• 0

Youngtimer zakelijk rijden?

Beste mensen,

 

Ik heb een vraag: Ik ben sinds korte periode gestart met een nieuw bedrijf.

 

Nu heb ik recent privé via Marktplaats een Volvo S60 gekocht van 2001 voor 1950 euro. Ik wil deze auto gaan gebruiken als auto van de zaak.

 

Nu heb ik daar wat vragen over:

 

1. Ik heb van deze auto geen aankoopfactuur of bon of bankoverschrijving, ik heb deze auto contant betaald door de verkoop van mijn vorige auto. Ik heb deze auto gekocht van een particulier. Is dat een probleem? want de vraag is hoe zet ik deze dan op de balans?

 

2. De bijtelling van deze auto, betaal ik bijtelling over wat toen de cataloguswaarde was, of betaal ik bijtelling over de dagwaarde?

 

3. Kilometerstanden aansluitend registreren. Welk bewijs moet ik bewaren? is tank bonnetjes voldoende? of moet ik ook echt aangeven welke rit er heeft plaatsgevonden en waarheen en wat daar gedaan etc.?

 

Alvast dank voor jullie antwoorden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb een vraag:

 

Hoi Andy.

Ik tel toch 3 vragen... :)

 

1. (...) Is dat een probleem? want de vraag is hoe zet ik deze dan op de balans?

 

Nee, geen "probleem" op zich. Maar je moet wél een bedrag kunnen herleiden - het bedrag dat je voor de auto betaald hebt dan.

En vervolgens neem je dat bedrag op als activa op je balans.

 

2. De bijtelling van deze auto (...)

 

Is 35% over de marktwaarde.

Maar je moet ook een correctie voor de BTW doen (als je BTW terugvraagt over benzine e.d.).

Dat is dan weer 1,5% van de cataloguswaarde (de originele verkoopprijs van 2001 dus), of je moet inderdaad de kilometers administreren en de correctie daarop baseren ("monnikenwerk" dus!).

 

3. Kilometerstanden aansluitend registreren.

 

Dat hoeft helemaal dus niet. Daar heb je nou 'bijtelling' voor.

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

1. Ik heb van deze auto geen aankoopfactuur of bon of bankoverschrijving, ik heb deze auto contant betaald door de verkoop van mijn vorige auto. Ik heb deze auto gekocht van een particulier. Is dat een probleem? want de vraag is hoe zet ik deze dan op de balans?

Je moet de kosten aannemelijk kunnen maken. Dit kun je bijvoorbeeld door bepaalde gegevens te verzamelen. Is de auto op jouw naam gezet? Heb je een kopie van de Marktplaats-advertentie in je administratie opgenomen? Kun je laten zien hoe je hebt betaald, bijvoorbeeld doordat je 2.000 euro van je rekening hebt gepind? En, zo nee, kun je anders aantonen waar het geld vandaan kwam hoe je de auto hebt betaald?

 

2. De bijtelling van deze auto, betaal ik bijtelling over wat toen de cataloguswaarde was, of betaal ik bijtelling over de dagwaarde?

Officieel 35% over de waarde in het economisch verkeer, maar nooit meer dan het daadwerkelijke bedrag aan autokosten en afschrijving.

 

3. Kilometerstanden aansluitend registreren. Welk bewijs moet ik bewaren? is tank bonnetjes voldoende? of moet ik ook echt aangeven welke rit er heeft plaatsgevonden en waarheen en wat daar gedaan etc.?

Als je de tankbonnetjes aftrekt en de btw daarop terugvraagt, dan moet je vervolgens corrigeren voor je privégebruik. Hoe je moet corrigeren, ligt eraan of je wel of geen rittenadministratie hebt. Je hoeft niet per se je ritten bij te houden, maar je kunt vervolgens makkelijk corrigeren. Ook hier geldt weer dat de btw-correctie nooit meer kan zijn dan de btw zelf.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 197 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.