• 0

Kleding importeren ontwikkelingslanden [invoerrechten Form A of Rex registratie]

Hallo allemaal,

 

Heeft er iemand ervaring met kleding importeren uit ontwikkelingslanden. Ik wil hiermee beginnen en heb begrepen van KVK dat er uit deze landen (bv Pakistan) geen invoerrechten wordt geheven indien er een Form A wordt overlegd. Maar de meeste leveranciers kennen dit formulier niet, heeft iemand hier ervaring mee hoe je dit het beste zou kunnen doen?

 

Bij voorbaat dank!

 

[verandering: titel]

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dat is niet helemaal correct. Dat er met een Form A bespaard kan worden op de invoerrechten klopt maar bijvoorbeeld Pakistan (sinds 01-01-2018) geeft al geen Form A's meer af, dat is vervangen door het REX-systeem. Afgifte van een Form A of attest van oorsprong (REX) is een zaak van de exporteur, die moet bij zijn lokale autoriteiten een Form A laten afgeven of zich voor REX registreren. In beide gevallen pas voor zendingen met waarde van meer dan 6000 Euro.

  • 0
12 uur geleden, Back2Bowhunting zei:

Voor bedragen lager dan 6000,- ben je gewoon invoerrechten verschuldigd?

 

Nee, voor bedragen onder 6000 Euro mag de exporteur een verklaring opstellen zonder dat hij daarvoor een vergunning/registratie heeft. 

  • 0

HS codes em import tarieven kan je checken via: https://tarief.douane.nl/arctictariff-public-web/#!/taric/nomenclature/sbn?sd=5-8-2019&d=I&cc=&l=nl&ql=nl&ea=false

Voor transportkosten moet je een inschatting maken van het transport volume. Alles onder de 20m³ wordt een LCL (Less then container load) Een 20" container kan 28m³ laden, maar omdat LCL duurder is dan FCL  (Full container load) ligt het omslag punt grofweg bij 20m³. Met het volume kan je offertes opvragen bij diverse vervoerder. Meestal is het handigste om de producent dit te laten verzorgen en door het opvragen van eigen offertes te checken of zijn prijzen kloppen. 

  • 0
4 uur geleden, Markilanosz zei:

Een 20" container kan 28m³ laden, maar omdat LCL duurder is dan FCL  (Full container load) ligt het omslag punt grofweg bij 20m³. Met het volume kan je offertes opvragen bij diverse vervoerder. Meestal is het handigste om de producent dit te laten verzorgen en door het opvragen van eigen offertes te checken of zijn prijzen kloppen. 

1. Waar het omslagpunt ligt, hangt onder andere af van de handelingen die in de haven van aankomst moeten worden verricht en kan daardoor al bij ca. 16cbm liggen. Het maakt een heel verschil of er 2000 dozen ontladen en op pallets gezet moeten worden of maar 20.

2. "Meestal is het ..... of zijn prijzen kloppen." Als je zo gaat vergelijken, vergelijk je appels met peren. Natuurlijk krijg je van de leverancier van je spullen een betere vrachtprijs aangeboden dan van je Nederlandse vervoerder omdat je in 99% van de gevallen een CIF prijs krijgt (waarbij de leverancier vaak nog een bonus/provisie van de vervoerder krijgt).  Het venijn zit hem dan in de staart omdat je in Rotterdam dan de hoofdprijs betaalt voor een zogenaamde "Import Service Fee".  Zoek hier in HL of Google maar eens op "Import Service Fee" en "CISF". Een andere reden waarom de vervoerder die je leverancier je aanbeveelt goedkoper kan zijn is de verzekering. Vaak wordt er geen verzekering aangeboden of is de dekking ivm de verzekering die je Nederlandse vervoerder kan aanbieden ronduit slecht. En als je dan aanspraak moet maken op een buitenlandse verzekering wens ik je veel geduld en succes toe.

China Trade Consult

www.china-trade-consult.nl en www.china-trade-consult.de

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wie is er online?
    1 lid, 44 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.