de eenmanszaak? Onderhoud etc. wordt door BV betaald. Kan de brandstof dan ook beter door BV betaald worden?

• 0

Leuk bedacht allemaal, maar de bijtelling heb je als DGA niet in de eenmanszaak maar in de BV. én je loopt tegen excessief privé gebruik aan voor de kilometers die je als eenmanszaak maakt.

Zie ook deze reactie op een bijna identieke vraag:

Als bv mag je uiteraard een auto aanschaffen. En je mag 'm uiteraard ook verhuren. Het is wel noodzakelijk dat de bv een sluitende kilometeradministratie bijhoudt. De bv stuurt gewoon een factuur met een marktconforme prijs (én btw) naar jezelf (privé). De omzet is voor de BV Vpb-belaste inkomsten Je kunt in de eenmanszaak dan vervolgens 19 cent per (zakelijke en woonwerk)kilometer voor de inkomstenbelasting aftrekken.

De bv mag ook de factuur sturen naar de eenmanszaak. In dat geval heeft de eenmanszaak een aftrekpost voor de inkomstenbelasting (en de omzetbelasting, als er sprake is van btw-belaste prestaties in de eenmanszaak), maar je kunt dan uiteraard geen 19 cent per kilometer meer aftrekken. En je zult de zakelijkheid van de ritten dan in zowel de bv als de eenmanszaak moeten bijhouden. Het is kiezen of delen.

Als je echter DGA van de bv bent, kan het natuurlijk zijn dat je de auto ook voor meer dan 500 km privé gebruikt. In dat geval kan het zijn dat je ervoor kiest om de auto op de balans van de bv te zetten, hetgeen ervoor zorgt dat je privé bijtelling krijgt. De bv moet dan loonheffing inhouden over een percentage van de nieuwwaarde van de auto. Als je vervolgens die auto voor zakelijke ritjes voor de eenmanszaak gebruik kun je voor die ritjes wél 19 cent per kilometer van de winst van de eenmanszaak aftrekken.

Let in dat laatste geval ook op dat de bijtellingpercentages eigenlijk minimumpercentages zijn. Als het werkelijke voordeel van het privégebruik meer dan het geldende percentage van de catalogusprijs is, dan kwalificeert dat 'excessief privégebruik' en is de werkelijke waarde van het privégebruik belast. Realiseer je dus goed dat de ritjes die je maakt voor de eenmanszaak met de auto van de bv voor de bv privéritjes zijn (en dus zorgen voor bijtelling over je loon in de bv), maar voor de eenmanszaak zakelijk kunnen zijn (en dus zorgen voor een forfaitaire aftrek).

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

In de BV is niemand werkzaam en deze verhuurt gewoon activa. In de eenmanszaak heb ik volgens mij bijtelling vanwege ‘ auto van de zaak’ en meer dan 500 km. per jaar. Is er dan geen ongelijkheid met een gewone werknemer met auto van de zaak, als ik er nu extra BTW afdracht voor moet doen? Dat is toch rechtsongelijkheid?

• 0

Is er dan geen ongelijkheid met een gewone werknemer met auto van de zaak, als ik er nu extra BTW afdracht voor moet doen?

"Extra BTW afdracht"...?

Elk bedrijf met werknemers met "een auto van de zaak" moet voor de omzetbelasting een correctie voor het privégebruik van de bewuste werknemer doen.

En ook een eenmanszaak, als er verder geen werknemers zijn.

Dus: geen 'ongelijkheid' wat dat betreft.

Overigens kan ik mij, in tegenstelling tot Norbert (kennelijk), wél situaties voorstellen waar de "bijtelling" niet bij een ('slapende', slechts eigenaar van een auto) BV voor de loonheffingen belast wordt maar dan bij de de huurder/gebruiker van de auto.

Maar misschien kan je daar verschillend over denken. Ik heb het eigenlijk nooit in de praktijk voorbij zien komen verder.

"What, me worry?"

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar