• 0

Informele kapitaalstorting in goederen

Ik heb een holding BV en zou graag mijn prive voorraad aan edelmetalen (goud/zilver) hierin onderbrengen. Normaal gesproken is dat niet zo interessant, aangezien eventuele koersstijgingen dan belast worden als winst. Dus zoek ik naar een manier om dat te voorkomen.

 

Op diverse plekken las ik dat een informele kapitaalstorting (agio op aandelen) ook mag plaatsvinden in goederen (zoals machines/panden). En je deze stortingen weer onbelast kunt uitkeren door achteraf naar de notaris te gaan.

 

Als ik het goed begrijp zou ik dus X kilo goud in kunnen brengen, maar mag ik in de toekomst er dan ook weer X kilo uithalen? Of is het zo dat als de waarde verdubbeld is, ik er nog maar de helft van X uit mag halen? Oftewel de waarde die het destijds had. Dat lijkt me bij machines of panden vrij moeilijk?

 

En stel dat ik wel hetzelfde aantal kilos er weer uit mag halen, is het dan wel terecht om belasting over de koerswinst te betalen in de tussenliggende jaren? Aangezien het metaal dan meer in soort van bruikleen is gegeven, waardoor er van feitelijke winst eigenlijk geen sprake is?

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik heb een holding BV en zou graag mijn prive voorraad aan edelmetalen (goud/zilver) hierin onderbrengen.

Waarom, wat is het zakelijke doel daarvan?

 

(Alleen zakelijk parkeren om - bijvoorbeeld - Box 3 heffing te ontlopen gaat niet werken, daar trapt de fiscus niet in. )

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
  • 0

De holding heeft geen winstoogmerk, en dient puur als Spaar BV voor mijn pensioen. Dat is ook vastgelegd in de statuten.

 

Het zakelijk doel is dus om de risicos te spreiden over meerdere valuta, zodat een eventuele crash van de euro minder gevolgen heeft.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.